header

خانه / لیست مطالب آموزشی / ریزش موی سگ و گربه و روش های کاهش آن

ریزش موی سگ و گربه و روش های کاهش آن

تعداد بازدید : 364 تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
برای حفظ آرامش و تسلط کافی بر حیوان خانگی خود، لازم است تا حد امکان از نیازهای آن، ماهیت حیوان و حتی بیماری های آن آگاهی داشته باشید. ریزش موی سگ و حتی ریزش موی گربه یک جریان ثابت در مراقبت از حیوانات خانگی است. این مشکلات اغلب طبیعی بوده و گاهی به دلیل انواع بیماری ها ایجاد می شود. بنابراین ضروری است سعی کنید با حوصله و آگاهی ریزش موی سگ خود را درمان کنید تا در برنامه مدونی برای پیشگیری و رفع ریزش موی سگ و گربه خود قرار بگیرید.

برای حفظ آرامش و تسلط کافی بر حیوان خانگی خود، لازم است تا حد امکان از نیازهای آن، ماهیت حیوان و حتی بیماری های آن آگاهی داشته باشید. ریزش موی سگ و حتی ریزش موی گربه یک جریان ثابت در مراقبت از حیوانات خانگی است. این مشکلات اغلب طبیعی بوده و گاهی به دلیل انواع بیماری ها ایجاد می شود. بنابراین ضروری است سعی کنید با حوصله و آگاهی ریزش موی سگ خود را درمان کنید تا در برنامه مدونی برای پیشگیری و رفع ریزش موی سگ و گربه خود قرار بگیرید.

مطالب مرتبط: خدمات حیوانات خانگی درمنزل

دلیل ریزش موی سگ و گربه از نگاه طبیعی

 

برای جلوگیری و برطرف کردن ریزش موی گربه یا سگ  می ‌توان روش های بی شماری را نام برد. روش هایی که متوجه دلیل ریزش موی سگ یا گربه می باشد. از این رو قطعاً نمی ‌توان یک علت خاص را برای ریزش موی سگ و گربه مطرح کرد. اگر بخواهیم خیلی ساده به موضوع نگاه کنیم، ریزش موی سگ و یا گربه یک امر کاملاً طبیعی است. سگ ها و گربه ها نیز مانند ما انسان ها از پستانداران هستند. لذا اندام آنها پوشیده از مو خواهد بود. پس کاملا طبیعی است که مانند ما انسان‌ ها با ریزش مو مواجه شوند. اگر حرفه ای باشید، ریزش موی سگ و یا ریزش موی گربه را با چشم معضل نگاه نمی کنید؛ بلکه این ماجرا را یک امر کاملاً طبیعی خواهید یافت.

لکن تمام موارد در ریزش موی سگ و یا گربه شکل و شمایل طبیعی ندارند. گاها دیده می ‌شود که موی حیوانات خانگی در حجم بسیار بالا و یا به شکل موضعی ریزش خواهد کرد. خب، در اینجای ماجرا دیگر نمی ‌توان همراه با طبیعت ذاتی حیوان به راحتی از کنار این اتفاق ناخوشایند عبور کنیم. چرا که حیوان خانگی شما احتمالاً دچار مشکلات حادی شده است.

 

 

اما نه، شاید واقعاً هم ماجرا تا این اندازه نگران کننده نباشد. مثلا احتمال دارد حیوان شما با یک ریزش موی فصلی سگ مواجه شده شده باشد. برای آنها که از نژاد ها با ریزش موی فصلی سگ و گربه  نگهداری می‌ کنند، این نوع از ریزش موی سگ و یا گربه کاملاً شناخته شده می باشد. لذا در مواقع روبه رو شدن با چنین رویدادی هرگز دچار آشفتگی نخواهند شد؛ اما غالباً کسانیکه برای اولین بار با چنین ماجرایی مواجه هستند، عدم آگاهی های لازم از چرایی و چگونگی ریزش موی فصلی گربه یا سگ دردسر های خاص خودش را ایجاد خواهد کرد.

اگر ریزش موی فصلی سگ  برای شما غیرقابل تحمل است، بهتر است از همان ابتدا قید داشتن حیوانات با نژاد هایی که چنین ویژگی هایی دارند را بزنید. بیشتر اوقات در نژاد های سگ و گربه با مو های بلند بیشتر شاهد ریزش موی فصلی می باشیم.

 

علت ریزش موی سگ درگیر با عوامل غیرطبیعی

 

اگر حیوان خانگی خود را به طور کامل می شناسید و احتمالاً می ‌دانید که مقدار ریزش مو در آن به چه صورت می باشد و یا ریزش موی فصلی حیوان چگونه است، قاعدتاً در یک جریان طبیعی و همیشگی به این موضوع عادت خواهید کرد؛ اما اگر در شرایط غیرعادی از آنچه تا به حال مواجه هستید، ریزش موی سگ و گربه مشاهده می کنید، دیگر نمی ‌توانید دلایل طبیعی را در ریزش موی حیوان دخیل کنید. به این دلیل که عوامل گوناگون از انواع بیماری ها تا شرایط نامناسب زیستی و محیطی می‌ توانند دلیل ریزش مو سگ و حتی گربه در شرایط غیرطبیعی باشند.

 

دلیل ریزش موی سگ و گربه ناشی از بیماری ها

 

بیشترین دلیل ریزش مو در حیوانات خانگی می تواند وجود یک بیماری و یا عوامل بیماری زا در حیوان و شاید بر سطح پوست حیوان باشد. مانند انواع عوامل انگلی و یا قارچی که در سطح پوست حیوان می ‌توانند باعث دلیل ریزش موی گربه یا سگ بشوند. بیماری های دیگری مانند پرکاری تیروئید نیز در دلیل ریزش موی سگ نقش خواهند داشت. غالبا این نوع از ریزش موی سگ همراه با علائمی مانند خارش شدید سگ و یا طاسی نقطه ای خواهد شد. به این ترتیب همراه با عوامل بیماری زا شاهد ریزش موی حیوان هستید، لازم است تا هر چه زودتر دست به کار شوید و اقدامات جدی برای درمان ریزش موی سگ و گربه را آغاز کنید.

 

پس بنابراین در مسیر درمان ریزش موی سگ هرگز همراه با توصیه ها و یا پیشنهاد های اطرافیان گوش نکید. هر کسی که از حیوانات نگهداری می‌ کند، دلیل نمی شود که دامپزشک خوبی هم باشد. اکیدا توصیه می کنیم که برای درمان ریزش موی گربه و سگ ناشی از عوامل بیماری زا، خصوصاً موارد قارچی و یا انگلی اقدام به عمل های خوسرانه از روش ‌های متنوع درمانی نداشته باشید. برای این منظور حتما از راهنمایی های یک دامپزشک آگاه و کاربلد استفاده کنید.

 

دلیل ریزش موی سگ همراه با شرایط نامطلوب زیستی

 

 

یک مکان زندگی نامناسب و یا احتمالا رژیم غذایی بد و حتی حضور در یک آب و هوای نامطلوب می تواند دلیل ریزش موی سگ باشد. در چنین حالتی حیوان شما بیمار نشده است؛ اما از شرایط مطلوبی نیز برخوردار نمی باشد. غالبا یک رژیم غذایی که فاقد مقادیر مطلوب از ویتامین ها و مواد معدنی باشد، در دراز مدت باعث ضعیف شدن حیوان خواهد شد. ضعفی که در اولین نشانه ‌های آن می توانید شاهد ریزش موی سگ و گربه هایتان باشید.

از طرف دیگر حضور غذا های آلرژی زا، پر ادویه، همراه با مواد نگهدارنده و شاید افزودنی های متنوع که اغلب در محصولات غذایی کنسروی بسیار دیده می‌ شود، باعث می ‌شود تا ریزش مو در حیوان زیاد شود. لکن اگر در پی راه های برطرف کردن ریزش مو در حیوان خانگی هستید، شاید تنها کافی است نگاهی ساده بر آنچه حیوان می خورد بیاندازید.

 

در آن سوی ماجرا گاهی پیش می آید که گویا همه چیز خوب است. اما مجددا شاهد ریزش موی عجیب در حیوان هستیم. احتمالاً در چنین زمان ‌هایی حیوان حساس شده است. مثلاً روال زندگی عادی حیوان به هم خورده و او در آن دوران دچار استرس های شدیدی شده است و شاید احتمالاً از چیزی در محیط اطراف خود ترس و واهمه دارد. بعضی مواقع پیش می آید که دوری از صاحب، حضور در یک مکان جدید و یا استرس زا، تنهایی و... دلیل ریزش موی گربه یا سگ می شوند.

 

نژاد ها همراه با ریزش موی بسیار کم کدامند؟

 

با تمام این تفاصیل ممکن است بخواهید که کلآ  قید این دردسر ها را بزنید. شاید واقعا نتوانید تحت هیچ حالتی با ریزش موی سگ و یا گربه در محیط خانه کنار بیایید. چرا که این مو ها در هوا معلق می مانند و می توانند به راحتی وارد سیستم تنفسی انسان شده و برای آنها که حساس هستند تولید آلرژی کنند. در نظر داشته باشید که هر چه ریزش موی سگ بیشتر باشد، مستعد تولید آلرژی بیشتری نیز خواهد بود. لذا برای آنان که حساسیت های تنفسی دارند، بهتر است که از سگ ها با ریزش موی بسیار کم میزبانی کنند؛ اما این سگ ها شامل کدام نژاد ها هستند؟ نژاد های مطرحی مانند یورکشایر، پودل، مالتیز و پولی می توانند انتخاب های خوبی برای این هدف باشند. البته هر نژادی مشخصه های مخصوص به خود را دارد. در ادامه با برخی از این نژاد ها همراه با ریزش موی بسیار کم و در عین حال جذاب و زیبا آشنا شوید.

 

Bichon Frise (بیشان فریزِه): یک نژاد کوچک همراه با مو های فر از سگ است که البته بسیار هم بازیگوش و جذاب است. این سگ برای کسانیکه به شدت آلرژیک هستند، مناسب خواهد بود. بیکن فرایز اگر چه از ریزش موی سگ بسیار کمی برخوردار است؛ اما مو های آن دائما در حال رشد می باشند. لذا شانه زدن و اصلاح دائمی از ویژگی ها در نگهداری از آنها می باشد.

 

مطالب مرتبط: خدمات حیوانات خانگی درمنزل

 

Bolognese (بُلُگنِس): بلگنس از دسته سگ های کوچک است که همراه با توده مو هایی خز گونه هستند. این شکل از مو ها باعث جذابیت در آنها شده است. این نژاد اگر چه از حجم موی بسیار بهره مند است، لکن ریزش موی سگ در آنها بسیار کم می باشد.

 

Havanese (هاوانیز): هاوانیز نیز از نژاد های کوچک اما پر مو از سگ ها می باشد که از ریزش موی سگ بسیار کمی برخوردار است. البته این نژاد از سگ نیاز به شانه زنی و حمام دائمی دارند.

 

در کنار این نژاد ها که معرفی کردیم برخی دیگر از نژاد ها مانند  (آفنپینچر) Affenpincher (باسنجی) Basenji(براسلس گریفون)  brussels Griffon و... نیز در جمع نژاد ها با ریزش حداقلی حضور دارند. حتی برخی از نژاد ها هستند که اصولا بدون مو محسوب می شوند. یعنی دارای بدنی از پوست می باشند. البته برای بسیاری از علاقمندان در نگهداری  حیوانات خانگی مانند سگ، میزبانی از نژاد های پر مو به مراتب جذاب تر می باشد. حتی اگر لازم باشد تا با ریزش موی سگ در نبردی دائمی باشند.

 


اشتراک در شبکه های اجتماعی :