header

خانه / لیست مطالب آموزشی / اصلاح و شستشوی سگ هر چند وقت یکبار لازم است؟

اصلاح و شستشوی سگ هر چند وقت یکبار لازم است؟

تعداد بازدید : 1098 تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
برای بسیاری از صاحبان تازه کار سگ ها، تعیین اینکه چند بار سگ خود را حمام کنند دشوار است. حقیقت این است که پاسخ به این سوال به خیلی چیزها بستگی دارد. آرایشگران و صاحبان حیوانات خانگی در تهران می گویند: «هر چند وقت یک بار یک حیوان خانگی به حمام نیاز دارد، بسته به نژاد، سبک زندگی، طول لباس و شغل صاحب حیوان خانگی متفاوت است.

 برای بسیاری از صاحبان تازه کار سگ ها، تعیین اینکه چند بار سگ خود را حمام کنند دشوار است. حقیقت این است که پاسخ به این سوال به خیلی چیزها بستگی دارد. آرایشگران و صاحبان حیوانات خانگی در تهران می گویند: هر چند وقت یک بار یک حیوان خانگی به حمام نیاز دارد، بسته به نژاد، سبک زندگی، طول لباس و شغل صاحب حیوان خانگی متفاوت است. در این مقاله به زمان اصلاح و شستشوی سگ در منزل میپردازیم.

 

 نوع پوشش

 

 نوع لباسی که سگ شما می پوشد عامل مهمی در تعداد دفعات حمام کردن او است. با این حال، به این سادگی نیست که هر چه موهای سگ شما کوتاهتر باشد، کمتر به حمام نیاز دارد. در واقع نژادهای بدون مو مانند نژادهای چاینیز کرستد نیاز به مراقبت زیاد و حمام هفتگی دارند. در انتهای دیگر این طیف، نژادهای مو بلند مانند مالتیز و کالی قرار دارند.

 

آرایشگران تیپ چین می گویند: بدیهی است که هر چه سگ شما موهای بیشتری داشته باشد، کارهای بیشتری باید انجام شود، از جمله تعداد دفعاتی که او حمام می کند. "ممکن است لازم باشد که هر 4 تا 6 هفته یکبار حمام کنید، به شرطی که پوشش بین دو حمام به خوبی محافظت شود." نژادی مانند «پول» که موهای بلندی دارد، اغلب در مواقع مهار بودن، حمام نمی کند.

 به گزارش باشگاه پول آمریکا، "پولی ها بوی سگ معمولی را نمی دهند و در واقع پولی به اندازه نژادهای دیگر نیازی به حمام ندارد." پس سگ های وسط این طیف چطور؟ پت استایلیست، آرایشگر تیپ چین حیوانات خانگی می گوید: پوشش های ضخیم یا دولایه برای نژادهایی مانند لابرادور رتریور، گلدن رتریور، هاسکی سیبری و... سگ ها را به صورت فصلی و طبیعی جدا می کند.

 

 حمام بیش از حد می تواند چربی پوست را از بین ببرد و این روند را مختل کند. استفاده از محصولات مخصوص ریزش مو به جلوگیری از این امر کمک می کند.

 

نظافت و سلامتی

 

 اگر سگ شما از مشکل سلامتی رنج می برد، آرایشگر و/یا دامپزشک شما ممکن است به شما پیشنهاد کند که هنگام حمام کردن سگ خود از شامپوی طبی استفاده کند. حتی اگر سگ شما سالم است، یک رژیم غذایی مراقبتی برای حفظ سلامت او مهم است. تمیز کردن ماهانه گوش و کوتاه کردن ناخن برای همه حیوانات خانگی خوب است. "مسواک زدن دقیق، شانه زدن و مراقبت مناسب برای سلامت حیوان خانگی شما مهمتر از زمان حمام کردن است." علاوه بر این، بحث سلامت صاحب سگ نیز وجود دارد. "گاهی اوقات حمام برای آسایش انسان است، نه یک حیوان خانگی." افرادی که از آلرژی رنج می برند معمولا به موهای حیوان خانگی واکنش نشان می دهند که با برنامه هفتگی استحمام قابل کنترل است.

 

 شیوه زندگی

 

لازم به ذکر است که برای یک سبک زندگی فعال، نژاد مو کوتاه ممکن است راحت تر باشد، زیرا تمیز نگه داشتن سگ ها با حمام معمولاً به تلاش کمتری نیاز دارد. با یک پارچه مرطوب، می توانید هنگام بازدید از پارک با سگ های "مو کوتاه" خود، کثیفی را که در سگ ها جمع شده است پاک کنید. البته سگ هایی که تمام روز در اطراف خانه بازی می کنند، در آب گل آلود شکار می کنند یا گوسفند پرورش می دهند را نمی توان با توله سگهایی که بیشتر وقت خود را در خانه می گذرانند - بدون توجه به نژاد آنها - به حمام بیشتری احتیاج داشته باشند. در پایان به شما توصیه می کنیم: «سگ هایمان را زمانی بشوییم که دیگر نمی توان آنها را در آغوش گرفت».

 

اهمیت اصلاح و پیرایش سگ چیست؟

 

قبل از اینکه روش اصلاح سگ در منزل را به شما آموزش دهیم، بهتر است نگاهی به اهمیت انجام این کار داشته باشیم.

 

ریختن موی سگ

 

برای جلوگیری از ریزش موی حیوانات خانگی مانند سگ در سراسر خانه، باید به صورت منظم، موهایش را شانه کنید. به خاطر داشته باشید، برای انواع سگ‌ها برس‌های مختلفی وجود دارد. بنابراین، بهتر است که از برس سگ پودل، جهت شانه کردن موهای سگ هاسکی استفاده نکنید.

 

گره خوردن موهای بدن سگ

 

در بسیاری از موارد، به دلیل اینکه بسیاری از افراد زمان کافی برای مراقبت و نگهداری از حیوان را ندارند، از شانه کردن منظم موی سگ غافل می‌شوند. همین مسئله باعث می‌شود که نه تنها زیبایی ظاهری سگ از بین برود، بلکه حمام کردن و شانه کردن موهایش بسیار مشکل شود.

 

خنک نگهداشتن سگ در فصل تابستان:

 

 یکی از رایج‌ترین دلایلی که باعث می‌شود افراد به فکر اصلاح سگ در منزل باشند، این است که تصور می‌کنند این حیوان خانگی در فصل تابستان به دلیل موهایی که دارد، احتمالا گرمش می‌شود! در ابتدا لازم است به این نکته اشاره کنیم که این تصور کاملا اشتباه است. پوست و موی سگ مانند یک عایق حرارتی برای این حیوان عمل می‌کند. بنابراین، در فصل تابستان و زمستان، به ترتیب، او را در مقابل اشعه UV و سرما محافظت می‌کند. پس، اگر کوتاه کردن موی سگ در تابستان تنها به دلیل خنک نگهداشتن وی می‌باشد، بهتر است اصلا به انجام این کار فکر هم نکنید.

 

خارش بدن سگ:

 

 خارش بدن سگ یکی دیگر از مواردی است که باعث می‌شود افراد عمدتا به اصلاح و پیرایش موی سگ فکر کنند. اما لازم به ذکر است که دلیل خارش بدن سگ، مشکل پوستی او می‌باشد. بنابراین، به دنبال یک حساسیت پوستی و یا یک عامل تحریک‌کننده باشید.

 

خدمات حیوانات خانگی درمنزل

 

موی سگتان را کوتاه نکنید!

 

در بخش قبل به معرفی دلایلی پرداختیم که باعث می‌شوند شما به اصلاح سگ در منزل فکر کنید. اما با توجه به اینکه موی سگ نشان دهنده سلامت اوست، در ادامه، به معرفی مواردی می‌پردازیم که عوارض کوتاهی بیش از حد موهای سگ هستند.

 

  • آفتاب سوختگی: 
    زمانی که شما، موی سگ که لایه محافظتی پوست است را از بدن سگ جدا می‌کنید، هدایت نور خورشید به سمت پوست وی به راحتی انجام شده و باعث آفتاب سوختگی وی می‌شود.
     
  • عفونت و سرماخوردگی:
     همان‌طور که گفته شد، موی این حیوان مشابه با یک عایق حرارتی عمل می‌کند. بنابراین، اگر بیش از اندازه به کوتاهی موی سگ در منزل بپردازید، احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها، خصوصا در فصل زمستان مانند هیپوترمی یا سرمازدگی، تراشه عفونت و سرماخوردگی را افزایش می‌دهید.
     
  • تحریک پوست: 
    زمانی که پوست حیوان در تماس مستقیم با هوا و گرد و غبار باشد، احتمال اینکه بدن وی به این آلودگی‌ها واکنش نشان داده و حساس باشد، وجود دارد.
     
  • خجالت کشیدن سگ: 
    در بسیاری از حیوانات، زمانی که موهایشان کوتاه می‌شود، حیوان دچار کمی استرس و احساس خجالت می‌گردد. به همین سبب، احتمال اینکه از شدت فعالیت‌های روزانه‌اش کم شده و در جایی پنهان شود، وجود دارد. بنابراین، در صورتی که تا چند روز بعد از اصلاح و پیرایش سگ با همچین حالاتی روبه‌رو شدید، نگران نشوید و تنها به سگتان فرصت دهید تا با شرایط جدید کنار آمده و به حالت قبلی بازگردد.

اشتراک در شبکه های اجتماعی :