header

خانه / لیست مطالب آموزشی / عوارض رنگ مو مکرر

عوارض رنگ مو مکرر

تعداد بازدید : 867 تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
رنگ کردن مو علاوه بر ظاهر زیبا به جذابیت هر فردی نیز کمک می‌کند. رنگ کردن موها می تواند یکی از جالب ترین کارها برای تغییر ظاهر باشد و اصولاً اولین چیزی است که شخص برای تغییر ظاهر خود به سمت آن می رود به ویژه اینکه کار آسانی است و از تنوع بالایی نیز برخوردار است. اما اگر رنگ کردن مو با احتیاط انجام نشود و به صورت مدام تکرار گردد می تواند برای سلامتی موی شما مضر باشد و اثرات نامطلوبی بر بدن شما نیز بگذارد. در برخی شرایط بین رنگدانه ‌های موهای شما، مواد شیمیایی موجود در رنگ مانند پراکسید و آمونیاک واکنش هایی رخ می دهد. این امر گاهی باعث برخی مشکلات می شود.

رنگ مو

رنگ کردن مو علاوه بر ظاهر زیبا به جذابیت هر فردی نیز کمک می‌کند. رنگ کردن موها می تواند یکی از جالب ترین کارها برای تغییر ظاهر باشد و اصولاً اولین چیزی است که شخص برای تغییر ظاهر خود به سمت آن می رود به ویژه اینکه کار آسانی است و از تنوع بالایی نیز برخوردار است. اما اگر رنگ کردن مو با احتیاط انجام نشود و به صورت مدام تکرار گردد می تواند برای سلامتی موی شما مضر باشد و اثرات نامطلوبی بر بدن شما نیز بگذارد. در برخی شرایط بین رنگدانه ‌های موهای شما، مواد شیمیایی موجود در رنگ مانند پراکسید و آمونیاک واکنش هایی رخ می دهد. این امر گاهی باعث برخی مشکلات می شود.

رنگ مو

انواع رنگ مو

رنگ‌های مو معمولاً به‌صورت زیر طبقه بندی می‌شوند:
1 ــ رنگ‌های موی گیاهی مثل حنا
2 ــ رنگ‌های مو بر پایه املاح فلزی مثل رنگهای بر پایه املاح سرب
3 ــ رنگ موی آلی سنتتیک

رنگ‌های مو بر پایه ترکیبات آلی سنتتیک به 3 دسته موقت، نیمه‌دائمی و دائمی تقسیم می‌شود.

رنگ موی موقت:

رنگ موی موقت که دوام آن بین 3ــ1 بار شستشوی موها با شامپو است. این نوع رنگ کاملاً جنبه آرایشی داشته و در این روش ماده رنگی در آب حل شده و هیچ‌گونه واکنش شیمیایی در ساختار مو ایجاد نکرده و رنگ‌دانه‌ها در سطح کوتیکول مو قرار می‌گیرد و به‌راحتی با شستشو پاک می‌شود و می‌تواند به‌عنوان یک گزینه امتحانی برای انتخاب رنگ مو به‌کار رود.

رنگ موی نیمه‌دائمی:

رنگ موی نیمه‌دائمی که دوام آن روی موها بین 15ــ5 بار شستشوی موها با شامپو است. این رنگها عمدتاً با قابلیت اتصال بالا به سطح کوتیکول‌های مو ساخته شده‌اند و به‌میزان کمی نیز به بخش زیرین کوتیکول مو نفوذ می‌کند. در رنگ کردن نیمه‌دائمی، ماده، اغلب مرکب از رنگ‌دانه‌های کمپلکسی کبالت یا کروم است که در یک حلال آلی حل شدند، به‌دلیل اینکه از پراکسید در ترکیب این رنگ‌ها استفاده نشده است، بنابراین هیچ‌گونه واکنش شیمیایی با رنگ‌دانه‌های مو اتفاق نمی‌افتد و به‌دلیل به دام افتادن برخی از رنگ‌دانه‌ها در زیر کوتیکول مو پایداری آن بیش از دسته قبل است.

رنگ موی دائمی:

رنگ موهای دائمی 80ــ70% رنگ موهای به‌فروش رفته در بازار را به خود اختصاص می‌دهند که شستشوی موی سر با شامپو روی آن بی‌اثر است. رنگ مو می‌تواند از نظر ظاهری به‌صورت امولسیون یا پودر باشد.

عوارض رنگ مو

عوارض رنگ مو

برخی از عوارض وارد شده به مو شامل موارد زیر هستند:

* حساسیت و آلرژی

* شکننده شدن موها و ایجاد موخوره

* تحریک‌پذیرشدن موها

* ابتلا به انواع سرطان‌ها

* ضایعات پوستی

* آسم

در ادامه با ما همراه باشید.

 

 این مطلب را از دست ندهید: بوتاکس مو 

 

حساسیت و آلرژی

چه بخواهید از رنگ مو برای پنهان کردن رنگ خاکستری موهای خود استفاده کنید یا تنها برای تجربه کردن از آن استفاده کنید، ممکن است در خطر واکنش‌های آلرژیک باشید. مقصر اصلی بیشتر واکنش‌های آلرژی‌زا ماده‌ای به نام پا را-فنیلین دی‌آمین یا همان PPD است.

گاهی استفاده از رنگ‌های شیمیایی در برخی افراد سبب ایجاد آلرژی می‌شود که این موضوع خود را با نشانه‌هایی همچون قرمزی پوست سر، خارش، سوزش پوست سر و … نشان می‌دهد.

شکننده شدن موها و ایجاد موخوره

یکی از دلایل ایجاد موخوره، از بین رفتن چربی مو است که استفاده بیش از حد و یا نادرست از رنگ مو سبب از بین رفتن چربی مو می‌شود و باعث خشک و زبر شدن مو و همینطور شکننده شدن مو می‌شود و به دنبال آن موخوره در مو ایجاد می‌شود.

 

 این مطلب را از دست ندهید: موخوره مو و علت آن 

 

تحریک‌پذیر شدن پوست سر

پوسته پوسته شدن پوست سر، تورم پوست سر همراه با قرمزی و خارش از جمله عوارض رنگ‌های شیمیایی است.

48 ساعت قبل از اعمال رنگ بر روی مو، بهتر است آن را روی قسمتی از موهای خود اعمال کنید تا از نبود حساسیت مطمئن شوید. اگر ورم و خارشی بعد از اعمال رنگ مو دیده شد و این تورم بهبود نیافت باید به یک پزشک متخصص پوست مراجعه شود.

ابتلا به انواع سرطان‌ها

اگر فردی بیش از 9 بار در سال از رنگ مو استفاده کند خطر ابتلا به سرطان خون از نوع لنفوم و سرطان مثانه به طور چشمگیری (حدودا تا 60 درصد) افزایش می‌یابد.

آزمایش‌های آزمایشگاهی ثابت کرده‌اند که PPD می‌تواند به سلول‌های DNA انسان آسیب رسانده و باعث سرطان شود. اما اینکه مقادیر اندک PPD موجود در این رنگ‌ها می‌تواند باعث چنین آسیب‌هایی شود هنوز مشخص نیست.

این موضوع هنوز در میان محققان یک چالش مهم محسوب می‌شود. جامعه سرطان آمریکا معتقد است که تحقیقات بیشتری باید انجام شود. رزورسینول نیز ماده شیمیایی دیگری است که در رنگ‌های مو یافت می‌شود. این ماده یک ماده شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز است که می‌تواند خطر ابتلاء به سرطان سینه را با مختل کردن تعادل طبیعی هورمون‌ها افزایش دهد.

ضایعات پوستی

استفاده بیش از حد معمول رنگ‌های شیمیایی سبب ایجاد عوارض پوستی، خارش سر، شوره مو و قرمزی پوست سر می‌شود. اگر مواد شیمیایی موجود در رنگ‌ها بیش از حد قوی باشد و یا فرد نسبت به این مواد حساسیت زیادی داشته باشد ممکن است سبب ایجاد سوختگی در پوست سر شود و گاهی این سوختگی دائمی می‌شود.

آسم

افرادی که به طور مکرر و در طولانی مدت با رنگ‌های شیمیایی در ارتباط هستند مثل آرایشگران، بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به آسم هستند.

این آسم نتیجه قرار گرفتن در معرض PPD هایی است که در رنگ مو وجود دارد. همین امر موجب می‌شود ریه‌ها حساس گردد و نفس کشیدن دشوار شود.

توصیه‌هایی برای کاهش اثرات مضر رنگ مو

توصیه‌هایی برای کاهش اثرات مضر رنگ مو

– برای رنگ کردن موها توصیه می‌شود که به متخصصان این امر مراجعه کنید و هرگز خودتان اقدام به این کار نکنید.

– از رنگ موهای استاندارد و دارای مجوز وزارت بهداشت استفاده کنید.

– هرگز رنگ مو را بیشتر از زمان تعیین شده، روی موهای خود نگه ندارید.

– بعد از استفاده از رنگ، سر را با آب خوب بشویید.

– رنگ موهای مختلف را با هم مخلوط نکنید، زیرا ممکن است مواد مضری ایجاد شود.

– هنگام استفاده از رنگ مو، از دستکش استفاده کنید.

– قبل از رنگ کردن مو با یک شامپوی مناسب، موها را شستشو دهید.

– هرگز بعد از رنگ کردن موها از مواد صاف‌کننده یا فرکننده استفاده نکنید.

– پس از رنگ کردن، از مواد تقویت‌کننده مو استفاده کنید.

– از تعویض مکرر رنگ مو اجتناب کنید.

– هرگز از رنگ موی شیمیایی برای رنگ کردن ابروها استفاده نکنید.

– سعی کنید رنگ کردن موها را تا حد امکان و تا زمانی که بالا رفتن سن، آن‌ها را خاکستری کرده است، به تعویق بیندازید.

– قبل از هر بار استفاده از یک نوع رنگ مو، حتماً کمی از آن را روی پوست دستتان امتحان کنید و در صورت عدم بروز واکنش حساسیتی مانند قرمزی و تحریک، آن را روی موها به کار ببرید.

-رنگ‌های اکسیدان دائمی کمی باعث از بین رفتن رنگ اصلی و طبیعی مو می‌شوند اما اگر بخواهید بیشتر روشن شوند، باید قبل از رنگ کردن موها از بی‌رنگ‌کننده‌ها استفاده کنید.

حتماً لازم است تست اولیه‌ای روی تکه کوچکی از موها انجام دهید. به علاوه قبل از استفاده از هر نوع رنگ و اکسیدان باید تست پوستی انجام شود.

حساسیت ممکن است فقط قرمزی یا قرمزی همراه با خارش یا حتی شدیدتر از این موارد به صورت تورم اطراف چشم، دلمه روی صورت، گردن و پوست سر باشد.

در مورد رنگ کردن موها به خصوص در مواردی که شما با دکلره کردن موها را رنگ می‌کنید، نباید کمتر از ۳ هفته و ترجیحاً ۴ هفته این کار را دوباره تکرار کنید.

موها ۸ – ۱۲ میلی‌متر در ماه رشد می‌کنند و فواصل رنگ کردن باید طوری باشد که موهای جدید را بپوشاند.

رنگ موی بیشتر ما ایرانی‌ها تیره است و از آنجا که تصمیم شما تبدیل آن به موهای بلوند روشن است از همین نقطه آسیب به مو شروع می‌شود.

آرایشگر به شما می‌گوید برای چنین تغییر رنگی (از مشکی تیره تا بلوند روشن) مجبور است دو بار موهایتان را بی‌رنگ کند و شما هم به خاطر اینکه این تغییر را در چهره خود تجربه کنید، می‌پذیرید اما آیا می‌دانید وقتی که رنگ موها روشن می‌شود صدمه وارده به موها غیرقابل جبران است!

مثلاً برای تغییر رنگ قهوه‌ای تیره به بلوند کمرنگ باید عمده رنگ مو را به وسیله بی‌رنگ کردن اولیه از بین برد که بعضی اوقات به این عمل راه‌راه کردن می‌گویند.

-توصیه می‌شود که هم به خاطر جلوگیری از اعمال فشار زیاد به موها و هم اطمینان شخص از نظر رسیدن به رنگ مطلوب، این عمل در چند مرحله انجام شود.

معمولاً با استفاده از روش کلاه پلاستیکی مخصوص و بیرون کشیدن دسته‌‌های کوچک مو از سوراخ‌های کلاه و بی‌رنگ کردن آن‌ها یا به صورت قرار دادن دسته کوچک مو داخل فویل آلومینومی؛ کار بی‌رنگ‌کردن موها انجام می‌شود بنابراین اگر تمایل دارید موهای بلوندی داشته باشید روش ذکر شده (راه‌راه کردن) را به کار ببندید تا لااقل با کنترل بیشتر دسته‌های موها و بدون تحریک پوست‌سر به مقصود برسید و صدمه کمتری ببینید و ضمناً این توصیه‌ها را جدی بگیرید.

در انتخاب رنگ مو 5 عامل نقش دارند

رنگ پوست، رنگ طبیعی مو، رنگ چشم، چاقی و لاغری شخص و شخصیت فرد رنگ موی سر شما می‌بایست مکمل رنگ پـوست‌تان باشد.

هیچگاه مـوی سرتان را بیش از 3-2 درجه از رنگ طبیعی خود روشن‌تر و یا تیره‌تر نکنید.

1-بخاطر داشته باشید که موهای ظریف بدلیل داشتن لایـه کوتیکول نازک‌تر زودتر از موهای ضخیم رنگ را بخود می‌گیرد.

2-هرگاه پوست‌تان به رنگ مو آغشته شد می‌توانید آن را با پودر بچه تمیز کنید.

3-در آفتاب از کلاه، و محصولات ضد آفتاب استفاده کنید تا از بـی رنـگ شدن و خشکی موهایتان جلوگیری کرده باشید.

4- شامپو زدن خشن سبب خارج شدن رنگ و خشکی موی سرتان می‌گردد. بنابراین سر خود را با شامپوهای ویژه موهای رنگ شده با ملایمت شستشو دهید. از کاندیشنر و تقویت کننده‌ها استفاده کنید تا رطوبت موهایتان حفظ گردد.

5- هنگام خشک کردن موهایتان با حوله این کار را با ملایمت انجام دهیـد تـا مـوهـایتان آسیب نبینند.

6-هنگامی‌که موهایتان هنوز خیس می‌باشند آن‌ها را برس نکشید و بجای آن از یک شانه استفاده کنید.

7-هنگام استفاده از سشوار موها را زیاد خشک نکنید. زمانی که هنوز مقداری رطوبت دارند آن‌ها را رها کنید. با این کار از ایجاد الکتریسیته ساکن جلوگیری خواهید کرد.

8-پـیش از وارد شدن در آب اسـتخر مـوهای خود را با آب بـدون کلر شسـتشو داده و از کلاه ویژه شنا نیز استفاده کنید.

 

 این مطلب را از دست ندهید: مزایای استفاده از سرکه سیب برای مو 

 


اشتراک در شبکه های اجتماعی :