header

خانه / لیست مطالب آموزشی / ریزش مو سکه ای و روشهای درمان آن

ریزش مو سکه ای و روشهای درمان آن

تعداد بازدید : 1891 تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
ریزش مو سکه ای که امروزه اغلب در آقایان دیده می شود ناشی از بیماری خود ایمنی بدن می باشد که همان گونه که از نام آن نیز مشخص است، موها به صورت سکه ای دچار ریزش می شوند. اما در این مقاله قصد داریم تا در خصوص این عارضه، روش های درمان و علت های آن بیشتر آن صحبت نماییم.

ریزش مو سکه ای که امروزه اغلب در آقایان دیده می شود ناشی از بیماری خود ایمنی بدن می باشد که همان گونه که از نام آن نیز مشخص است، موها به صورت سکه ای دچار ریزش می شوند. اما در این مقاله قصد داریم تا در خصوص این عارضه، روش های درمان و علت های آن بیشتر آن صحبت نماییم.

آشنایی با بیماری ریزش مو سکه ای:

به این نوع ریزش مو اغلی آلوپسی آره آتا نیز گفته می شود که بدن علیه فولیکول های مو فعالیت نموده و آنها را مهاجم شناسایی می نماید. یکی از عوارض مهم ریزش مو سکه ای این مهم است که محل رویش موها تحت تاثیر قرار گرفته و موهای جدید رشد نمی نمایند. البته تا به امروزه دلیل واضح و روشنی برای بروز این بیماری عنوان نشده است اما بیشتر در جوانان و افرادی که کمتر از 20 سال دارند، ظهور می نماید. باید در نظر داشت که ریزش مو فوق در تمام گروه های سنی و انواع جنسیت ها دیده شده است. اما برای آنکه با آن بیشتر آشنا شوید می توانید دلیل این نوع ریزش را در زیر مطالعه نمایید.

آشنایی با بیماری ریزش مو سکه ای:

دلیل ریزش مو سکه ای:

اگر مشاهده نمودید که موهای شما نیز به صورت دسته ای ریزش نموده و یک منطقه از موهای شما خالی شده است، این احتمال وجود دارد که دچار عارضه فوق شده باشید. پس از آنکه موهای شما در این بیماری دچار ریزش شد، عموما پوست سر در آن منطقه مشخص بوده و فرد دچار طاسی می شود. جالب است که بدانید در برخی از افرادی که دچار این عارضه می شوند، پس از مدتی ضخامت موهای آنان نازک شده و کم کم با کمترین فشار شانه ای جدا می شوند. باید در نظر داشت که این بیماری در اغلب بیماران به صورت دوره ای بوده و می توان با انواع خدمات آرایشی در منزل یا داروهای شیمیایی درمان نمود.

نشانه ریزش مو سکه ای چیست؟

باید در نظر داشت که امروزه دلایل زیادی برای ریزش مو وجود دارد و نمی توان هر نوع ریزش دسته ای موها را از نوع ریزش سکه ای در نظر گرفت. برای اینکه بتوانید این عارضه را بهتر و بیشتر بشناسید، باید در نظر داشته باشید که اغلب بیماری فوق دارای نشانه های زیر است:
 -    در این نوع ریزش، موها به یکباره دچار ریزش شدید می شود اما پس از مدتی در بخشی از سر، کم پشتی و کم کم طاسی مشاهده می شود. این کم پشتی غالبا به صورت سکه بوده و با چشم نیز دیده می شود.
 -    اگر در این بیماری دست یا شانه با موها برخورد نماید، موها از پوست سر به راحتی جدا خواهد شد.
 -    کم پشتی مقطعی در این بیماری پس از مدتی وسیع شده و بخش های کناری موها را تحت تاثیر قرار می دهد.
 -    این بیماری اغلب در یک طرف سر رخ می دهد.
 -    برخی از افراد که به صورت سکه ای دچار طاسی می گردند با سوزش و خارش سر روبرو می شوند.
باید در نظر داشت که این نوع ریزش دارای سه نوع رایج است که در زیر عنوان شده اند:

دلیل ریزش مو سکه ای:


Alopecia areata Patchy = این مورد در واقع همان ریزش موهای سکه ای معمولی است که موها به صورت دسته ای ریخته و به اندازه یک سکه، طاسی ایجاد می شود.
Alopecia areata totalis = این نوع از ریزش ها کل سر را تحت الشعاع قرار داده و باعث می شوند تا بخش زیادی از موها دچار ریزش شوند.
Alopecia universalis = این نوع از ریزش کمتر دیده می شود اما فردی که به آن مبتلا می شود در کمتر از چند هفته موهای بدن و سر خود را به سرعت به صورت سکه ای از دست می دهد.

 برای درمان ریزش مو سکه ای چه اقداماتی لازم است؟

به صورت کلی باید بیان داشت که این نوع بیماری خود ایمنی دارای هیچ روش اثبات شده و قطعی نمی باشد. بسیاری از پزشکان بیان می دارند که اگر به این عارضه دچار شدید، از هیچ داروی شیمیایی استفاده ننمایید تا ریزش به صورت عادی قطع شود. تغییر سبک زندگی و رژیم های غذایی می توانند بر این بیماری بسیار تاثیر بگذارند و روند رشد آن را کاهش دهند.
عموما افرادی که دچار این نوع ریزش می شوند از موهای مصنوعی و روش هایی چون کاشت استفاده می نمایند. اکستنشن مو نیز از دیگر روش های رفع ریزش موهای سکه ای می باشد. البته باید توجه داشت که در زمان دچار شدن به این بیماری هر اندازه که از مواد طبیعی بیشتر به جای مواد شیمیایی استفاده نمایید، میزان ریزش مو را نیز می توانید کاهش دهید.

 

 این مطلب را از دست ندهید: چگونه ریزش موی مردانه را کنترل کنیم؟ 

 

 برای درمان ریزش مو سکه ای چه اقداماتی لازم است؟

باید در نظر داشت که ریزش مو سکه ای می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. در زیر برخی از این موارد ذکر شده است:
 -    واکسیناسیون: در برخی از کودکان واکسینه نمودن آنها می تواند منجر به ریزش مو سکه ای شود
 -    گاها مشاهده شده است که کمبود ویتامین D بر روی این گونه ریزش می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.
 -    از سوی دیگر اگر فرد دارای بیماری های پیش زمینه ای همچون تیروئید، کم خونی و غیره باشد، می تواند با احتمال بیشتری به این گونه ریزش ها دچار شود.

برای درمان ریزش مو سکه ای چه اقداماتی لازم است؟

باید در نظر داشت که امروزه بسیاری از افراد برای درمان اینگونه ریزش ها از روش های خانگی استفاده می نمایند. به طور مثال پروتئین نقش بسزایی در از بین رفتن عوارض بیماری مذکور دارد. پروتئین می تواند فولیکول های مو را تقویت نماید و ریزش مو ها را تا حد زیادی کنترل کند. استفاده از میوه، خشکبار و سبزیجات احتمال دچار شدن به این نوع از ریزش ها را تا حد زیادی کاهی می دهد.
گروه از پزشکان برای درمان این بیماری از داروهای شیمیایی همانند ماینوکسیدیل، فیناستراید، ژل های استروئیدی و مواردی از این قبیل استفاده می نمایند. اما به هر حال باید در نظر داشت که این موارد تنها می توانند ریزش را کنترل نموده اما آن را درمان نمی نمایند. اگر شما در غذای روزانه خود، مواردی چون گردو، ماهی، تخم مرغ و غیره را قرار دهید در کنترل آن بسیار کمک نموده اید.


اشتراک در شبکه های اجتماعی :