header

خانه / لیست مطالب آموزشی / نحوه نگهداری از سگ نژاد شیتزو

نحوه نگهداری از سگ نژاد شیتزو

تعداد بازدید : 4845 تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
در نژادهای مختلف سگ‌ ها معمولاً آن دسته که برای همراهی با انسان ‌ها تربیت شده‌ اند، بهتر می ‌توانند زندگی آپارتمانی را بپذیرند. یکی از این سگ‌ ها نژاد شیتزو است. سگ نژاد شیتزو یک سگ خانگی بسیار مهربان و دوست داشتنی است که طبق آمار به دست آمده، جزء محبوب‌ترین نژادهای سگ خانگی به شمار می‌ رود. اگر شما هم به نگهداری از حیوانات خانگی علاقه‌مند هستید، نژاد شیتزو می‌ تواند کاندید مناسبی برای شما باشد. این سگ نیاز به تحرک و فعالیت کمی دارد و به خاطر پا کوتاه بودن، علاقه چندانی به فعالیت بیش از حد ندارد. اگر زمان کافی برای وقت صرف کردن با این نژاد سگ را دارید، بدون هیچ معطلی یکی از آن ها را برای نگهداری انتخاب کنید. سگ نژاد شیتزو آنقدر بامزه است که هرگز شما را از این انتخاب، پشیمان نخواهد کرد. اما ورای سرگرم شدن با حیوان؛ باید نحوه مراقبت از او را هم بدانید. در واقع هر چقدر اطلاعات شما در مورد حیوانی که قصد نگهداری از آن را دارید بیشتر باشد، بهتر می ‌توانید با حیوان ارتباط برقرار کرده و به صورت طولانی مدت او را نزد خود، نگه دارید. به همین دلیل تصمیم گرفته ‌ایم در این مقاله در مورد سگ نژاد شیتزو و چگونگی نگهداری از او، بنویسیم‌.

در نژادهای مختلف سگ‌ ها معمولاً آن دسته که برای همراهی با انسان ‌ها تربیت شده‌ اند، بهتر می ‌توانند زندگی آپارتمانی را بپذیرند. یکی از این سگ‌ ها نژاد شیتزو است. سگ نژاد شیتزو یک سگ خانگی بسیار مهربان و دوست داشتنی است که طبق آمار به دست آمده، جزء محبوب‌ترین نژادهای سگ خانگی به شمار می‌ رود.
اگر شما هم به نگهداری از حیوانات خانگی علاقه‌مند هستید، نژاد شیتزو می‌ تواند کاندید مناسبی برای شما باشد. این سگ نیاز به تحرک و فعالیت کمی دارد و به خاطر پا کوتاه بودن، علاقه چندانی به فعالیت بیش از حد ندارد. اگر زمان کافی برای وقت صرف کردن با این نژاد سگ را دارید، بدون هیچ معطلی یکی از آن ها را برای نگهداری انتخاب کنید. سگ نژاد شیتزو آنقدر بامزه است که هرگز شما را از این انتخاب، پشیمان نخواهد کرد.
اما ورای سرگرم شدن با حیوان؛ باید نحوه مراقبت از او را هم بدانید. در واقع هر چقدر اطلاعات شما در مورد حیوانی که قصد نگهداری از آن را دارید بیشتر باشد، بهتر می ‌توانید با حیوان ارتباط برقرار کرده و به صورت طولانی مدت او را نزد خود، نگه دارید. به همین دلیل تصمیم گرفته ‌ایم در این مقاله در مورد سگ نژاد شیتزو و چگونگی نگهداری از او، بنویسیم‌.

آشنایی با سگ نژاد شیتزو

آشنایی با سگ نژاد شیتزو

قبل از اینکه به سراغ نکات مراقبتی در ارتباط با نگهداری از سگ شیتزو برویم؛ بهتر است در مورد ویژگی ‌های مثبت این حیوان، اطلاعاتی به شما بدهیم. سگ نژاد شیتزو بسیار پرانرژی است. پس اگر به دنبال یک سگ بازیگوش و شیطان هستید، شیتزو گزینه خوبی می‌ باشد.
سگ شیتزو وفادار بوده و بیش از هر چیزی در دنیا علاقه دارد که با صاحب خود، وقت بگذراند. این نژاد از سگ در ارتباط با غریبه ‌ها نیز برخورد خوبی دارد اما نمی ‌تواند آن ها را به اندازه صاحب خود، دوست داشته باشد. در کل روابط اجتماعی سگ شیتزو بسیار بالاست. آن ها می‌ توانند به راحتی با دیگر حیوانات خانگی کنار بیایند و با شرایط محیطی مختلف، سازگار شوند.


اگر یک سگ از نژاد شیتزو داشته باشید؛ از این همه اعتماد به نفس و درجه بالای اجتماعی بودن آن، شگفت زده می‌ شوید. یک سگ با روابط اجتماعی خوب، بازیگوش و پرانرژی. این همان چیزی است که اکثر افراد از حیوان خانگی‌شان، انتظار دارند.
تا اینجای کار در مورد ویژگی ‌های مثبت سگ شیتزو صحبت کردیم، اما بد نیست نگاهی هم به ویژگی ‌های منفی او بیندازیم. اگر فرصت کافی برای بازی و وقت گذراندن با سگ را ندارید، بهتر است از داشتن نژاد شیتزو صرف نظر کنید. چرا که سگ‌ هایی با این نژاد نمی ‌توانند چند ساعت در روز را تنها در خانه بمانند. در این صورت دچار افسردگی و اضطراب می‌ شوند. 


ویژگی منفی دیگر این نژاد از سگ ‌ها، سر و صدای بالای آن هاست. ممکن است در ابتدا که عادت به نگهداری از سگ‌ ها ندارید، این صدای زیاد به شدت برایتان آزاردهنده باشد. سگ‌ های شیتزو آنچنان باهوش نیستند. بنابراین باید در مورد آموزش و تعلیم او کمی صبور باشید و به اندازه کافی، وقت صرف کنید.
این نکته را هم ذکر کنیم که سگ ‌های شیتزو تحمل گرما را ندارند و به همین دلیل به سرعت کلافه می‌ شوند. پس بهتر است آن ها را در محیط‌ هایی با دمای مناسب، نگهداری کنید.

چگونگی نگهداری از سگ با نژاد شیتزو

چگونگی نگهداری از سگ با نژاد شیتزو

به طور کلی سگ نژاد شیتزو نیاز به مراقبت زیاد داشته و حتماً باید زمان کافی را برای نگهداری از او، در اختیار داشته باشید. تربیت این سگ تا حدودی آسان است اما نیاز است برای هر مورد آموزشی، پشتکار و مداومت داشته باشید. البته این موضوع را ذکر کنیم که ممکن است سگ شیتزو در اوایل از دستورات شما سرپیچی کند، بنابراین باید در این راه صبوری و حوصله کافی را داشته باشید.
در مورد خصوصیات ظاهری سگ شیتزو می‌ توانیم بگوییم معمولاً به رنگ خاکستری، سفید و سیاه می ‌باشد. پوزه کوچکی داشته و صورت او پر مو است.

مطالب پیشنهادی: نکات مثبت و منفی نگهداری سگ و گربه


ویژگی‌ های شخصیتی سگ شیتزو به این صورت است که همواره دوست دارد در کنار شما باشد. پس به هیچ عنوان نباید از این نژاد انتظار نگهبانی، شکار و یا برگرداندن شی پرتاب شده را داشته باشید. چون اصلاً با سبک زندگی این نژاد، همخوانی ندارد. سگ شیتزو علاقه دارد روی پاهای شما بنشیند، فوق العاده احساساتی بوده و تقریباً به یک دوست صمیمی برای شما، تبدیل می ‌شود.

نظافت و مراقبت از سگ نژاد شیتزو

اما بپردازیم به مهم ‌ترین مسئله یعنی نظافت و مراقبت از سگ شیتزو. برای اینکه بتوانید یک سگ سالم و شاداب داشته باشید؛ حتماً باید مواردی که برای نگهداری از این نژاد اهمیت دارد، مد نظر قرار دهید. سعی کنید کیفیت غذای سگ شیتزو در حد مطلوبی باشد. چرا که غذا رابطه مستقیمی با سلامت بدن، زیبایی ظاهری، رفتار و طول عمر سگ دارد.


اگر اهل دخانیات هستید، هرگز در نزدیکی سگ شیتزو سیگار و یا قلیان استفاده نکنید. چرا که موجب بروز بیماری ‌های تنفسی برای او می‌ شوید. همچنین مواد شوینده بودار نیز نباید به مشام این سگ برسد.
غذای سگ باید سر ساعت مقرر برای او آماده شده و تقریباً ربع ساعت بعد، برداشته شود. به این صورت سگ به این زمان عادت کرده و سعی می‌ کند در زمانی که در اختیار دارد، غذای خود را تمام کند. ظرف آب و غذا نیز باید از جنس استیل بوده و هر روز، شستشو شود.
اگر سگ شیتزو تنها غذای خشک می خورد، باید بین 4 الی 6 وعده در روز، به او غذا بدهید. تصور نکنید هر چقدر به سگ غذا بدهید، به او لطف کرده‌ اید. اگر سگ‌ ها به طور آزادانه غذا بخورند، ممکن است دچار مشکلات چاقی و سلامتی شوند.

بهترین غذا برای سگ شیتزو


شاید بپرسید بهترین غذا برای سگ شیتزو چیست؟ در جواب باید بگوییم میوه‌ ها و سبزیجات تازه و خام یا پخته شده مثل هویج، اسفناج، تره، سیب زمینی و کرفس، بهترین مواد غذایی برای این نژاد از سگ می‌ باشد. حبوبات پخته و نرم شده و یا پوره آن ها مثل نخود، لوبیا، عدس و لپه، برای سگ‌ ها مفید است.
همچنین غذاهای گوشتی پخته و نرم مثل گوشت مرغ، ماهی بدون استخوان و گوشت قرمز هم جزء غذاهای مفید برای سگ شیتزو است. برنج، نان و عسل را هم می ‌توانید در وعده ‌های غذایی این سگ، بگنجانید‌. اگر قرار است از غذاهای آماده استفاده کنید، به این موضوع توجه داشته باشید که غذای مذکور پروتئین کافی را داشته باشد.

مطالب پیشنهادی: انواع بیماری های سگ و گربه

موضوع مهم دیگری که وجود دارد، نحوه شستشو و مراقبت از حیوان است. شما باید به طور دوره ‌ای و برای پیشگیری از بروز بیماری ‌های پوستی، حیوان را برای کوتاهی مو به آرایشگاه ببرید. اگرچه خیلی افراد این کار را در منزل و به تنهایی انجام می‌ دهند؛ ولی اگر شما تجربه کافی در انجام این کار ندارید، بهترین است حیوان را به یک آرایشگر حرفه‌ ای، بسپارید. هر آرایشگری قادر نیست این کار را انجام دهد. کوتاهی موی حیوان نیاز به تخصص و مهارت داشته و تنها از عهده آرایشگران حرفه ‌ای برمی ‌آید.

 


اگر تمایل دارید موهای سگ محبوبتان را کوتاه کنید؛ پیشنهاد می ‌کنیم از تخصص و تجربه آرایشگران تیپ چین، بهره بگیرید. تیپ چین یک آرایشگاه تخصصی است که در زمینه خدمات حیوانات خانگی، کوتاهی و اصلاح موی صورت آقایان، گریم چهره آقایان، ماساژ پوست، پاکسازی و لایه برداری پوست و کوتاهی موی آقایان مطابق با به‌روزترین مدل ‌های دنیا، فعالیت دارد.
شما می‌ توانید برای رزرو نوبت در آرایشگاه تیپ‌ چین؛ از طریق وب سایت و یا اپلیکیشن تیپ چین، اقدام کنید.


اشتراک در شبکه های اجتماعی :