header

علل سفیدی مو

تعداد بازدید : 484 تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
پیدایش موهای سفید، با بالا رفتن سن امری کاملاً طبیعی است. چرا که موها به‌ مرور زمان و با افزایش سن، کم‌کم رنگ‌دانه‌های خود را از دست می‌دهند. جدای از افزایش سن، دلایل متعددی می‌توانند به عنوان علت سفید شدن موها شوند. این عوامل هم‌چنین ممکن است موجب سفید شدن زودرس موها شوند. به‌طوری‌ که در سنین کودکی و نوجوانی شاهد سفیدی موها می‌شویم.

پیدایش موهای سفید، با بالا رفتن سن امری کاملاً طبیعی است. چرا که موها به‌ مرور زمان و با افزایش سن، کم‌کم رنگ‌دانه‌های خود را از دست می‌دهند. جدای از افزایش سن، دلایل متعددی می‌توانند به عنوان علت سفید شدن موها شوند. این عوامل هم‌چنین ممکن است موجب سفید شدن زودرس موها شوند. به‌طوری‌ که در سنین کودکی و نوجوانی شاهد سفیدی موها می‌شویم. روند سفید شدن مو برای خیلی‌ها خوشایند نیست؛ و این افراد دوست دارند تا این روند را به تاخیر بیندازند. همچنین دوست دارند رنگ طبیعی موهای خود را حفظ کنند. اگر شما هم نگران سفید شدن موهای خود هستید، یا دنبال راه درمانی برای آن می‌گردید، در این مقاله علت سفید شدن مو و راه‌های درمان آن را با هم بررسی می کنیم. پس با ما همراه باشید.

عوامل سفید شدن موها:

۱.  ژنتیک

ژنتیک اصلی‌ترین عامل در تعیین سفیدی مو است، متاسفانه این موضوع در برخی خانواده‌ها حتی قبل از ۲۰ سالگی هم ممکن است بروز پیدا کند.

۲.  کمبود ملانین در بدن

در بسیاری موارد کمبود ملانین عامل اصلی سفید شدن مو است که البته تولید ملانین بستگی به تغذیه و مصرف مکمل‌های پروتئینی دارد.

۳.  اختلالات پزشکی

برخی از اختلالات پزشکی می‌توانند سبب کمبود رنگدانه در موهای افراد شوند، این اختلالات از کمبود ویتامین B۱۲ و یا مشکلات غده‌ تیروئید و غده‌ هیپوفیز بوجود می آیند.

۴.  هورمون‌ها

هورمون‌ بدن تاثیر بسزایی در رنگدانه‌ موی سر دارد، به طوریکه عدم تعادل هورمونی باعث سفیدی موی افراد می‌شوند.

۵.  استرس

فشار و استرس ناشی از مشاغل کاری از علل عمده‌ سفید شدن بی‌موقع موها هستند که البته مصرف الکل و استفاده از غذاهای فرآوری شده نیز در این راستا تاثیر بسزایی دارد.

۶.  مواد شیمیایی

استفاده از شامپوهای شیمیایی، صابون‌ها، رنگ مو در بروز این مشکل نقش دارند.

۷.  عوامل بیرونی

سفید شدن و تغییر در رنگ موها ممکن است به دلیل عوامل خارجی همانند آب و هوا، آلودگی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص باشد.

درمان سفیدی مو( آیا امکان پذیر است؟ )

دانشمندان تا به حال هیچ درمانی برای از بین بردن سفیدی مو نتوانستند پیدا کنند. در حقیقت روش‌هایی که گفته می‌شود می‌توانند سفیدی مو را به تعویق بیاندازند یا برای مدتی کوتاه موهای سفید را سیاه کنند. سیاه کردن موقتی هم با رشد موها، از بین خواهد رفت، چرا که موهای سفید دوباره جایگزین موهای قبلی می‌شوند.

بنابراین منطقی نیست که برای سیاه کردن موهای سفید خود دنبال راه‌ حل همیشگی و دائمی باشید. تنها کاری که می‌توان انجام داد این است که تا حد امکان از بروز زودرس آن جلوگیری کرد و بعد با تکرار روش‌های غیردائمی آن‌ها را به رنگ عادی خود برگردانیم.

چگونه می‌توان از سفید شدن موهای خود جلوگیری کرد؟

پس از بررسی علل و دلایل این اتفاق، نوبت بخش پیشگیری است. برای اینکه سفیدی مو در جوانی به سراغ شما نیاید، می‌توانید کارهای مختلفی را انجام دهید که در این بخش، به چند مورد از آنها اشاره خواهد شد.

چگونه می‌توان از سفید شدن موهای خود جلوگیری کرد؟

  • آب بیشتری بنوشید:

  نوشیدن آب می‌تواند باعث آبرسانی درست به موها شود و سلامت و رطوبت آن‌ها را حفظ کند. آب می‌تواند سلامت رنگدانه‌های مو را برای شما ایجاد کند.

  • به اندازه کافی بخوابید:

  خوابیدن و استراحت کردن باعث می‌شود تا شما سطح استرس کمتری را تجربه کنید. همچنین در زمان خواب انتقال خون بدون دردسر انجام می‌شود و بدن روند طبیعی خودش را پی می‌گیرد.

  • مواد معدنی، ویتامین‌ها و پروتئین‌ها را در وعده‌های غذایی خود جای دهید:

این مواد را می‌توان خوراک مو درنظرگرفت و خوردن آن‌ها کمک زیادی به جلوگیری از سفیدی مو می‌کند. مرغ، تخم مرغ، گوشت، سویا، سبزیجات، میوه‌ها و… از جمله این خوراکی‌ها هستند.

  • از ترکیب روغن نارگیل با لیمو استفاده کنید:

 استفاده روزانه از ماسک روغن نارگیل و لیمو روشی مطمئن برای جلوگیری از ریزش و سفیدی موهاست. مقداری از روغن نارگیل و آب لیمو را ترکیب کرده و آن را به کف سر خود بمالید تا با اثرات آن بیشتر آشنا شوید.

به صورت منظم ورزش کنید

  • به صورت منظم ورزش کنید:

ورزش کردن باعث می‌شود که فرآیند خون رسانی به درستی انجام شود و همین موضوع به تقویت و رشد درست مو و همچنین جلوگیری از سفیدی آن، کمک زیادی می‌کند.

  • از روغن‌های گیاهی و حیوانی استفاده کنید:

  روغن‌هایی مثل روغن نارگیل، روغن بادام، روغن هسته انگور، روغن رزماری، روغن بابونه و… از جمله این روغن‌ها هستند که مصرف موضعی آن‌ها در پیشگیری از سفیدی مو بسیار موثر است.

  • بیماری‌های خود را کنترل یا درمان کنید:

  اگر اطمینان پیدا کردید که عامل سفیدی موهای شما، بیماری خاصی است، فرآیند درمان را به درستی انجام دهید تا از پیشروی سفید شدن مو و گسترش آن جلوگیری کنید. البته برخی از بیماری‌ها، هنوز درمان مشخصی ندارند و تنها می‌توان با رعایت کردن آن‌ها را کنترل کرد.

سخن پایانی

همانگونه که اشاره شد کمبود ویتامین می تواند باعث شکل گیری معضل سفیدی مو شوند. همچنین مصرف دخانیات به مدت طولانی و شرایط کاری و زندگی پر استرس نیز در این امر دخیل هستند.

با وجود تمام مواردی که گفته شد در برخی موارد، روند افزایش رشته های موی سفید غیرقابل برگشت است. استفاده منظم از داروهای طبیعی و شیمیایی ممکن است کند شود و احتمالاً این روند را معکوس کند؛ اما سرانجام موهای همه شروع به سفید شدن می کنند و فرد مجبور است تصمیم بگیرد که با این سفیدی کنار بیاید یا با بهبود شرایط زندگی سعی کند روند پیری و سفیدی مو را کمی عقب تر نگه دارد.


اشتراک در شبکه های اجتماعی :