header

خانه / لیست مطالب آموزشی / نگهداری سگ یا گربه (نکات مثبت و منفی)

نگهداری سگ یا گربه (نکات مثبت و منفی)

تعداد بازدید : 3181 تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
امروزه خیلی افراد مخصوصا نوجوانان، به نگهداری از حیوانات خانگی بسیار علاقه مند می باشند. البته که هر فردی برای این کار باید اطلاعات زیادی در مورد حیوان مورد نظر خود، داشته باشد. چرا که حیوانات از نظر شرایط جسمانی و حتی ویژگی ‌های رفتاری می توانند کاملا متفاوت باشند. نگهداری از یک حیوان خانگی مثل سگ یا گربه می تواند ارتباط عاطفی قوی بین افراد و حیوانات، ایجاد کند. در این مقاله قصد داریم نکات مهم در مورد نگهداری سگ یا گربه را ذکر کنیم. با در نظر گرفتن نکات مثبت و‌منفی نگهداری از حیوان خانگی در نهایت می توانید برای انجام این کار، تصمیم‌ بگیرید.

امروزه خیلی افراد مخصوصا نوجوانان، به نگهداری از حیوانات خانگی بسیار علاقه مند می باشند. البته که هر فردی برای این کار باید اطلاعات زیادی در مورد حیوان مورد نظر خود، داشته باشد. چرا که حیوانات از نظر شرایط جسمانی و حتی ویژگی ‌های رفتاری می توانند کاملا متفاوت باشند. نگهداری از یک حیوان خانگی مثل سگ یا گربه می تواند ارتباط عاطفی قوی بین افراد و حیوانات، ایجاد کند. در این مقاله قصد داریم نکات مهم در مورد نگهداری سگ یا گربه را ذکر کنیم. با در نظر گرفتن نکات مثبت و‌منفی نگهداری از حیوانات خانگی در نهایت می توانید برای انجام این کار، تصمیم‌ بگیرید.

درباره فواید و مضرات نگهداری سگ یا گربه

درباره فواید و مضرات نگهداری سگ یا گربه


از آنجاییکه طرفداران نگهداری از حیوانات خانگی بسیار زیاد هستند؛ ابتدا به ذکر فواید این کار، می پردازیم. به طور کلی برخی از فواید نگهداری سگ یا گربه شامل موارد زیر می شود:


افزایش تعاملات اجتماعی:

برای افرادی که از تنهایی و انزوای اجتماعی رنج می برند، داشتن یک حیوان خانگی می تواند آن ها را به دنیای جدیدی وارد کند. تلاش برای تعامل برقرار کردن با حیوان باعث افزایش تعامل اجتماعی با دیگر افراد نیز می شود. بنابراین داشتن یک حیوان خانگی می تواند به صورت غیرمستقیم بر سلامت اجتماعی افراد، تاثیرگذار باشد. وجود سگ یا گربه برای افراد سالخورده و یا معلولین که ساعات زیادی از شبانه روز را به تنهایی سپری می کنند، می تواند بسیار مفید باشد.

ایجاد روابط عاطفی با سگ یا گربه


ایجاد روابط عاطفی:

معمولاً نگهداری از یک حیوان خانگی روابط عاطفی قوی ایجاد می کند. این روابط به طور مستقیم بر سلامت افراد، تاثیرگذار است. به این صورت که استرس های روزمره کاهش یافته و از بیماری های مرتبط با اضطراب، جلوگیری می نماید. افرادی که چنین روابط عاطفی را در زندگی تجربه می کنند؛ معمولاً از عوارض بیماری هایی مثل سکته های مغزی و قلبی، در امان خواهند بود.

مطالب پیشنهادی: اصلاح سگ در منزل


ایجاد حس رضایت و لذت:

حمایت از حیوانات در هر زمینه ای که باشد، باعث ایجاد احساس خوب و مثبتی در افراد می شود. چه بسا برخی افراد در نتیجه عدم وجود همین حس حمایت، دچار اختلالات روحی و روانی نظیر افسردگی و اضطراب شده و حتی ممکن است به مصرف دخانیات نیز روی آورند. بنابراین احساس رضایت از خود در نتیجه نگهداری و حمایت از حیوانات، باعث بهبود کیفیت زندگی خواهد شد.

التیام روحی با سگ یا گربه


التیام روحی:

تحقیقات نشان داده است که برقراری ارتباط با حیوانات در زمان هایی که معمولاً فرد دچار مشکلات روحی در اثر از دست دادن همسر و یا عزیزان خود شده است، می تواند آثار مثبتی به دنبال داشته باشد. در واقع روان درمانی با برقراری ارتباط با سگ و یا گربه خانگی تا حد زیادی می تواند داغ مربوط به از دست دادن یک عزیز را التیام بخشد. در چنین شرایط فرد سعی می کند با محبت کردن به حیوان و یا صحبت کردن با او، درد فراق را کاهش دهد.


مواردی که ذکر شد؛ تنها برخی از مزایای نگهداری سگ یا گربه می باشد. امروزه در کشورهای متمدن این حیوانات به عنوان عضوی از خانواده درآمده و دارای حقوق و اختیارات مربوط به خود می باشند. توجه به چنین مزایایی باعث شده است که در کشورهای غربی مثل انگلستان، نیمی از خانواد‌ه ‌ها صاحب حیوان خانگی باشند. البته در کنار مزایایی که نگهداری از حیوانات خانگی به دنبال دارد، باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که شرایط نگهداری از هر حیوان متفاوت می باشد. شما باید با ویژگی های رفتاری حیوان به خوبی آشنا بوده و سعی کنید او را به شیوه ای درست، تعلیم دهید.

نکات منفی و مضرات نگهداری سگ و گربه

نکات منفی و یا مضرات نگهداری از سگ یا گربه


حال که با مزایا و یا نکات مثبت در ارتباط با نگهداری از حیوانات خانگی آشنا شدید، بد نیست درباره مضرات آن هم بدانید. برخی از این مضرات شامل موارد زیر می شود:


هزینه بالای نگهداری:

این یک واقعیت است که نگهداری از سگ یا گربه هزینه نسبتا بالایی می طلبد. چرا که شما نیاز دارید او را به طور مرتب استحمام کرده و برای کوتاهی موها، به آرایشگاه ببرید. محصولات مخصوص حیوانات خانگی معمولا قیمت بالایی دارد و هزینه مربوط به تغذیه روزانه را هم باید به هزینه های ذکر شده، اضافه کرد.
در هر صورت مشکلاتی مثل بیماری حیوان و... نیز هزینه ‌های بالاتری را به خانواده ها، متحمل می کند. با وجود چنین هزینه‌ هایی؛ باز هم برخی افراد ترجیح می دهند به دلیل مزایایی که در قسمت قبل ذکر شد، از یک حیوان خانگی مثل سگ یا گربه مراقبت کنند.

 

وجود بیماری های مشترک:

متاسفانه ترس از بیماری های مشترک و آلرژی، یکی از دلایل عمده عدم تمایل افراد به نگهداری از حیوانات خانگی می باشد. حتی در صورت علاقه مندی؛ افراد ترجیح می دهند به دلیل فرار از ابتلا به چنین بیماری هایی، حیوانات خانگی را در منزل نگهداری نکنند. البته اگر مسائل مربوط به بهداشت حیوانات به خوبی رعایت گردد، احتمال بروز واکنش های حساسیتی و یا بیماری ‌های مشترک، تا حد زیادی کاهش می یابد اما در هر صورت باید به هنگام نگهداری از یک حیوان مثل سگ و گربه این نکته را در نظر گرفت و در صورت بروز هر گونه علائم مربوط به بیماری، حیوان را نزد دامپزشک برد.

هزینه زیاد نگهداری سگ و گربه


صرف زمان کافی:

اگر زمان کافی برای پیاده روی با حیوانات یا بازی با آن ها را ندارید؛ توصیه می کنیم هرگز به فکر نگهداری از آن ها، نیفتید. سگ یا گربه برای اینکه انرژی خود را بتواند تخلیه کند، نیاز به بازیگوشی دارد. بنابراین یکی از نقاط منفی نگهداری از حیوانات، می تواند صرف زمان برای بازی با آن ها باشد. در هر صورت شما نمی توانید آن ها را به حال خود رها کنید؛ چرا که در چنین شرایطی پس از مدت زمان کوتاه، شاهد افسردگی و گوشه گیری او خواهید بود.


توجه به بهداشت حیوان:

همانطور که گفتیم؛ نگهداری از حیوان خانگی مثل سگ و گربه مثل این است که عضو جدیدی در خانواده داشته باشید. این عضو جدید از لحاظ بهداشت و همچنین رسیدگی به موها، نیاز به مراقبت دارد. اگرچه شما می توانید با یادگیری اصول مربوط به کوتاهی موی حیوانات خانگی این کار را در منزل به تنهایی انجام دهید؛ اما اگر در این کار سررشته و مهارتی ندارید، توصیه می ‌کنیم حیوان را به آرایشگاه مخصوص حیوانات خانگی برده و به صورت دوره‌ ای در فواصل زمانی منظم، موها را کوتاه کنید.

مطالب پیشنهادی: آموزش اصلاح سگ


در نظر گرفتن مکان زندگی:

اگر آپارتمان کوچکی دارید؛ احتمالا فضای کافی برای نگهداری از سگ و گربه را در اختیار نداشته باشید. حیوانات‌ خانگی نیاز به مکان مشخصی برای استراحت دارند. بنابراین قبل از اینکه به فکر نگهداری از حیوان باشید، باید چنین مکانی را برای او فراهم کنید. قرار دادن وسایل بازی مثل توپ در مکان زندگی حیوان، باعث سرگرم شدن او خواهد شد.


همانطور که در متن مقاله اشاره کردیم؛ حیوانات خانگی نیاز مبرم به کوتاهی موها دارند. آرایشگاه تیپ چین با داشتن کادر تخصصی و حرفه ای؛ قادر است این کار را با بهترین متد برای شما مشتریان عزیز، انجام دهد. شما می‌ توانید نوبت خود را در این آرایشگاه از طریق وب سایت و یا اپلیکیشن تیپ چین، رزرو کنید. علاوه بر کوتاهی موی حیوانات؛ سایر خدمات مثل ماساژ پوست، گریم چهره داماد، آرایشگاه مردانه، اصلاح صورت و... نیز در این آرایشگاه تخصصی، قابل انجام است.


اشتراک در شبکه های اجتماعی :