header

خانه / لیست مطالب آموزشی / انواع بیماری های سگ و گربه

انواع بیماری های سگ و گربه

تعداد بازدید : 589 تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
ممکن است شما هم همانند خیلی از افراد دیگر به نگهداری از حیوانات خانگی مثل سگ و گربه، علاقه مند باشید اما این علاقه به تنهایی کافی نیست. شما به اطلاعات نسبتاً بالایی در مورد نگهداری و مراقبت از حیوانات نیاز دارید تا بتوانید در مواقع لزوم، مشکلاتی که ایجاد می شوند را به راحتی حل کنید. یکی از مشکلاتی که ممکن است در مواجه شدن با نگهداری از حیوانات خانگی با آن روبرو شوید، بیماری های مختلفی است که ممکن است حیوان به آن مبتلا شود. اگرچه بهترین کار در چنین مواقعی رجوع به دامپزشک و شروع دوره درمان حیوان می باشد؛ اما بهتر است اطلاعات مفیدی در ارتباط با انواع بیماری های سگ و گربه، داشته باشید.

ممکن است شما هم همانند خیلی از افراد دیگر به نگهداری از حیوانات خانگی مثل سگ و گربه، علاقه مند باشید اما این علاقه به تنهایی کافی نیست. شما به اطلاعات نسبتاً بالایی در مورد نگهداری و مراقبت از حیوانات نیاز دارید تا بتوانید در مواقع لزوم، مشکلاتی که ایجاد می شوند را به راحتی حل کنید.
یکی از مشکلاتی که ممکن است در مواجه شدن با نگهداری از حیوانات خانگی با آن روبرو شوید، بیماری های مختلفی است که ممکن است حیوان به آن مبتلا شود. اگرچه بهترین کار در چنین مواقعی رجوع به دامپزشک و شروع دوره درمان حیوان می باشد؛ اما بهتر است اطلاعات مفیدی در ارتباط با انواع بیماری های سگ و گربه، داشته باشید.

انواع بیماری های سگ و گربه

چرا حیوانات خانگی به بیماری مبتلا می شوند؟

همه ما می دانیم که سگ ها موجودات دوست داشتنی هستند و بعد از مدتی به یکی از اعضای خانواده تبدیل می ‌شوند. بنابراین اینکه بخواهیم شاهد درد و رنج آن ها باشیم، برایمان زجرآور است. شایع ترین بیماری های سگ و گربه معمولاً ریشه در عفونت دارد. بنابراین باید تا می توانید از ابتلای حیوان به بیماری های عفونی، پیشگیری کنید. بیشترین عفونت های مربوط به حیوانات خانگی از طریق جریان خون، منتقل می شود. همچنین حشرات آلوده، وسایل مشترک و... می توانند در شیوع چنین بیماری هایی، دخیل باشند.


چنانچه با علائمی از بیماری حیوان خانگی ‌تان مواجه شدید؛ در اسرع وقت او را نزد دامپزشک ببرید. اگر در این کار تعلل کنید، ممکن است تشخیص و درمان بیماری سگ و یا گربه مشکل شده و حتی ممکن است جان حیوان، به خطر بیفتد. البته این موضوع که بتوانید جواب های درست و کاملی به دامپزشک بدهید هم بسیار اهمیت دارد. تنها در این صورت است که شما می توانید به تشخیص درست بیماری توسط دامپزشک، کمک کنید.

مطالب پیشنهادی: آموزش اصلاح سگ

علائم شایعی که خبر از بیمار شدن حیوان می دهد

به طور کلی اگر حیوان حالت عادی نداشته و یا به صورت طولانی مدت بی حال باشد، باید نسبت به بیمار بودن او شک کنید. همچنین نشانه های دیگری مثل دمای بدن بالا، استفراغ، اسهال، تغییرات ادراری، تغییر در اشتها، چشم های خشک یا قرمز، سرفه یا صدای ناهنجار و... می ‌تواند زنگ خطری برای آگاهی شما از بیماری حیوان خانگی تان باشد. چنانچه با هر یک از این علائم و نشانه ها برخورد کردید؛ در اسرع وقت حیوان را نزد دامپزشک برده و روند درمان را برای او، آغاز کنید.

علائم شایع بیماری های سگ و گربه

انواع بیماری های سگ و گربه

بیماری هایی که ممکن است حیوانات خانگی به آن ها مبتلا شوند متعدد می باشد اما به طور کلی در این قسمت به شایع ترین بیماری ها، اشاره می کنیم:


بیماری کلیوی

به طور کلی این بیماری می ‌تواند در در تمام سنین در کمین سگ ها و گربه ها باشد. حتی می تواند منشاء مادرزادی هم داشته باشد. متاسفانه سگ ها به نسبت گربه ها در مواجه شدن با این بیماری آسیب‌پذیرتر هستند و درمان آن ها هم سخت تر می باشد. این در حالی است که این بیماری در گربه ها، تلفات کمتری دارد.


دیابت

اگر پت محبوبتان علائمی مثل کم و زیاد شدن اشتها را از خود نشان می دهد، باید به وجود بیماری دیابت شک کنید. سگ هایی که دچار دیابت هستند، آب زیادی مصرف می کنند. همچنین حجم ادرار آن ها افزایش یافته و دچار کاهش وزن می شوند. یک سگ با بیماری دیابت اغلب دچار بی حالی شده و عفونت ادراری دارد. همچنین ممکن است ناراحتی هایی مثل استفراغ را هم داشته باشد. بیماری دیابت در سگ هایی که سن بالایی دارند، بیشتر دیده می شود. البته این بیماری با رژیم غذایی منظم، قابل کنترل است.


در شرایطی که مشکل حاد باشد، دقیقاً همانند انسان ها ممکن است پزشک از شما بخواهد که به حیوان انسولین تزریق کنید. دلایل زیادی وجود دارد که باعث ابتلای سگ ها به دیابت می شود. استرس، هیجان بیش از اندازه، ژنتیک، چاقی و التهاب لوزالمعده، از مهمترین دلایل هستند. معمولا سگ هایی که در سنین بین ۶ تا ۹ سال هستند، بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند.

کنه ها و کک ها در سگ و گربه


کنه ها و کک ها

کنه ها و کک ها بسیار ریز هستند اما می توان به سختی با چشم هم آن ها را دید. این حشرات ناقل انواع بیماری ها بوده و باعث بروز مشکلات پوستی در سگ ها و گربه ها، می شوند. برای پیشگیری از بروز این بیماری باید بهداشت حیوان خانگی به دقت رعایت شود. همچنین می توانید برای جلوگیری از بروز این بیماری، حیوان را به صورت دوره‌ ای برای چکاپ نزد دامپزشک ببرید. حمام کردن منظم حیوان از ابتلا شدن به این بیماری تا حد زیادی، پیشگیری می ‌کند.


عفونت گوش

برخی از سگ ها در مواجه شدن با برخی مواد غذایی آلرژی زا، دچار عفونت در ناحیه گوش ها می شوند. این مواد غذایی می تواند شامل گندم، ذرت و سویا باشد. البته در برخی موارد هم عوامل خارجی مستقل باعث بروز این عفونت ها هستند. معمولاً سگ هایی که گوش های بزرگ و آویزان دارند، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت گوش می باشند.


اگر مشاهده می ‌کنید که حیوان خانگی‌تان مدام گوشش را می خاراند یا با پنجه به گوش خودش می زند و سرش را تکان می دهد، باید به وجود این بیماری شک کنید. اگر این بیماری به مراحل شدیدتری برسد، کانال گوش قرمز شده و اطراف گوش حیوان پوسته ریزی دیده می شود. سگ هایی که به عفونت گوش مبتلا هستند، معمولاً در داشتن تعادل در راه رفتن در مسیرهای دایره ای به مشکل برمی خورند. همچنین این حیوانات درد و کاهش شنوایی هم دارند.

عفونت پوست و اسهال و اسفراغ در سگ و گربه


عفونت پوست

مهمترین علائم عفونت پوست در حیوانات، خارش پوست است. البته سگ ها به این کار عادت دارند و ممکن است شما را گمراه کرده و دیر متوجه بیماری پوستی در حیوان شوید. اما اگر سگ محبوبتان بیش از اندازه این کار انجام می دهد، باید برای اطمینان او را نزد دامپزشک ببرید. آلرژی های غذایی جزء شایع ترین دلایل ابتلا به عفونت پوست در حیوانات می باشد. معمولاً برای درمان عفونت پوستی؛ دامپزشک آنتی بیوتیک را برای درمان های شدید، توصیه می‌ کند.

مطالب پیشنهادی: اصلاح سگ در منزل


اسهال و استفراغ

این بیماری نیز در بین سگ‌ ها بسیار شایع می باشد. زمانی که حیوان دچار ناراحتی معده شود؛ با علائمی مثل اسهال و استفراغ، این ناراحتی را بروز می ‌دهد. البته در خیلی از موارد این مشکلات گوارشی پس از چند روز بهبود پیدا می کنند اما اگر علائم بیشتر از چند روز طول کشید، حتما باید با دامپزشک تماس گرفته و بیماری را به صورت ریشه ‌ای بررسی کنید. چرا که در برخی موارد ممکن است اسهال و استفراغ نشان دهنده وجود یک بیماری جدی تر در حیوان باشد‌.

هپاتیت در سگ و گربه

هپاتیت

این بیماری نیز در بین سگ ها بسیار شایع است که منشا ویروسی دارد. اگر سگ شما به تازگی بسیار بد خلق شده است و علائم دیگری مثل سرفه، استفراغ، افسردگی، درد شکم، درجه حرارت بالای بدن، از دست دادن اشتها و... را در حیوان مشاهده کردید، باید سریع او را نزد دامپزشک ببرید. چرا که ممکن است به بیماری هپاتیت، مبتلا شده باشد.

همانطور که در متن مقاله اشاره کردم، خیلی از بیماری های مربوط به سگ و گربه در نتیجه مراقبت نادرست، ایجاد می ‌شود. یکی از کارهای مراقبتی که حتما باید برای حیوان محبوبتان انجام دهید، کوتاه کردن موهاست. آرایشگاه تیپ چین دارای کادر متخصص و حرفه ای است که می تواند خدمات حیوانات خانگی را به بهترین شکل ممکن، انجام دهد. شما می توانید از طریق اپلیکیشن و یا وب سایت تیپ چین، نوبت خود را در این آرایشگاه رزرو کنید.


اشتراک در شبکه های اجتماعی :