header

خانه / لیست مطالب آموزشی / فضای مناسب نگهداری سگ

فضای مناسب نگهداری سگ

تعداد بازدید : 2455 تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
قطعا از زمانی که تصمیم می گیرید از یک حیوان خانگی نگهداری کنید؛ باید فکری هم برای محل زندگی او، داشته باشید. سگ در بین حیوانات، محبوب ترین ها برای نگهداری در منزل می باشد. اما قبل از اینکه برای خرید سگ اقدام کنید؛ باید در مورد نژاد آن، اطلاعات کامل داشته باشید. لازم است بدانید که برخی از سگ ها به دلیل نداشتن محل زندگی مناسب پس از مدتی افسرده می شوند. بنابراین باید به فضایی که قرار است به سگ خود اختصاص دهید فکر کنید و متناسب با آن، حیوان مورد نظر را خریداری کنید. در ادامه قصد داریم در مورد محل نگهداری سگ و ویژگی های آن، نکاتی را ذکر کنیم.

قطعا از زمانی که تصمیم می گیرید از یک حیوان خانگی نگهداری کنید؛ باید فکری هم برای محل زندگی او، داشته باشید. سگ در بین حیوانات، محبوب ترین ها برای نگهداری در منزل می باشد. اما قبل از اینکه برای خرید سگ اقدام کنید؛ باید در مورد نژاد آن، اطلاعات کامل داشته باشید.

لازم است بدانید که برخی از سگ ها به دلیل نداشتن محل زندگی مناسب پس از مدتی افسرده می شوند. بنابراین باید به فضایی که قرار است به سگ خود اختصاص دهید فکر کنید و متناسب با آن، حیوان مورد نظر را خریداری کنید. در ادامه قصد داریم در مورد فضای مناسب نگهداری سگ و ویژگی های آن، نکاتی را ذکر کنیم.

 

محل نگهداری سگ بر اساس سن

 

محل نگهداری سگ بر اساس سن | تیپ چین

 

جالب است بدانید شیوه نگهداری از حیوان با توجه به نژادی که دارد، متفاوت است. به عنوان مثال، توله سگ های زیر دو ماه حیواناتی بسیار آسیب پذیر و حساس هستند و با کوچکترین سهل‌انگاری دچار آسیب های جدی و جبران ناپذیر می شوند. بنابراین لازم است برای این حیوان محیط مناسب و به دور از آلودگی، فراهم شود. هر چقدر سگ ها بزرگتر شوند، حساسیت آن ها کمتر می شود، اما باز هم این به آن معنا نیست که نباید به حیوان توجه کافی داشت.

توله سگ های ۲ ماهه تمایل دارند در کنار مادر خود و تحت حمایت او، زندگی کنند. در این صورت اگر امکانی برای نگهداری مادر وجود ندارد؛ حداقل می بایست محل زندگی توله، کاملا تمیز و نرم بوده و دمای بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد داشته باشد. هرگز لانه سگ را در معرض جریان مستقیم هوای باد کولر قرار ندهید، چرا که توله سگ ها به شدت احساس سرما می کنند و اصلاً در چنین محیطی راحت نیستند.

توله سگ ها تمایلی برای خارج شدن از لانه ندارند و ترجیح می دهند در همان فضای امن، باقی بمانند. از حدود یک ماه به بعد کنجکاوی و ماجراجویی توله برای شناخت محیط اطراف، بیشتر می ‌شود. به نحوی که در اکثر مواقع آن ها را در مکان هایی مثل زیر مبل و کمد، کابینت های آشپزخانه و لابلای اسباب و اثاثیه منزل، پیدا می کنید.

 

مطالب مرتبط: خدمات حیوانات خانگی

 

محل نگهداری سگ با سن بالای دو ماه

 

محل نگهداری سگ با سن بالای دو ماه | تیپ چین

 

از دو ماهگی به بعد بهتر است سگ جای مشخصی داشته باشد. برای این کار قفسه های مخصوصی ساخته شده است که علاوه بر نگهداری سگ، می تواند به عنوان وسیله حمل و نقل آن هم استفاده شود. البته لانه سگ را می توانید با چوب هم درست کنید.

نکته ‌ای که اهمیت دارد این است که توله سگ ها در سنین پایین به هیچ عنوان نباید آزادانه در منزل حرکت کنند. چرا که در این شرایط می ‌توانند هم به خود و هم به وسایل منزل، آسیب بزنند. کشیدن سیم برق و یا رومیزی و... از جمله بازیگوشی های یک توله سگ است که در صورت آزاد بودن، می تواند انجام دهد.

 

لانه مناسب برای سگ های بالغ

 

لانه مناسب برای سگ های بالغ | تیپ چین

 

تجربه نشان داده است استفاده از سبدهای مخصوص و لانه های پارچه ای برای سگ بالغ، مناسب می باشد. علاوه بر این، لانه های چوبی هم جزء محبوب ترین خانه ها برای نگهداری از سگ می باشد. آنچه که در انتخاب لانه برای سگ اهمیت دارد این است که تا حد امکان قابل نظافت و قابل شستشو باشد. چرا که لازم است هر چند وقت یک بار کاملا تمیز شده و در صورت لزوم، ضدعفونی شود.

لانه ای که انتخاب می کنید، باید کاملاً با جثه سگ متناسب بوده و سگ در لانه خود احساس راحتی داشته باشد. جالب است بدانید که سگ ها معمولا لانه را تمیز نگه می دارند و داخل آن ادرار و مدفوع نمی کنند. با این وجود اگر سگ سن پایینی داشته باشد؛ لازم است یک روزنامه در لانه برای تعویض، قرار دهید.

از آنجایی که سگ ها دوست دارند لوازم شخصی، اسباب بازی و عروسک های خود را داخل لانه ببرند و در آنجا با آن ها بازی کنند، بهتر است مکانی که برای نگهداری سگ در نظر می گیرید، به اندازه کافی جا داشته باشد.

جا به جا کردن زیاد از حد محل نگهداری سگ یا همان لانه باعث می‌ شود سگ احساس مالکیت و امنیت کافی نسبت به لانه را نداشته باشد. بهتر است لانه را در محلی دور از رفت و آمد افراد، قرار دهید. همچنین بهتر است لانه سگ در کنار وسایل گرمازا و سرمازا، قرار نگیرد.

اگر لانه کفپوش قابل شستشو و قابل تعویض داشته باشد، کارتان برای تمیز کردن لانه بسیار راحت تر می شود. به طور کلی مکان هایی مثل گوشه اتاق خواب، زیر زمین و قسمتی از بالکن یا زیر راه پله ها، محل مناسبی برای قرار دادن لانه سگ می باشد.

 

نکات مهم هنگام نظافت لانه سگ

 

هرگز ظرف آب و غذای سگ را درون لانه قرار ندهید، چرا که این کار باعث آلودگی و تجمع حشرات خواهد شد.

هرگز سموم و کودهای مخصوص موش و سوسک را داخل لانه استفاده نکنید، این موضوع می‌ تواند باعث مسمومیت و یا حتی مرگ سگ شود.

برای نظافت لانه از انواع پودرها و مایعات ضدعفونی کننده مخصوص که در بازار وجود دارد، استفاده کنید.

 

موارد مهم برای نگهداری از سگ

موارد مهم نگهداری سگ | تیپ چین

 

  • مواردی که در این مقاله ذکر شد، در مورد سگ بالغ خانگی می باشد. سگ های نگهبان شرایط زندگی متفاوتی دارند و معمولا باید در بیرون از منزل و در محیط هایی مثل باغ و حیاط خلوت باشند.
  • سگ بالغ خانگی باید شب ها را در لانه بخوابد. هرگز اجازه ندهید در رختخواب شما بخوابد. شاید این کار برای شما خوشایند باشد، اما اصلاً به نفعتان نیست.
  • هنگام ساخت لانه سگ باید به دیوارهای داخلی و خارجی توجه داشته باشید که اجسام تیز و بلند مثل میخ و سیم، نداشته باشند.
  • درب لانه باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا حیوان موقع ورود و خروج، اذیت نشود.
  • بهتر است برای پوشش کف از موزاییک و یا سرامیک، استفاده کنید. این متریال ها شست و شوی آسان تری دارند. همچنین یک پنجره کوچک در دیوار لانه قرار دهید تا به واسطه آن، هوا رد و بدل شود.
  • اگر خانه شما حیاط داشته و فضای مناسبی دارد؛ به راحتی می توانید سگ را در آن محیط، نگهداری کنید. در این صورت بخشی از نیازهای حیوان مثل نیاز به تفریح و بیرون رفتن را تامین می کنید.
  • این موضوع را به یاد داشته باشید که قبل از خرید سگ حتما باید محیط زندگی مناسب و استانداردی را برای او، آماده کنید. علاوه بر لانه، وجود فضایی سایه دار و محافظ در برابر باد، باران و سایر عوامل خارجی باعث می شود یک فضای گرم و مطبوع برای سگ، ایجاد شود و سبب شود حیوان نسبت به شما، احساس خوبی داشته باشد.
  • خانه ای که برای سگ در نظر می گیرید، هم باید تهویه خوبی داشته باشد و هم سایه دلنشینی، ایجاد کند. حتی اگر قرار است سگ را در محیط خارجی منزل و در بخش حیاط نگهداری کنید؛ بهتر است درختانی برای استفاده از سایه، وجود داشته باشد. شما حتی می توانید یک تخت قدیمی گوشه حیاط بگذارید تا سگ در زمان استفاده، جای راحت و مناسب تری داشته باشد.

 

علاوه برمواردی که برای فضای مناسب نگهداری از سگ گفته شد؛ این مورد را هم ذکر کنیم که سگ ها نیاز به نظافت و اصلاح دارند. بر همین اساس توصیه می شود سگ را به صورت دوره ای و در فواصل زمانی منظم، به آرایشگاه مخصوص برای این کار ببرید.

آرایشگاه تیپ چین با افتخار کلیه خدمات حیوانات خانگی را با داشتن یک کادر فنی و مجرب، انجام می دهد. شما می توانید از طریق وب سایت و اپلیکیشن تیپ چین؛ نسبت به رزرو نوبت، اقدام کنید.


اشتراک در شبکه های اجتماعی :