header

خانه / لیست مطالب آموزشی / موخوره مو و علت آن

موخوره مو و علت آن

تعداد بازدید : 1004 تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
در دنیای پزشکی موخوره با نام تریکوپتیلوزیس (Trichoptilosis) شناخته می‌شود، که به معنای شکاف انتهایی ناشی از پاره شدن یا شکافتن فیبر مو است که معمولاً در انتهای رشته مو رخ می‌دهد، اگرچه شکاف ممکن است گاهی اوقات در بالای مو نیز رخ دهد.

موخوره چیست؟

در دنیای پزشکی موخوره با نام تریکوپتیلوزیس (Trichoptilosis) شناخته می‌شود، که به معنای شکاف انتهایی ناشی از پاره شدن یا شکافتن فیبر مو است که معمولاً در انتهای رشته مو رخ می‌دهد، اگرچه شکاف ممکن است گاهی اوقات در بالای مو نیز رخ دهد.

بسته به دلایل دیگری از جمله، غیر ژنتیکی، قومی، همه انواع موها می‌توانند از موخوره رنج ببرند. به دلیل نحوه حالت دادن به موهایتان، شدت آن، استفاده از محصولی یا استفاده از وسایل گرم شونده، ممکن است موخوره شما نسبت به بقیه افراد بیشتر باشد. برخی شرایط خاص محیطی مانند، آب و هوا (باد، باران، آفتاب)، آلودگی و سبک زندگی نیز می‌توانند بر کیفیت موهای فرد تأثیر بگذارند و باعث آسیب پذیری بیشتر موهای او شوند.

انواع موخوره

انواع موخوره:

  • موخوره شکاف پایه

این مدل جزو رایج ترین مدل های موخوره است. در این نوع از موخوره سلول های کورتیکال هنوز محکم به هم چسبیده اند و از انتها در حال جدا شدن هستند. در این مدل در درجه اول قسمت انتهایی باید جدا شود اما برای بخش های دیگر مو هنوز دیر نشده است به موهایتان برسید و آن ها را تغذیه کنید.

  • موخوره جوانه

ترکیبی از پیچ و خم است که به دلیل بافت های خیلی محکم و خشک شدن یا سوزاندن مو در قسمت های خاص ایجاد می شود.

  • موخوره شکاف مو

این مدل از رایج ترین مدل های موخوره است که به دلیل خشکی مو و اصحکاک آن به وجود می آید، در این مدل نیز تنها راه درمانی کوتاهی قسمت آسیب دیده است.

  • موخوره دو شاخه دوبل

ظاهر این موخوره شباهت بسیاری به دو عدد Y انگلیسی دارد. اگر شما این مدل را در موهای خود مشاهده کردید هر چه سریعتر باید برای درمان آن اقدامی را انجام دهید زیرا نشان دهنده این است که موخوره شما در حال پیشرفت است و ساختمان مو های شما در شرف آسیب دیدگی بسیاری است.

  • موخوره پر مانند

این موخوره نیز تقریبا در خانواده موخوره پیر است و بیشتر در موهای افرادی ایجاد می شود که برای سلامت ظاهر خود ارزشی قاعل نیستند و اهمیتی به این موضوع نمی دهند.

علاوه بر آن افرادی که به صورت مکرر از رنگ مو و براق کننده ها استفاده می کنند امکان به وجود آمدن این موخوره در آن ها نیز وجود دارد.

  • موخوره دراز

در این مدل کوتیکول مو بسیار آسیب دیده است و باید حتما نسبت به کوتاهی آن اقدامی انجام دهید.

  • موخوره سه شاخه

اگر شما این مدل از موخوره را در موهای خود مشاهده کردید این معنا را دارد که کورتکس و مدولای شما مقاوم بوده اما لایه بیرونی موهایتان یا کوتیکول ضعیف شده است.

  • موخوره ضخیم

این نوع موخوره در اثر استفاده پیش از حد از داروهای هورمونی و یا کورتون ها ایجاد می شود.

در این موخوره قسمت هایی که بافت های ضخیم دارند کمتر دچار آسیب می شوند و قسمت هایی که بافت نازک تری دارند دچار آسیب دیدگی بیشتری می شوند و امکان تغییر رنگ مو به رنگ خاکستری نیز وجود دارد.

  • موخوره چروک و پیچ خورده

این نوع از از موخوره معمولا به دلیل استفاده پیش از اندازه از سشوار و یا اتو مو ایجاد می شود. همچنین کشیدن زیاد مو و یا خم کردن در ایجاد آن نقش بسیاری دارد.

  • موخوره کج یا زاویه دار

در این مدل از موخوره مو چند شاخه نمی شود و تنها قسمت انتهایی آن ها کج می شود.

این مدل بیشتر در افرادی پیدا می شود که از گل سر های فلزی بیشتر استفاده می کنند و یا مدل موی خاصی را دارند.

  • موخوره گره ای

این مدل از موخوره به دلیل استفاده زیاد از سشوار و یا ور رفتن بیش از اندازه با مو ها به وجود می آید.

  • موخوره گره سفید بد ترین نوع

این نوع از موخوره تنها به دلیل سوختن مو بخاطر استفاده از مواد شیمیایی به وجود می آید.

اصلی ترین دلایل موخوره مو:

1- برس زدن مداوم موها

استفاده از شانه‌های پلاستیکی یا برس‌های فلزی برای شانه زدن موها از دلایل اصلی بروز موخوره است. محکم شانه زدن موها باعث ایجاد آسیب در موها و شکستن ساقه آن‌ها شده و در نهایت موخوره را ایجاد می‌کند. شانه‌های پلاستیک با ایجاد الکتریسیته ساکن در موها باعث ایجاد اصطکاک در آن‌ها شده و بروز موخوره را تسریع می‌کند. برس‌های فلزی نیز با ضربه زدن به موها باعث ایجاد این عارضه می‌شوند. البته توجه کنید که منظور ما این نیست که نباید موهای خود را شانه بزنید. بلکه منظور این است که شانه‌های پلاستیکی و برس‌های فلزی را با شانه‌های چوبی دندانه درشت جایگزین کنید. چرا که این شانه‌ها با موهای شما دوست بوده و آسیبی به آن‌ها وارد نمی‌کنند.

2- کشیدگی بیش از حد موها در زمان بستن یا بستن موها در یک حالت مشخص

اگر در شیوه بستن موهای خود تنوع ندارید، باید منتظر بروز زودهنگام موخوره باشید. کسانی که موهای خود را همیشه به صورت گوجه‌ای یا دم اسبی می‌بندند، باید خیلی زودتر از دیگران منتظر ایجاد موخوره باشند. چرا که این موضوع باعث شکنندگی موها شده و فرایند ایجاد آسیب در آن‌ها را تسریع می‌کند. هر نوعی از بستن موها که باعث کشیدگی آن‌ها شود، می‌تواند امکان بروز موخوره را تشدید کند‌. به علاوه بستن یا جمع کردن موهای خیس نیز از دیگر عوامل بروز موخوره در موهای شما است.

3- سشوار کردن مداوم موها

بسیاری از افراد پس از استحمام برای خشک کردن موهای خود از باد داغ سشوار استفاده می‌کنند. این موضوع اگرچه سرعت خشک شدن موها را بیشتر می‌کند اما باعث ایجاد آسیب در فولیکول‌های آن نیز می‌شود. در نتیجه با استفاده مداوم و طولانی از سشوار، موهای شما رطوبت طبیعی خود را از دست داده و خشک خواهند شد. در نتیجه موخوره ایجاد شده و حالت موهای شما را خراب می‌کند. بهتر است استفاده از سشوار را به حداقل رسانده و اگر مجبور به استفاده از آن هستید، سشوار را در نزدیکی موهای خود نگیرید. باد گرم را جایگزین باد داغ کنید و حتی‌الامکان موها را به طور کامل خشک نکنید.

4- اتوکشیدن موها

همانند سشوار کردن، اتوکشیدن نیز می‌تواند باعث خشکی موها و ایجاد موخوره شود البته آسیب اتوکشیدن از سشوار کردن بیشتر است. چرا که موها علاوه بر گرم شدن به مدت طولانی و با درجه حرارت بالا همزمان کشیده هم می‌شوند. در نتیجه ساقه مو آسیب دیده و موها شکننده می‌شوند. برخی از محلول‌های حفاظتی از موها در برابر گرمای اتو محافظت می‌کند اما بهترین راه‌حل به حداقل رساندن استفاده از آن است.

5- قرار گرفتن در معرض نور خورشید و آلودگی‌های محیطی

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید و گرد و غبار می‌تواند به موهای شما آسیب برساند. اشعه فرابنفش خورشید برای موها نیز ضرر داشته و باعث ایجاد آسیب در آن‌ها و بروز عوارضی همچون موخوره می‌شود؛ بنابراین در زمان کار کردن یا شنا در فضای باز بهتر است موها را با استفاده از کلاه بپوشانید.

همچنین می‌توانید از مواد محافظ مو استفاده کنید که حاوی ترکیبات ضد آفتاب بوده و از موها در برابر اشعه فرابنفش محافظت می‌کنند. علاوه بر آن گرد و غبار و آلودگی هوا نیز می‌تواند به موها آسیب برساند. بنابراین اگر بر اساس ضروریات شغلتان باید همواره در معرض گرد و غبار یا آلودگی‌های مشابه قرار بگیرید با استفاده از پوشش‌های محافظ از موهای خود مراقبت کرده و موها را همواره تمیز نگه دارید.

6- مش و رنگ کردن موها

رنگ‌های شیمیایی معمولا آسیب زیادی به ساقه موها رسانده و آن‌ها را خشک می‌کنند؛ بنابراین شرایط برای بروز موخوره مساعد شده و آسیب موها آغاز می‌شود. باید توجه داشته باشید که استفاده از دکلره یا مش کردن موها آسیب بیشتری به موهای شما خواهد رساند؛ بنابراین حتی‌الامکان از رنگ کردن مداوم موها با رنگ‌های شیمیایی خودداری کرده و به کوتیکول‌های آسیب دیده اجازه ترمیم بدهید.

درمان های خانگی موخوره مو

 

 این مطلب را از دست ندهید: ترمیم موهای سوخته با دکلره 

 

درمان های خانگی موخوره مو:

  •    ماساژ سر جریان خون را در پوست سر افزایش می‌دهد. جریان خون مناسب، با کاهش موخوره، باعث می‌شود تا درخشش و استحکام موهایتان افزایش یابد. در هنگام ماساژ، همیشه از ترکیب روغن نارگیل، روغن بادام و روغن زیتون به مقادیر مساوی استفاده کنید. روغن باید قبل از تماس با پوست سر گرم شده باشد.
  •    با استفاده از یک موز رسیده، دو قاشق سوپ خوری کشک و کمی گلاب و آب لیموی تازه یک ماسک موی خانگی درست کنید. موهایتان را از پوست سر تا نوکش به آن ماسک آغشته کنید. این ماسک باید حداقل یک ساعت قبل از شستن روی سرتان بماند.
  • می توانید ماسک موی دیگری با یک تخم مرغ، یک قاشق سوپ خوری عسل و نصف فنجان شیر درست کنید. این خمیر را روی سر مانند مورد بالا بمالید. بگذارید برای بیست دقیقه قبل از شستن روی سرتان بماند.

راه های دارویی رها شدن از شر موخوره

  •  از نرم کننده هایی که نیاز به آبکشی ندارند پس از هر بار دوش گرفتن استفاده کنید. نرم کننده از خشک شدن مو و در نتیجه احتمال به وجود آمد موخوره جلوگیری می کند.
  •  تنها از شامپوهای ملایم و گیاهی برای شستن موهایتان استفاده کنید.
  •  سرم های درخشان کننده و از بین برنده ی موخوره، دو محصول موثر در درمان موخوره هستند. آن ها را در هر فروشگاه محصولات زیبایی می‌توانید تهیه کنید.
  •  شامپوهای ضد شوره هم می توانند به درمان موخوره کمک کنند. در اغلب موارد موخوره ها ناشی از خشکی پوست سر هستند که منجر به شوره و شکنندگی مو هم می شوند. بنابراین، اگر شوره ی سر درمان شود، ترمیم موخوره ها را هم به دنبال خواهد داشت.

 

 این مطلب را از دست ندهید: بوتاکس مو 

 


اشتراک در شبکه های اجتماعی :