header

خانه / لیست مطالب آموزشی / ویتامین های تاثیر گذار بر رشد مو کدامند؟

ویتامین های تاثیر گذار بر رشد مو کدامند؟

تعداد بازدید : 510 تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
یکی از عواملی که در داشتن موهای سالم و زیبا اثرگذار است؛ تغذیه و رژیم غذایی سالم می باشد. ممکن است تحت تأثیر تبلیغات قرار گرفته و قصد داشته باشید انواع مکمل ها و داروهای شیمیایی را با هدف تقویت مو و افزایش رشد آن، خریداری کنید اما اگر بدانید راز تقویت و افزایش رشد موهای شما تنها در چند ویتامین خلاصه می شود، قطعا از این کار منصرف می شوید. خوشبختانه تمامی ویتامین هایی که برای رشد موهایتان نیاز دارید در اکثر مواد غذایی، یافت می شود. ادامه این مقاله را دنبال کنید تا با این ویتامین ها و نیاز ضروری آن ها در سبد غذایی تان، آشنا شوید.

یکی از عواملی که در داشتن موهای سالم و زیبا اثرگذار است؛ تغذیه و رژیم غذایی سالم می باشد. ممکن است تحت تأثیر تبلیغات قرار گرفته و قصد داشته باشید انواع مکمل ها و داروهای شیمیایی را با هدف تقویت مو و افزایش رشد آن، خریداری کنید اما اگر بدانید راز تقویت و افزایش رشد موهای شما تنها در چند ویتامین خلاصه می شود، قطعا از این کار منصرف می شوید. خوشبختانه تمامی ویتامین هایی که برای رشد موهایتان نیاز دارید در اکثر مواد غذایی، یافت می شود. ادامه این مقاله را دنبال کنید تا با این ویتامین ها و نیاز ضروری آن ها در سبد غذایی تان، آشنا شوید.

ویتامین های تاثیر گذار بر رشد مو کدامند؟

آشنایی با ویتامین های موثر بر رشد مو

مو هم همانند دیگر ارگان های بدن به مواد مغذی برای رشد و حیات خود، نیاز دارد. در واقع یکی از علت های اساسی ریزش مو همان کمبود مواد مغذی و ویتامین ها هستند. مهمترین ویتامین هایی که بر رشد مو تاثیر گذار هستند و باعث سلامت و شادابی بیشتر موها می شوند عبارتند از:

ویتامین A:

 یکی از ویتامین هایی که نه تنها مو بلکه تمام سلول های بدن برای رشد به آن نیاز دارند، ویتامین A می باشد. همان طور که می دانید سبوم پوست کف سر را مرطوب نگه داشته و به رشد مو، کمک می کند. وجود این ویتامین برای تولید سبوم بسیار ضروری است. بنابراین مشخص است که رژیم های غذایی که فاقد این ویتامین باشند؛ مشکلات زیادی را برای پوست و مو، ایجاد می کنند. البته هیچ گاه خودسرانه به مصرف ویتامین  Aاقدام نکنید زیرا استفاده بیش از حد این ویتامین، تاثیر معکوس داشته و سلامت مو را به خطر می ‌اندازد.

مواد غذایی حاوی ویتامین A:

این ویتامین در مواد غذایی مثل سیب زمینی شیرین، اسفناج، هویج، شیر، ماست، تخم مرغ و جگر، وجود دارد.

ویتامین D:

کمبود ویتامین D به شدت می تواند موجب ریزش مو شود. معمولاً بزرگسالان روزانه ۶۰۰ واحد یا ۱۵ میکروگرم ویتامین دی می بایست دریافت کنند. با این وجود بسیاری از افراد هستند که با کمبود این ویتامین، مواجه هستند.

مواد غذایی حاوی ویتامین D:

این ویتامین در مواد غذایی مثل ماهی قزل ‌آلا، شمشیر ماهی، قارچ، غلات، آب پرتقال و شیر کم چرب، وجود دارد. البته یکی از منابع مهم و اصلی برای دریافت ویتامین ها، نور خورشید است. بنابراین با روزانه ۱۵ الی ۲۰ دقیقه آفتاب گرفتن می توانید به راحتی ویتامین دی بدن خود را تامین کنید.

ویتامین B:

یکی از موثرترین و ضروری ترین ویتامین ها برای رشد مو ویتامین B است که بیوتین هم نامیده می‌ شود. در واقع علت اصلی ریزش مو را می توان به کمبود ویتامین B، مرتبط دانست. ویتامین B باعث ایجاد سلول های قرمز در بدن می شود که این سلول‌ ها اکسیژن و مواد غذایی را به پوست سر و فولیکول ‌های مو، می ‌رسانند. بنابراین اگر بدن شما ویتامین دی را به اندازه کافی داشته باشد؛ شاهد درخشندگی و رشد موها، خواهید بود.

مواد غذایی حاوی ویتامین B:

این ویتامین در مواد غذایی مثل جگر گاو و مرغ، ماهی، غذای دریایی، سبزیجات تیره، غلات، دانه های سویا، آجیل، تخم مرغ، آووکادو و همچنین غذاهای حیوانی، وجود دارد. در صورتی که گیاه خوار هستید؛ بهتر است از مکمل ها استفاده کنید تا بدن شما با کمبود ویتامین B، مواجه نشود‌.

ویتامین E:

ویتامین E که خیلی اوقات با استفاده از مصرف مکمل ها در بدن تامین می شود؛ به جلوگیری از ریزش مو کمک کرده و رشد مو را افزایش می دهد. اگرچه مکمل های ویتامین E به صورت کپسول و مایع در دسترس هستند؛ اما این ویتامین در برخی از مواد غذایی هم وجود دارد.

مواد غذایی حاوی ویتامین E:

ویتامین E در مواد غذایی مثل جوانه گندم، کلم پیچ، اسفناج و بادام، به وفور یافت می شود.

ویتامین C:

ویتامین c یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که با رادیکال های آزاد در بدن که یکی از عوامل اختلال در سلامت و رشد مو است، مقابله می کند. جالب است بدانید بدن شما برای تولید کلاژن که بخش مهمی از ساختار مو است، به ویتامین c نیاز دارد.

مواد غذایی حاوی ویتامین c:

این ویتامین در مواد غذایی مثل مرکبات (پرتقال)، فلفل و توت فرنگی، وجود دارد.

علاوه بر ویتامین های ضروری ذکر شده برای رشد و سلامت موها؛ برخی از مواد معدنی مثل زینک هم نقش مهمی در سلامت موها دارد. زینک به حفظ روغن موجود در کف سر کمک کرد و با این کار از ریزش مو، پیشگیری می کند. اگرچه زینک در برخی از مواد غذایی وجود دارد اما اکثر افراد به مصرف مکمل آن، روی آورده اند.

آشنایی با ویتامین های موثر بر رشد مو

مواد غذایی حاوی زینک:

زینک در مواد غذایی مثل اسفناج، گوشت گوسفند، جوانه گندم و عدس، وجود دارد.

در کنار زینک؛ مصرف مکمل آهن هم توصیه می شود مخصوصاً برای افرادی که بدن آن ها با فقر آهن، مواجه است. آهن به سلول های خون کمک می کند تا اکسیژن راحت تر به دیگر سلول ها برسد. در واقع آهن یک ماده معدنی مهم برای بهبود عملکرد فیزیولوژیک بدن می باشد. کمبود آهن موجب کم خونی می شود که از دلایل اصلی ریزش مو است.

مواد غذایی حاوی آهن:

آهن در بسیاری از مواد غذایی که روزانه مصرف می کنیم، وجود دارد. این مواد غذایی شامل تخم مرغ، اسفناج و گوشت قرمز می شود.

ویتامین ها و مکمل ها را به اندازه مصرف کنید

اگرچه درباره فواید ویتامین ها برای سلامت و رشد مو بسیار گفته می ‌شود اما اگر خودسرانه هرکدام از این ویتامین ها مصرف شود؛ عملکرد بدن با اختلال مواجه می شود. برخی از تحقیقات پزشکی نشان داده اند که مصرف بیش از اندازه مکمل زینک موجب ریزش مو می شود یعنی دقیقاً کار خود را برعکس انجام می دهد زیرا به مقدار بیش از حد به بدن، وارد شده است. بنابراین بهتر است تا جای ممکن ویتامین‌ ها و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد مو را از طریق رژیم غذایی، دریافت کنید و در صورتی که پس از انجام آزمایش متوجه کمبود آن در بدن به سراغ مصرف مکمل ها بروید.
غذا بهترین منبع برای تامین ویتامین های ضروری و مورد نیاز رشد مو می باشد. در کنار داشتن یک رژیم غذایی سالم؛ بهتر است چند روز یک بار موها را از طریق ماسک های گیاهی، تقویت کنید. ماسک حنا، ماسک سدر، ماسک روغن زیتون یا ماسک تخم مرغ از جمله ماسک های گیاهی و خانگی محسوب می‌ شوند که علاوه بر درخشندگی که به موهای شما می بخشند؛ می توانند منجر به تقویت ریشه و فولیکول موها شوند و از این طریق رشد موها را افزایش دهند.

ویتامین ها و مکمل ها را به اندازه مصرف کنید

 

در صورتی که تصور می کنید بدن شما با کمبود ویتامین مواجه شده است؛ به پزشک، مراجعه کنید. پزشک پس از بررسی نتایج آزمایشات شما و در صورت لزوم؛ مکمل‌ های مورد نظر را برای شما، تجویز خواهد کرد. باز هم توصیه می ‌کنیم که فریب تبلیغات دروغین را نخورید و هیچ مکملی را در جهت رشد و تقویت مو به صورت خودسرانه، مصرف نکنید. شما نمی دانید ترکیبات اصلی تشکیل دهنده این مکمل ها چه موادی هستند و چه بسا برای مو و یا سلامت کلی بدن شما، مخاطره ‌آمیز باشند. همانطور که گفتیم بهترین کار مراجعه به پزشک و دریافت مکمل در صورت نیاز می باشد.

 

 این مطلب را از دست ندهید: علل سفیدی مو 

 


اشتراک در شبکه های اجتماعی :