header

خانه / لیست مطالب آموزشی / ماساژ بدن چه فواید و عوارضی دارد؟

ماساژ بدن چه فواید و عوارضی دارد؟

تعداد بازدید : 976 تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
خستگی و تنش ‌های مربوط به کار روزانه ما را نسبت به استفاده از روش ‌های آرام سازی بدن، ترغیب می ‌کند. یکی از بهترین و بی ‌خطرترین روش‌ ها برای ریلکسیشن بدن، بهره‌ گیری از ماساژ می ‌باشد. ماساژ بدن علاوه بر ایجاد احساس خوب؛ باعث کنترل انواع دردها مثل درد دیسک کمر، سیاتیک و آرتروز می ‌شود. جالب است بدانید در خیلی از مواقع حتی سردردهای میگرنی را هم می‌ توانید به کمک ماساژ، التیام ببخشید. اگر تمایل دارید با فواید و عوارض انجام ماساژ برای بدن آشنا شوید، ادامه این مطلب را دنبال کنید.

خستگی و تنش ‌های مربوط به کار روزانه ما را نسبت به استفاده از روش ‌های آرام سازی بدن، ترغیب می ‌کند. یکی از بهترین و بی ‌خطرترین روش‌ ها برای ریلکسیشن بدن، بهره‌ گیری از ماساژ می ‌باشد. ماساژ بدن علاوه بر ایجاد احساس خوب؛ باعث کنترل انواع دردها مثل درد دیسک کمر، سیاتیک و آرتروز می ‌شود. جالب است بدانید در خیلی از مواقع حتی سردردهای میگرنی را هم می‌ توانید به کمک ماساژ، التیام ببخشید. اگر تمایل دارید با فواید و عوارض انجام ماساژ برای بدن آشنا شوید، ادامه این مطلب را دنبال کنید.

تعریف ماساژ

ماساژ در واقع به معنای فشار دادن، مالش و دستکاری عضلات و ربات ‌های بدن می ‌باشد. در واقع با انجام تکنیک ‌های ماساژ درمانی می ‌توان ضربه‌ های ملایم تا فشارهای عمقی متغیر را به بدن وارد کرده و یک احساس خوشایندی را در بدن، ایجاد کرد. ماساژتراپی علاوه بر اینکه می ‌تواند دردهای مختلف را تسکین ببخشد، به بهبود کیفیت خواب نیز کمک شایانی می ‌کند.

فواید و مضرات ماساژ بدن

در مورد فواید و عوارض انجام ماساژ چه می‌ دانید؟

در بخش ‌های قبل در مورد فواید انجام ماساژ مختصراً صحبت کردیم اما در ادامه قصد داریم به صورت تخصصی برخی از مهم‌ ترین فواید انجام ماساژ را ذکر کنیم.

برخی از این فواید عبارتند از:

کاهش درد

زمانی که هر بخش از بدن با درد مواجه می ‌شود؛ احتمالاً اولین گزینه ‌ای که به ذهنتان می ‌رسد، مراجعه به پزشک است. اگرچه درمان دارویی تا حد زیادی موثر می ‌باشد، اما برای کاهش درد می ‌توانید به روش ‌های ایمن‌تری هم رجوع کنید.

ماساژ درمانی به التیام و کاهش درد در بدن کمک زیادی می‌ کند. چرا که به واسطه انجام این کار به طور طبیعی سراتونین که یک ماده شیمیایی با خاصیت ضددرد است، در بدن تولید شده و از این طریق شما احساس راحتی بیشتری خواهید داشت.

البته تحقیقات نشان داده است که ترشح هورمون سراتونین یا اندروفین، حتی ممکن است باعث تغییرات فیزیکی در جهت بهبود بیماری در بدن شود.

کاهش استرس با ماساژ

کاهش استرس

ماساژ به خودی خود با آرامش همراه است. بنابراین زمانی که تکنیک ‌های ماساژ درمانی را دریافت می ‌کنید، ضربان قلب کاهش یافته و فشار خون نیز پایین‌ تر می ‌آید. اگر از استرس و اضطراب رنج می‌ برید، حتی می ‌توانید به صورت موقتی نیز از طریق ریلکسیشن بدن با انجام ماساژ، از این افکار منفی رها شوید.

رفع خستگی

زندگی صنعتی امروزی باعث ایجاد فشارهای روانی زیادی بر روح و جسم افراد شده است که به مرور زمان تعادل ذهنی انسان را بر هم می ‌زند. احتمالاً با داشتن یک خواب شبانه مناسب می‌ توانید تا حد زیادی فشارهای عصبی وارد شده بر بدن را برطرف کنید اما اگر از تکنیک ‌های ماساژ درمانی استفاده کنید، می ‌توانید با سرعت بالاتری تنش‌ های بدن را از بین ببرید.

البته که شرایط انجام ماساژ نیز در حصول نتیجه مطلوب نیز تاثیر زیادی دارد. بنابراین کسانی که در این زمینه فعالیت دارند، معمولاً محیط مناسب و آرامی را برای ارائه چنین خدماتی به افراد در نظر می‌ گیرند.

طراوت و شادابی پوست با ماساژ

طراوت و شادابی پوست

واضح است که انجام ماساژ باعث جریان بهتر خون در بدن می‌شود. همین موضوع باعث می‌ شود پوست طراوت و شادابی خود را بازیابد. نحوه انجام کار به این صورت است که مقادیر زیادی اکسیژن و مواد مغذی از طریق جریان خون موجود در مویرگ‌ ها به سطح پوست می رسد. بر همین اساس پوست تغذیه شده و سلامت و شادابی زیادی می‌ یابد.

بنابراین منطقی است که خیلی افراد برای دستیابی به این نتایج شگفت‌انگیز؛ ماساژ درمانی را در برنامه مراقبت از پوست خود، قرار بدهند.

مطالب پیشنهادی: ماساژ ورزشی چیست؟

نرم شدن بدن

زمانی که عضلات و مفاصل تحت تاثیر ماساژ قرار بگیرند، نرمی و انعطافپذیری بیشتری خواهند داشت. به طور کلی برای افرادی که قصد دارند آمادگی جسمانی بالاتری داشته باشند، انجام ماساژ درمانی توصیه می ‌شود. زمانی که فرد به طور مرتب ماساژ را دریافت کند؛ می‌ تواند حرکات ورزشی را به راحتی انجام داده و در نتیجه، آسیب کمتری ببیند. ماساژ باعث می‌ شود ماهیچه ‌ها از حالت فشردگی و انقباض خارج شده و در حالت استراحت قرار بگیرند.

قطعاً فواید انجام ماساژ از تعداد موارد گفته شده فراترمی‌ رود اما در اینجا سعی کردیم تنها به مهم‌ ترین موارد، اشاره کنیم. اگرچه انجام ماساژ فواید زیادی دارد اما ممکن است در برخی افراد عوارضی را نیز بر جای بگذارد. به همین دلیل توصیه می ‌کنیم قبل از دریافت ماساژ؛ حتماً در مورد بیماری ‌های خاصی که دارید، با درمانگر خود صحبت کنید.

عوارض ماساژ بدن

برخی از این عوارض شامل موارد زیر می‌ شود:

شکستگی استخوان

چنانچه فردی که برای انجام ماساژ به آن رجوع کرده‌ اید مهارت کافی را در این کار نداشته باشد، ممکن است فشار بیش از اندازه‌ ای به استخوان وارد کرده و این مشکل را برایتان به وجود آورد. بنابراین اینکه به چه کسی برای انجام ماساژ رجوع می‌ کنید، اهمیت زیادی دارد.

کبودی پوست

این مورد شایع‌ ترین عوارض انجام ماساژ است. مخصوصاً در مواردی که افراد داروهای ضدانعقاد خون مصرف می کنند، کبودی پوست بیشتر دیده می ‌شود. چرا که فشار ناشی از ماساژ می ‌تواند به مویرگ ‌های زیر پوست، آسیب برساند.

التهاب مفاصل با ماساژ

التهاب مفاصل

اگر کسی در شرایط آرتروز و یا التهاب مفاصل برای ماساژ درمانی اقدام کند؛ ممکن است بعد از آن، شرایط نامطلوب‌تری را تجربه کند. بنابراین نمی ‌توان گفت انجام ماساژ مخصوصا زمانی که قرار است فشار زیادی به بدن اعمال گردد، برای تمامی افراد بهبودی به همراه داشته باشد.

باز شدن زخم ‌های قبلی

اگر زخمی روی بدن دارید، قطعاً انجام ماساژ می‌ تواند به آن آسیب برساند. بنابراین تا زمانی که زخم ‌ها و یا تاول ‌های پوستی التیام نیافته ‌ای دارید، اقدام به دریافت ماساژ نکرده و این کار را به زمان دیگری موکول کنید.

درد‌های عضلانی

طبیعی است که پس از دریافت ماساژ کمی دردهای عضلانی را داشته باشید اما اگر بیش از اندازه احساس درد و ناراحتی داشتید، می توان گفت به عوارض ناشی از انجام ماساژ دچار شده‌ اید.

دقیقاً همانند زمانی که برای اولین بار به یک باشگاه ورزشی می ‌روید، برای انجام ماساژ نیز بدن مدت زمانی را نیاز دارد تا به شرایط جدید، عادت کند. بنابراین شما پس از انجام ماساژ ممکن است اندکی احساس درد را داشته باشید که البته کاملاً موقتی و گذراست.

فواید و مضرات ماساژ بدن

همانطور که مشاهده کردید؛ انجام ماساژ فواید بسیار زیادی دارد. البته این به شرطی است که ماساژ را توسط فرد مهارت دیده ای، دریافت کنید. در غیر این صورت، ممکن است عوارض ماساژ دامن‌گیرتان شود. مراکز زیادی هستند که کار ماساژ را به صورت تخصصی، انجام می ‌دهند. حال اینکه کدام مرکز به درستی در این زمینه آموزش دیده و می تواند این کار را با مهارت بالا انجام دهد، مسئله ‌ای است که تنها با تجربه و بررسی سوابق فعالیت فرد ماساژ دهنده، مشخص می‌ گردد.

مطالب پیشنهادی: آموزش ماساژ کف پا

بر همین اساس توصیه می ‌کنیم برای اطمینان بیشتر تنها به مراکزی رجوع کنید که اعتبار کافی را در این زمینه دارند و می ‌توانند این اطمینان را به مشتری بدهند که کار ماساژ را با بهترین و به روزترین تکنیک‌ها، انجام می ‌دهند.

آرایشگاه تیپ چین سال‌ هاست در این زمینه مشغول ارائه خدمات به مشتریان عزیز می ‌باشد. این آرایشگاه علاوه بر انجام ماساژ؛ سایر خدمات مثل کوتاهی موی آقایان، گریم چهره داماد، کوتاهی موی حیوانات خانگی، پاکسازی پوست و... را نیز در فهرست ارائه خدمات خود دارد.

شما مشتریان عزیز می ‌توانید از طریق وب سایت و یا اپلیکیشن تیپ چین؛ نسبت به اقدام رزرو نوبت در آرایشگاه تیپ چین، اقدام کنید.


اشتراک در شبکه های اجتماعی :