header

خانه / لیست مطالب آموزشی / همه چیز در رابطه با موهای خشک

همه چیز در رابطه با موهای خشک

تعداد بازدید : 725 تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
یکی از انواع مو موهای خشک و آسیب دیده است. موهای خشک خیلی زود می شکند و دچار آسیب دیدگی می شود. موهای خشک به راحتی با برس کشیدن ریزش پیدا می کند بنابراین ریزش مو در موهای خشک بیشتر است و حتی می‌تواند منجر به طاسی شود. همچنین اغلب موهای خشک دچار موخوره می‌شوند.

یکی از انواع مو موهای خشک و آسیب دیده است. موهای خشک خیلی زود می شکند و دچار آسیب دیدگی می شود. موهای خشک به راحتی با برس کشیدن ریزش پیدا می کند بنابراین ریزش مو در موهای خشک بیشتر است و حتی می‌تواند منجر به طاسی شود. همچنین اغلب موهای خشک دچار موخوره می‌شوند. موهای خشک معمولاً به سختی شانه می شود و به سرعت گره می خورد. موهای خشک ممکن است حتی با کشش اندک نیز بشکند دلیل شکنندگی موها نبود رطوبت و چربی کافی کف سر است. در این مقاله به علت خشکی مو و درمان آن می پردازیم پس با ما همراه باشید

چرا موهای خشکی داریم؟

1- استفاده بیش از حد از اتو مو و سشوار

استفاده روزانه از سشوار و مو خشک کن حرارتی، بیشتر از این که موهای شما را زیبا کند به آن‌ها آسیب می‌زند. سشوار، اتو مو، دیسپانسر، فر کننده مو و هر وسیله دیگری که با حرارت کار می‌کند، از دلایل اصلی موهای خشک و وز است.

راه حل: سعی کنید برای آراسته کردن یا خشک کردن موهای خود هر روز از لوازم حرارتی استفاده نکنید. حرارت دادن بیش از اندازه به مو، رطوبت طبیعی مو را از بین می‌برد. اگر بعد از حمام حتما باید موهای خود را با حرارت سشوار خشک کنید، سشوار را با فاصله از موهای خود بگیرید و قبل از شروع حتما از سرم و محافظ مو استفاده کنید. همچنین می‌توانید درجه حرارت سشوار، اتو مو (مو صاف کن) فر کننده یا حالت دهنده مو را کم کنید. تا آنجا که ممکن است از این دستگاه‌ها کمتر استفاده کنید، و همچنین مهم است قبل از حرارت دادن موها از انواع کرم مو و سرم ضد وز ( Anti Frizz ) استفاده کنید.

2- استفاده از محصولات مو اشتباه

برچسب روی محصولات مو، بی دلیل نوشته نمی‌شوند. استفاده از محصولات مو که فرمول آن برای موی شما طراحی نشده است، عوارض زیادی مثل خشکی مو در پی دارد. اما چه تعداد از ما برچسب روی محصولات را می‌خوانیم و صرفا به حرف فروشنده اعتماد نمی‌کنیم؟

راه حل: حتما قبل از خرید شامپو و نرم کننده مو، برچسب توصیه‌های روی محصول را بخوانید. به نظر ساده می‌آید اما برای مثال شامپوهای متفاوت، عملکرد متفاوتی دارند و بعضی از مواد تشکیل دهنده آن‌ها باهم فرق می‌کند. سعی کنید مواد تشکیل دهنده محصولات را نیز بخوانید و از محصولاتی که در آن‌ها از الکل و پارابن (Paraben) استفاده شده دوری کنید، چرا که این مواد شیمیایی به موها آسیب می‌زنند و موها را خشک می‌کنند.

اگر نرم کننده را فورا بعد از شامپو استفاده می‌کنید، این کار اشتباه است. نرم کننده را مجزا از شامپو استفاده کنید مخصوصا اگر می‌خواهید از خشکی مو جلوگیری کنید. فراموش نکنید که نرم کننده و ماسک مو داخل حمام باید چند دقیقه روی ساقه مو بمانند تا تاثیر خود را بگذارند، برای اطلاع از زمان مناسب برای تاثیرگذاری بهتر نرم کننده، طرز استفاده از نرم کننده را از  برچسب روی آن را بخوانید.

3- افراط در شستن موها

تمیز نگه داشتن موی سر بسیار اهمیت دارد اما شستن بیش از اندازه سر باعث می‌شود موها روغن طبیعی خود را از دست بدهند. هیچ کس نمی‌خواهد موهای چرب داشته باشد، اما شست‌و‌شوی روزانه موها برای همه ایده خوبی نیست.

راه حل: موهای خود را هر روز نشویید. اگر عادت دارید که هر روز به حمام بروید، می‌توانید موهای خود را ببندید یا می‌توانید یک کلاه روی سرتان بگذارید و فقط بدنتان را بشویید.

موهای فر بیشتر مستعد خشک شدن هستند، پس اگر جزو افراد خوش شانس با موهای حالت‌دار و فر هستید، عاقلانه است که موهای خود را بیش از ۲ بار‌در هفته نشویید.

افراط در شستن موها

4- استفاده زیاد از رنگ مو و دکلره (Bleaching)

مواد شیمیایی بسیار قوی در رنگ مو و مواد دکلره کننده (بی‌رنگ کننده) وجود دارد که می‌تواند چربی طبیعی و رطوبت مو را از بین ببرد. اما لازم نیست به طور کلی موهای دکلره و پلاتینه شده یا رنگ‌های  فانتزی را فراموش کنید (مگر اینکه موهای شما در شرایط جدی مثل ریزش مو است یا از ناراحتی پوست سر رنج می‌برید).

راه حل: اگر می‌خواهید موهای خود را به طور مرتب رنگ کنید، باید خیلی جدی از موهای خود مراقبت کنید تا تاثیر مواد شیمیایی رنگ مو را جبران کنید. از شامپوها و نرم کننده‌های ملایم و غنی شده با مواد مغذی که فرمولاسیون مخصوص موهای رنگ شده دارند، استفاده کنید (یک دلیل قانع کننده دیگر برای خواندن برچسب روی محصول).

5- عوامل محیطی

قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی مثل نور شدید خورشید، دمای بالای هوا، باد سرد و رطوبت پایین، می‌تواند موهای شما را خشک، نازک و شکننده کند.

راه حل: برای پایین آوردن خطر آسیب رسیدن در اثر عوامل محیطی مثل نور مستقیم خورشید، بهتر است بیرون از خانه از کلاه استفاده کنید. کلاه‌های لبه‌دار علاوه بر محافظت از مو و پوست کف سر از پوست صورت شما نیز محافظت می‌کنند.

همچنین کسانی که زیاد به استخر می‌روند باید حتما قبل و بلافاصله بعد از شنا موهای خود را بشویند تا ذرات کلر و آلودگی‌های آب از روی موهایشان پاک شود.

نحوه مراقبت از موهای خشک

برای مراقبت از موهای خشک خود ، باید در برخی از عادات روزمره خود تغییر ایجاد کنید و برخی اقدامات که ممکن است در نگاه اول کوچک باشند اما بسیار مهم و اثرگذار هستند را رعایت کنید.

1- تغییر در رژیم غذایی یکی از مهمترین اصول مراقبت از موهای خشک است با افزایش مصرف غذاهایی که سرشار از امگا 3 و ویتامین B3 و B5 هستند، رطوبت موهای خود را تقویت کنید. همچنین نوشیدن آب به میزان لازم را هیچ وقت فراموش نکنید تا موها و البته پوستی سالم داشته باشید.

2- شستشوی بیش از حد یا استفاده از شامپوی نامناسب، چربی طبیعی موهای شما را از بین می برد. همچنین رنگ کردن و دکلره کردن نیز باعث خشکی مو خواهد شد و بعد از آن بهتر است از ماسک های آب رسان و شامپوهای مخصوص در زمینه موهای رنگ شده استفاده کرد. همچنین در انتخاب شامپو و محصولات زیبایی مو دقت کنید زیرا محصولات دارای الکل موهایتان را خشک تر و آسیب پذیرتر می کند. همراه با شامپوی اصلی توصیه می شود که از نرم کننده مناسب نیز استفاده شود.

3- موهای خود را در معرض نور شدید آفتاب، باد و هوای خشک قرار ندهید. موهای خشک با این موارد تشدید می شود و بهتر است آنها را بپوشانید.

بیماری‌هایی که موجب خشکی مو می‌شوند

  • بی‌اشتهایی عصبی

  •  بیماری مِنکِس یا سندروم مِنکِس: اختلالی ژنتیکی است که باعث کمبود مس در بدن می‌شود.

  • کم‌کاری پاراتیروئید: بیماری کاهش عملکرد غدد پاراتیروئید است که در آن تولید هورمون پاراتیروئید کم می‌شود. این بیماری می‌تواند سطح کلسیم خون را کاهش دهد.

  • کم‌کاری تیروئید

  • سایر اختلالات هورمونی

خشکی مو ها را چگونه درمان کنیم؟

موهای خشک، فاقد رطوبت هستند. از این رو، بهترین راه برای درمان خشکی مو، مرطوب سازی مو است. برای مرطوب سازی موهای خود می توانید امتحان کنید:

ماسک مو

استفاده از ماسک مو برای تهویه عمیق و درمان خشکی مو مناسب است. بدنبال موادی مانند کره گیاهی و روغن های مغذی باشید. این محصولات، مواد مغذی ضروری برای مو را فراهم می کنند و به حفظ رطوبت مو کمک کرده تا کوتیکول های مو را صاف و خشکی را کاهش دهند.

روغن های گرم

درمان های روغن گرم، معمولاً در سالن ها انجام می شود. آنها شامل ماساژ پوست سر و موها با روغن های مو مانند آرگان، زیتون و نارگیل و به دنبال آن قرار دادن سر زیر بخار، برای جذب بهتر است. همچنین می توانید این کار را در خانه امتحان کنید. روغن مو را گرم کرده و روی پوست سر و موهای خود ماساژ دهید. یک حوله گرم را به مدت 10-15 دقیقه دور سر خود بپیچید یا یک کلاه دوش بگذارید.

استفاده از روغن های گرم برای درمان خشکی مو

استفاده از شامپوی ملایم و مغذی

از یک شامپوی ملایم استفاده کنید که فاقد هرگونه مواد شیمیایی سخت و مواد خشک کننده مانند الکل و SLS باشد. این شامپوها به صاف نگه داشتن کوتیکول ها و به دام انداختن رطوبت رشته های مو کمک می کنند. همچنین، پس از شستن با شامپو، از یک نرم کننده استفاده کنید.

اصلاح منظم مو

انتهای تقسیم شده موها علامت شایع آسیب و خشکی مو است. اصلاح مرتب باعث از بین رفتن شکاف و پیشگیری از وز شدن موها می شود.

روغن های گیاهی

استفاده از برخی روغن های گیاهی به محافظت از رشته ها و مرطوب سازی موهای خشک و وز کمک می کند. برای تغذیه مو می توانید از روغن های آرگان، زیتون، نارگیل، آجیل برزیلی و آووکادو استفاده کنید. بگذارید روغن یک ساعت روی موهای شما بماند و سپس آن را بشویید. همچنین می توانید روغن های مختلف را مخلوط کرده و روی موهای خود بمالید.

برای این منظور می توانید 1 قاشق غذاخوری روغن آرگان و 1 قاشق غذاخوری روغن بادام، نارگیل یا آووکادو را مخلوط کرده و مخلوط را در دمای ولرم گرم کنید. پوست سر و موها را با ترکیب روغن ماساژ دهید. یک حوله به دور سر خود بپیچید یا یک کلاه دوش بگذارید. مخلوط روغن مغذی را به مدت یک ساعت بگذارید بماند و بعد با شامپو بشویید وهر روز این کار را تکرار کنید.

ماسک روغن نارگیل و ماست

از ماست در ماسک های مو سر بسیار استفاده می شود. زیرا ماست به مرطوب سازی مو کمک می کند. روغن نارگیل به مو نفوذ می کند تا از درون آن را مرطوب کرده و از آسیب دیدن مو پیشگیری کند. برای ساخت ماسک روغن نارگیل و ماست می توانید.

1 فنجان ماست را با 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید. آن را به پوست سر و موها بمالید و کلاه دوش را بگذارید. 20 دقیقه بماند و بعد با آب ولرم بشویید.

ماسک عسل و موز برای خشکی مو

ماسک عسل و موز

عسل یک ماده نرم کننده و مرطوب کننده است. موز همچنین می تواند مو را مرطوب کرده و درخشندگی و کنترل آن را بهبود بخشد. این دو ماده برای درمان خشکی مو و پوست سر یک درمان خانگی موثر ایجاد می کنند.

1موز رسیده را له کرده و با 1 قاشق غذاخوری عسل ارگانیک مخلوط کنید. ماسک را به پوست سر و موهای خود بزنید. بعد از 20 دقیقه شامپو بزنید و با یک نرم کننده شستشو دهید.

نکته آخر

با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی‌تان می‌توانید موهای خشک را درمان کنید. درمان‌های خانگی که در این مقاله ذکر شدند، روش‌های ارزان و مؤثری هستند که باعث صاف شدن، آب‌رسانی و درخشش موهایتان می‌شوند.


اشتراک در شبکه های اجتماعی :