header

خانه / لیست مطالب آموزشی / بهترین راهکار برای تقویت ریش و سبیل کدامند؟

بهترین راهکار برای تقویت ریش و سبیل کدامند؟

تعداد بازدید : 76002 تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
ریش به عنوان یکی از معیارهای زیبایی در چهره آقایان محسوب میشود و پر پشت شدن ریش یکی از چالش های رایج بین برخی مردان است. به‌طور طبیعی داشتن ریش و سبیل مانع از ایجاد چین‌و چروک در پوست آقایان می‌شود. همچنین به حفظ رطوبت و جوان‌تر ماندن پوست صورت کمک می‌کند.

ریش به عنوان یکی از معیارهای زیبایی در چهره آقایان محسوب میشود و پر پشت شدن ریش یکی از چالش های رایج بین برخی مردان است. به‌طور طبیعی داشتن ریش و سبیل مانع از ایجاد چین‌و چروک در پوست آقایان می‌شود. همچنین به حفظ رطوبت و جوان‌تر ماندن پوست صورت کمک می‌کند.

فرقی نمی کند چقدر برای ریش هایتان آرزو دارید و تلاش می کنید، ممکن است صورت بدون ریش بخواهید. فاکتورهای زیادی وجود دارند که تصمیم می گیرند چگونه ریش شما رشد کند.مردانی که از نداشتن ریش و سبیل رنج می برند، در ابتدا باید توسط متخصص غدد درون ریز تحت بررسی هورمونی قرار بگیرند تا مشکلات هورمونی احتمالی شان بررسی شود.

در ادامه با علتهای کم پشتی ریش و سبیل آشنا میشوید

 تقویت ریش و سبیل

علت کم پشتی ریش و سبیل مردان:

1) ژنتیک:

این بزرگ ترین عامل در رشد و ظاهر ریش است. مکان و سرعت رشد موهای شما با آرایش ژنتیکی مشخص می شود.

در برخی از مردان ممکن است موهای صورتشان به شکل تکه تکه رشد کند و ریش کامل را نداشته باشند و برخی دیگر ممکن است متوجه شوند که اصلاً موهای زیادی ندارند.

ممکن است برخی ها چند ساعت بعد از اصلاح سایه های جدید ریششان را بزنند و برخی دیگر ممکن است فقط یک بار در هفته اصلاح کنند.

در مورد ژنتیکتان کاری نمی توانید انجام دهید, اما چیزهایی وجود دارند که توسط ژنتیک ایجاد می شوند که می توانند مورد توجه قرار گیرند. یکی از این چیزها تعادل هورمونی شماست.

2) هورمون ها:

موی صورت یک ویژگی مردانه است و هورمون مسئول آن تستوسترون است. در طول بلوغ وقتی که تولید تستوسترون در بالاترین حدش می رود, بسیاری از پسران و مردان متوجه اولین موهای صورت خود می شوند. اما برخی افراد پذیرای تستوسترون نیستند, یا برایشان کافی نیست.

درک شما در مورد اینکه چگونه موهای صورتتان رشد می کند وجود دارد. کاری را نمی توان برای آن انجام داد, اما برخی مردان دارای تستوسترون کمتری هستند.

3)استرس:

استرس بر همه چیزهایی که بدن شما دارد و حتی بر رشد و نگهداری مو تاثیر می گذارد. اگر یک دوره استرس بالا را دارید, ممکن است متوجه شوید که موی صورتتان کم شده و یا برخی نواحی ممکن است تکه تکه شوند. این معمولاً دایمی نیست. کاری که می توانید انجام دهید کاهش استرس شما است. تلاش برای حذف عوامل استرس زا در سراسر زندگی به شما کمک خواهد کرد.

صحبت کردن با یک شخص حرفه ای یا دوست نزدیک را در نظر بگیرید، و حتی نوشیدن دمنوش های آرامبخش زیرا این کار نه تنها به رشد ریش شما کمک می کند, بلکه به کل رفاه زندگی شما نیز کمک خواهد کرد.

4) رژیم غذایی:

بدن شما در تغذیه متعادل و مغذی بهتر عمل می کند. غذاهای آماده و فراوری شده رشد و کیفیت موی صورت شما را بسیار بد و آهسته میکند. غذاهای مغذی بخورید و نیازهای غذایی خود را برآورده کنید و اگر رژیم غذایی شما مشکل دار نباشد, تغییر مثبتی را خواهید دید.

رژیم غذایی درست مثل استرس, همه چیز بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهد. ثابت کردن یا بهبود رژیم غذایی به این معنی است که ممکن است تغییر زیادی در موهای صورت خود تجربه کنید، اما باید برای سلامتی خود کارهای فراتری را آن نیز انجام شود.

5)شرایط بهداشت:

بسیاری از بیماری ها و شرایط مختلف می توانند بر رشد موی صورت تاثیر بگذارند. آلوپسی یک مشکل خودایمنی است که می تواند به سیستم ایمنی موهایتان حمله کند، که می تواند به معنای رشد آهسته موها باشد، مثل کم خونی. خوشبختانه بیشتر شرایطی که بر رشد مو تاثیر می گذارند می توانند درمان شوند. آلوپسی به طور دائم به فولیکول های مو آسیب نمی رساند, اما باید مورد توجه قرار گیرد.

 کم کاری تیرویید اغلب از طریق داروها مدیریت می شود و کم خونی را می توان از طریق مکمل ها یا تزریق, حل کرد. اگر حدس می زنید که کمبود موی صورت ممکن است به دلیل شرایط پزشکی باشد, با دکتر یا متخصص پوست مشورت کنید. شرایط پزشکی نیازمند مداخله پزشکی است.

2. راهکارهایی برای تقویت ریش و سبیل:

1. برای تحریک و رشد سریع ریش و سبیل با پزشک مشورت کنید

فیناستراید (Finasteride) معروف به Propecia است که معمولا برای حل مشکل طاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر چه این دارو برای بهبود رشد موهای صورت طراحی نشده است اما بیشتر افراد آن را موثر می‌دانند، بخصوص هنگامی که با داروی ماینوکسیدیل استفاده شود. اگر پزشک‌تان به شما اجازه مصرف این دارو را داد توصیه می‌شود آن را (که به شکل قرص کوچک است) یک بار در روز بخورید. اگر این کار نتیجه‌بخش نبود می‌توانید با جایگزین کردن داروهای مشابه، به نتیجه‌ی دلخواهتان برسید.

داروهایی مثل فیناستراید با محدود کردن هورمونی به نام دی هیدروتستوسترون یا DHT) Dihydrotestosterone) کار می‌کند که رشد مو را متوقف می‌کند. DHT معمولا تستوسترون را افزایش می‌دهد که مسئول سرعت بخشیدن به رشد مو است.

برای مثال: داروی لاتیس یک محصول زیبایی است که برای رشد مژه‌ها استفاده می‌شود اما برخی افراد آن را برای رشد موی ریش و سبیلشان موثر دانسته‌اند.

از آنجا که داروی لاتیس کمی گران است، به دنبال محصولاتی که حاوی بیماتوپروست (Bimatoprost) و یا پروستاگلاندین (Prostaglandin) است باشید. از برس موجود در محصول، برای مالیدن دارو روی صورتتان استفاده کنید.

2. اگر هورمون‌هایتان مشکل دارند، تستوسترون درمانی را شروع کنید

پزشکان کاستی‌های هورمونی را از طریق یک آزمایش خون ساده تشخیص می‌دهند. اگر بدن شما تستوسترون کافی تولید نمی‌کند، موهای صورتتان به آرامی ناهمگون خواهد شد. سن، جراحت و ژنتیک برخی از دلایلی هستند که در ورای یک مشکل هورمونی قرار دارند. برای درمان این مشکل رایج، پزشک یا تزریق دستی را برایتان انجام خواهد داد و یا یک جایگزین برای استفاده در منزل برایتان تجویز خواهد کرد.

به عنوان مثال ممکن است از شما خواسته شود، قرص بخورید و یا هر روز کرم تستوسترون را روی صورتتان بمالید.

از برخی علائم کمبود تستوسترون می‌توان به خستگی، ضعف ماهیچه و از دست دادن حجم عضلات اشاره کرد.

درمان به اندازه یکسال طول می‌کشد تا تاثیر گذار باشد، اما در این صورت اغلب باعث می‌شود موهای صورتتان با سرعت بیشتری رشد کنند.

 

خرید روغن گیاهی تقویت کننده ریش و سبیل

 

2.1 روغن های طبیعی برای تقویت رشد مو و سبیل

1- روغن نارگیل

ماساژ صورت با روغن نارگیل یکی از بهترین و موثرترین روش ها برای تقویت رشد ریش و سبیل و پرپشت شدن آن ها می باشد؛ در واقع روغن نارگیل به آبرسانی صورت کمک کرده و با افزایش گردش خون در پوست به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و باعث رشد موی ریش و سبیل می شود.

یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل را با دو قطره روغن رزماری ترکیب کنید و بر روی مو های ریش و سبیل بمالید و خوب ماساژ دهید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

این روش را سه بار در هفته تکرار کنید تا زودتر نتیجه بگیرید.

تقویت رشد مو و سبیل با روغن نارگیل

2- روغن آرگان

روغن آرگان یکی دیگر از مواد طبیعی مفید برای پرپشت شدن ریش و سبیل محسوب می شود.

دو قاشق غذا خوری روغن آرگان را با 7 قطره روغن اسطوخودوس و 5 قطره روغن رزماری ترکیب کنید و آن را بر روی صورت خود بمالید و خوب ماساژ دهید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

تقویت رشد مو و سبیل با روغن آرگان

3- روغن اوکالیپتوس

روغن اوکالیپتوس یکی دیگر از روغن های مفید برای افزایش رشد ریش و سبیل است.

2  قطره روغن اوکالیپتوس را با یک قاشق غذا خوری روغن حامل (روغن زیتون یا کنجد) ترکیب کنید و بر روی پوست و مو های ریش و سبیل ماساژ دهید، بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید.

تقویت رشد مو و سبیل با روغن اوکالیپتوس

4- روغن رزماری و اسطوخودوس

ترکیب روغن رزماری و اسطوخودوس به دلیل خاصیت آبرسانی و مرطوب کنندگی که دارد به تقویت و پرپشت شدن ریش و سبیل کمک می کند. 6 قطره روغن رزماری را با 6 قطره روغن اسطوخودوس و 3 قاشق چای خوری روغن جوجوبا ترکیب کنید و بر روی مو های ریش و سبیل ماساژ دهید، بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید.

تقویت رشد مو و سبیل با روغن رزماری و اسطوخودوس

2.2 انواع ماسکهای گیاهی برای پر پشت شدن ریش و سبیل

استفاده از ماسک مرطوب‌کننده پوست

برای آب‌رسانی به پوست و فولیکول‌های ریش بهتر است که آب کافی بنوشید و از مواد غذایی سالم و غیر فرآوری شده استفاده کنید. پوست سالم و شاداب می‌تواند ریش سالم و پرپشتی برای شما بسازد؛ بنابراین استفاده از ماسک‌های مرطوب‌کننده و آب‌رسان ضروری است. بعد از استفاده از ماسک حتماً کرم و لوسیون‌های مرطوب‌کننده خوب استفاده کنید. پاک‌سازی و آب‌رسانی پوست صورت باعث تحریک گردش خون، لایه‌برداری و از بین بردن سلول‌های مرده پوست می‌شود. یک ماسک مرطوب‌کننده خوب، قادر است سلامت پوست صورت شما را تضمین کند. در نتیجه، میتوانید به وضوح متوجه افزایش رشد ریش و پرپشت شدن ریش شوید.

ماسک طبیعی تقویت مو با تخم مرغ و ماست

آیا برای داشتن ریش های پر پشت و زیبا تا کنون خیلی هزینه کرده اید؟ آیا از نتیجه راضی نیستید؟ برای یکبار هم که شده آستین ها را بالا بزنید و ماسک تقویت ریش طبیعی را تهیه کنید. این ماسک ریشه مو را تغذیه می کند و در استحکام آن موثر است. یک عدد تخم مرغ کامل را با چنگال خوب هم بزنید. سپس نصف استکان ماست و نصف استکان سس مایونز را با تخم مرغ مخلوط کنید. این مخلوط را به مدت دقیقه روی صورت ماساژ دهید. بعد از نیم ساعت می توانید صورت خود را با شوینده ملایم شستشو داده و آبکشی کنید.

ماسک طبیعی تقویت مو با تخم مرغ و ماست

ماسک جعفری برای تقویت موی آقایان

ماسک های طبیعی سرشار از مواد مغذی هستند و سلامت موها را تضمین می کنند. حداقل این است که این مواد هیچ آسیبی به موها نمی رسانند. یکی از بهترین ماسک های تقویت ریش برای آقایان،  ماسک جعفری است. برای تهیه این ماسک به یک دسته کوچک جعفری تازه نیاز دارید. جعفری را پس از شستشو، خرد کنید. و به نسبت ریش های خود به کمک روغن زیتون ماده خمیری درست کرده و به مدت 20 دقیقه رو صورت خود نگه دارید و سپس با شوینده مناسب صورت خود را آبکشی کنید.

ماسک جعفری برای تقویت موی آقایان

2.3 مواد غذایی مفید برای پر پشتی ریش و سبیل

مواد غذایی و تامین املاح معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن میتواند تاثیر بسزایی بر رویش موهای سر و صورت بدن داشته باشد. در نتیجه نیاز است که آقایان برای پر پشتی موهای صورت خود به مواد غذایی مصرفی خود توجه بیشتری داشته باشند. در ادامه به معرفی برخی گروه های غذایی موثر خواهیم پرداخت.

 •    تغذیه مفید و سالم که سرشار از مواد مغذی برای سلامت مو و ریش آقایان است. رژیم غذایی باید سرشار از فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی به‌خصوص آهن و روی باشد. مواد غذایی که نیاز بدن شما را فراهم میکند، شامل: انواع حبوبات، برگ چغندر، اسفناج، انواع کلم مثل گل‌کلم، کلم بروکلی، کلم سفید و کلم بنفش، انواع آجیل و مغزها به‌ویژه بادام‌زمینی و … .

 •    پروتئین‌ها نیز نقش مهمی در رشد و پرپشت شدن ریش دارند. از طریق مواد غذایی گفته شده پروتئین مورد نیاز روزانه شما تأمین خواهد شد: گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ، ماهی و سایر محصولات دریایی، انواع مغزها و دانه‌ها، انواع حبوبات، غلات کامل، روغن‌های گیاهی مثل روغن نارگیل و روغن‌زیتون و محصولات لبنی که از منابع غنی پروتئین میباشند.

 •    نوشیدن آب کافی و داشتن پوست شاداب برای ریش‌های پرپشت و لطیف بسیار اهمیت دارد.

 •    مصرف بعضی مواد غذایی ممکن است به‌سلامت موهای شما آسیب رسانند. مصرف غذاهای فرآوری شده، نوشابه‌های قنددار، مشروبات الکی و دخانیات.از جمله مواد غذایی هستند که مانع جذب مواد مغذی موردنیاز بدن می‌شوند و بدن دچار کمبود می‌شود. پس برای داشتن موهایی سالم‌تر مصرف این مواد غذایی را به حداقل رسانید.


اشتراک در شبکه های اجتماعی :