header

خانه / لیست مطالب آموزشی / انواع بیماری های مو کدام است؟

انواع بیماری های مو کدام است؟

تعداد بازدید : 1313 تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
مو هم دقیقا همانند دیگر ارگان‌ های بدن در صورت عدم رسیدگی و مراقبت، می تواند به انواع بیماری ها دچار شود. از آنجاییکه مو یکی از مهمترین فاکتورهای زیبایی به شمار می‌آید؛ بدون شک باید در حفظ سلامت آن، کوشید. چرا که داشتن موهایی شاداب و پرپشت علاوه بر اینکه باعث افزایش سطح اعتماد به نفس افراد می شود، رابطه مستقیمی با زیبایی ظاهری هم دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع بیماری های مو و مشکلات آن، آشنا کنیم. در انتها راهکارهایی برای رفع این مشکلات ذکر خواهیم کرد.

مو هم دقیقا همانند دیگر ارگان‌ های بدن در صورت عدم رسیدگی و مراقبت، می تواند به انواع بیماری ها دچار شود. از آنجاییکه مو یکی از مهمترین فاکتورهای زیبایی به شمار می‌آید؛ بدون شک باید در حفظ سلامت آن، کوشید. چرا که داشتن موهایی شاداب و پرپشت علاوه بر اینکه باعث افزایش سطح اعتماد به نفس افراد می شود، رابطه مستقیمی با زیبایی ظاهری هم دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع بیماری های مو و مشکلات آن، آشنا کنیم. در انتها راهکارهایی برای رفع این مشکلات ذکر خواهیم کرد.

 

چرا موها دچار بیماری می شوند؟


هر کدام از اعضای بدن برای حفظ سلامت خود به انواع ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد. مو نیز از این قاعده مستثنی نیست. به طوری که با کمبود برخی از مواد معدنی مثل روی یا همان زینک، ممکن است دچار مشکلاتی مثل ریزش شود. به همین دلیل توصیه می کنیم برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی حتماً به تغذیه خود، توجه داشته باشید.


سعی کنید مواد غذایی مصرف کنید که حاوی ویتامین‌های گروه B ، ویتامین A ، ویتامین C ، ویتامین E و D باشد. تمامی این ویتامین ها به شما کمک می‌ کند موهایی سالم و درخشان، داشته باشید. البته که نقش آهن و زینک را هم نباید در حفظ سلامت موها، فراموش کنید. معمولا کارشناسان سلامتی توصیه می ‌کنند برای افزایش استقامت مو حتماً در سبد غذایی روزانه خود، پروتئین را داشته باشید.
تغذیه تنها یکی از عوامل مهم در بروز بیماری های مربوط به مو می باشد. انجام برخی از عادات غلط هم می ‌تواند به این مشکلات، دامن بزند. به عنوان مثال، خیلی از افراد عادت دارند بعد از حمام موهای خود را به حالت خیس بگذارند تا به تدریج خشک شود. این یکی از بزرگترین اشتباهات در حفظ سلامت مو است.


زمانی که به درستی از موها مراقبت نشود، ممکن است به انواع مشکلات مثل موخوره، شوره سر، ریزش مو، آلوپسی، بیماری مروارید و... دچار شویم. در ادامه هر کدام از این بیماری ها را به اختصار توضیح خواهیم داد.

 

انواع بیماری های مو کدام است؟


انواع بیماری های مو کدام است؟


موخوره


ابتدا به سراغ رایج‌ترین مشکل مربوط به مو یعنی همان موخوره می رویم. موخوره باعث می شود قسمت پایینی مو دوشاخه و یا حتی چند شاخه شود. این بیماری درمان قطعی نداشته و تنها درمان آن، کوتاهی بخش آسیب دیده مو است.
زمانی که در اثر عوامل مختلف مثل عدم هضم مواد غذایی و مشکلات گوارشی انواع ویتامین ‌ها و مواد مغذی به مو نرسد، موخوره ایجاد می شود. علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و همچنین رنگ کردن یا دکلره کردن مو هم باعث بروز چنین مشکلی خواهد شد.

 

شوره سر

 

شوره سر


افراد زیادی مخصوصا آقایان از بروز شوره سر، شکایت دارند. در واقع علت بروز این مشکل وجود قارچ هایی در کف سر است. البته وجود این قارچ ها به خودی خود دلیلی بر شوره سر نمی باشد؛ بلکه عوامل دیگر مثل التهاب پوست سر، استرس و اضطراب، هوای سرد و... از عوامل مهم در بروز شوره سر می باشد. 
در واقع زمانی که محیط به گونه ‌ای باشد که رشد قارچ فراهم شود، شوره سر خود را نشان می دهد. برای درمان شوره سر می توانید از شامپوهای ضد شوره که حاوی زینک، کتوکونازول و سلنیوم سولفید هستند، استفاده کرد. همچنین مصرف مواد غذایی و سبزیجات حاوی ویتامین B نیز باعث کنترل این مشکل می شود. ماست پروبیوتیک هم باکتری های مفیدی دارد و می ‌تواند در جلوگیری از این مشکل، بسیار مفید باشد.

 

مطالب مرتبط: پر پشت کردن موها با استفاده از داروهای گیاهی


بیماری آلوپسی


یکی از بیماری هایی که معمولاً در اثر نقص سیستم ایمنی در بدن رخ می ‌دهد، آلوپسی است. در این بیماری بدن به اشتباه مو را عضوی از بدن نمی داند و تلاش می کند آن را از بین ببرد.
عوامل مختلفی در بروز این بیماری دخیل هستند. به عنوان مثال، اگر به تازگی رژیم های سخت لاغری گرفته ‌اید، بعید نیست که با این مشکل مواجه شوید. دیگر عوامل مثل مصرف بیش از اندازه فست فود، مشکلات هورمونی و ژنتیکی، اضطراب، ابتلا به بیماری های تیروئید، مصرف قرص های فشار خون و ... نیز احتمال بروز این بیماری را افزایش می‌ دهند.

 

ریزش مو

 

ریزش مو


ریزش مو از آن مشکلات بسیار شایعی است که تقریبا اکثر افراد یک بار در زندگی آن را تجربه کرده اند. در این بیماری موها با شدت زیادی شروع به ریزش می کنند. به طوری که فرد احساس می کند روز به روز حجم موها کمتر شده است.
اگرچه نقش تغذیه را نمی توان در بروز این بیماری نادیده گرفت، اما دلایل مختلف دیگری هم مثل ژنتیک، استرس و اضطراب، استفاده از داروهای ضدافسردگی، قرار گرفتن در معرض پرتوهای مضر و... هم باعث بروز این بیماری می شوند.
بیماری مروارید


شاید اولین بار باشد نام این بیماری را می شنوید. در این بیماری نقاطی از پوست سر متورم شده و در همین نقاط موها شکننده، ضعیف و پاره پاره می شوند. علت بروز این بیماری معمولاً انجام ناشیانه کارهای زیبایی مثل دکلره و رنگ مو است. علاوه بر این، برخی از بیماری ها مثل سندروم تخمدان پلی کیستیک، بیماری های مربوط به غده تیروئید، تغذیه نامناسب و استرس و اضطراب هم می توانند باعث بروز این بیماری بشوند.

 

مطالب مرتبط: چگونه موهای خود را سالم، زیبا و شاداب نگه داریم؟


کچلی


یکی از بیماری های قارچی که در اثر عدم رعایت بهداشت ممکن است ایجاد شود، کچلی می باشد. این بیماری در اثر عوامل مختلفی، بروز می کند. البته که کچلی حالت مسری داشته و اگر در کنار شخصی که این بیماری را دارد قرار بگیرید، شما نیز دچار آن خواهید شد. جالب است بدانید بیماری کچلی از طریق حیوانات خانگی مثل سگ و گربه هم قابل انتقال است. برای پیشگیری از ابتلا به کچلی؛ به هیچ عنوان از وسایل شخصی دیگران مثل حوله، ملحفه، برس و... استفاده نکنید.

 

چطور بیماری های مربوط به مو را درمان کنیم؟

 

چطور بیماری های مربوط به مو را درمان کنیم؟


اولین قدم در درمان بیماری های مربوط به مو، انجام چک آپ کامل است. باید بررسی کنید که علت بروز بیماری چه چیزی بوده است. پس از آن می توانید با صلاح دید پزشک؛ انواع مکمل مو و دارو را برای برطرف شدن بیماری، استفاده کنید.
این موضوع را بدانید که اگر به طور روتین و مرتب از موها مراقبت کنید، به هیچ عنوان دچار هیچ کدام از بیماری های ذکر شده نخواهید شد. خوشبختانه ماسک های خانگی مختلفی برای مراقبت از مو وجود دارد که می ‌تواند به شما در این زمینه، کمک کند.


همانطورکه در متن مقاله هم اشاره کردیم؛ برخی از خدمات مربوط به زیبایی مثل دکلره و رنگ مو هم می تواند باعث بروز بیماری های مربوط به مو شود. بنابراین اگر تمایل دارید این خدمات را برای زیباتر شدن موها دریافت کنید؛ پیشنهاد می کنیم به یک سالن زیبایی معتبر، رجوع کنید.
سالن تخصصی تیپ چین با ارائه خدمات متنوع مربوط به سلامت و زیبایی پوست و مو قادر است شما را در این زمینه، همراهی کند. به طوری که انواع خدمات مثل پیرایش و کوتاهی مو، رنگ کردن مو، اصلاح ابرو و صورت، انواع ماسک گذاری برای زیباسازی و شفاف سازی پوست و مو، خدمات مربوط به کوتاهی موی حیوانات خانگی، ماساژ و... انجام می شود.


شما مشتریان عزیز می توانید برای دریافت این خدمات؛ از طریق وب سایت و یا اپلیکیشن تیپ چین نسبت به رزرو نوبت خود، اقدام کنید.


اشتراک در شبکه های اجتماعی :