header

خانه / لیست مطالب آموزشی / گریم سینمایی چیست؟

گریم سینمایی چیست؟

تعداد بازدید : 2131 تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
شاید شما هم بارها وازه های گریم، میکاپ و آرایش در تبلیغات مختلف آرایشگاه ها به گوشتان خورده است و از خود پرسیده اید که چه تفاوتی میان این لغات وجود دارد. قطعا شما با واژه آرایش و میکاپ آشنا هستید اما وازه گریم در وهله اول شما را به یاد شخصیت های سینمایی و پشت صحنه فیلم ها می اندازد. البته زمانی که آرایشگران از وازه گریم استفاده می کنند منظورشان گریم سینمایی نیست و به نوعی آرایش هنری است که در آن سعی می شود بدون ایجاد خطوط و رنگ های تند و زننده در صورت، چهره شخص اصلاح شده و زیباسازی شود. در این مقاله ما قصد داریم شما را با گریم سینما بیشتر آشنا کنیم و به تفاوت گریم و آرایش بپردازیم پس با ما همراه باشید.

شاید شما هم بارها وازه های گریم، میکاپ و آرایش در تبلیغات مختلف آرایشگاه ها به گوشتان خورده است و از خود پرسیده اید که چه تفاوتی میان این لغات وجود دارد. قطعا شما با واژه آرایش و میکاپ آشنا هستید اما واژه گریم در وهله اول شما را به یاد شخصیت های سینمایی و پشت صحنه فیلم ها می اندازد. البته زمانی که آرایشگران از واژه گریم استفاده می کنند منظورشان گریم سینمایی نیست و به نوعی آرایش هنری است که در آن سعی می شود بدون ایجاد خطوط و رنگ های تند و زننده در صورت، چهره شخص اصلاح شده و زیباسازی شود. در این مقاله ما قصد داریم شما را با گریم سینما بیشتر آشنا کنیم و به تفاوت گریم و آرایش بپردازیم پس با ما همراه باشید.

 

تعریف گریم سینمایی

 

به این ترتیب می‌ توانیم یک تعریف ساده اما کلی را برای گریم سینمایی مطرح کنیم. هر گونه پرداختن به تغییر در چهره و یا اندام بدن به جهت رسیدن به چهره ‌ای مطلوب را گریم می گویند. در این تعریف به طور کلی به دنبال تغییر و یا تبدیل عضلات صورت هستیم تا به این ترتیب بتوانیم حالات چهره را برجسته تر سازیم.

البته همه گریم ها در دنیای جذاب سینمایی اتفاق نمی ‌افتند. بسیاری از فضاهای کاری برای گریمورهای حرفه ‌ای مربوط به پشت صحنه اجراهای معمولی تلویزیونی و یا برنامه های خاص اجتماعی می باشد.

لذا در دنیای گریم، ماهیت ساخت چهره دنبال می شود. چه در گریم های معمولی مانند آنچه در پشت صحنه برنامه های تلویزیونی اتفاق می ‌افتد که به دنبال برجسته ساختن چهره طبیعی افراد هستیم و چه در دنیای سینمایی که می خواهیم علاوه بر تکیه بر نقاط قوت چهره بازیگران، به آنها در خلق حالت های چهره کمک کنیم؛ همگی در تکاپوی ساخت یک چهره طبیعی و باور پذیر هستند.

 

آموزش گریم سینمایی از کجا آغاز می‌شود؟

 

اصولاً هرکسی که راهی کلاس‌های آموزش گریم سینمایی می‌شود، احتمالاً قبل از برگزاری دوره‌ها دستی بر آتش این حرفه خواهد داشت. غالباً آرایشگران حرفه‌ای، علاقه‌مندان به سینما، هنرجویان عرصه تئاتر و … پای در این کلاس‌های آموزش گریم سینمایی می‌گذارند. 

ازاین‌رو احتمالاً هرکدام ازآن‌ها، پس زمینه‌های مقدماتی اما پراکنده از این حرفه داشته باشند. پس‌زمینه‌هایی که شاید اصولی و درست باشد؛ لکن در عدم وجود یک نگرش جامع در دانسته‌هایی که دارند، باعث خواهد شد تا آن نگرش حرفه‌ای را نداشته باشند. 

پس در ابتدای امر لازم است تا همراه با آغاز دوره‌های آموزش گریم سینمایی، مسیر تفکر هنرجو را یکپارچه ساخته و وی را در فضایی حرفه‌ای قرار دهیم. به‌این‌ترتیب می‌توان در مقدمات آموزش گریم سینمایی، چارچوب مشخصی را برای هنرجو تدوین نمود. چارچوبی که طی آن، کارآموز دقیقاً با فضای حرفه‌ای در کار، تفاوت‌ها در سبک‌ها و اصول مقدماتی در گریم سینمایی آشنا شود.

 

انواع گریم

 

گریم به طور عمده، به دو نوع می‌باشد:

 

نوع اول:

گریم زیبایی است که شامل موارد مربوط به آرایش و زیبایی چهره  است. که به آن گریم متعادل سازی یا گریم زیبایی گفته می شود.

نوع دوم:

گریم اکران می‌باشد که شامل، سینما، تلویزیون و عکاسی ا‌ست که آن را گریم سینمایی یا گریم نامتعادل سازی می گویند. هر کدام از این دو تکنیک‌های خاص خود را دارند. تکنیک هر کدام متمایز از تکنیک دیگری ا‌ست. هر چند که پایه و اساس هر دو نوع یکی‌ است، ولی در رنگ‌آمیزی چهره و کاربرد رنگ جهت حجم‌ها تفاوت کلی دارند.

گریم تئاتر در مقایسه با سینما، تلویزیون و عکاسی، غلیظ‌تر و در مقابل، گریم سینما، تلویزیون و عکاسی، نیازمند ظریف‌کاری و دقت بیش‌تری‌ست. به طور کلی گریم زیبایی یا متعادل سازی پیشنیاز گریم سینمایی یا گریم نامتعادل سازی به شمار می آید.

 

تفاوت گریم و میکاپ یا آرایش در چیست؟


در آرایش کردن، تاکید آرایشگر بیشتر بر روی اصلاح رنگ و لعاب صورت و طرح و مدل آن است. رنگ چهره و اجزای صورت را تغییر داده یا به آن رنگ می افزاید. اما در گریم آرایشگر روی اصلاح فرم صورت و ایجاد زوایا کار می کند.


در آرایش بیشتر از رنگ های مختلف استفاده می شود اما در گریم، آرایشگر تنها با سایه روشن ها کار دارد و با استفاده از فون های تیره ور وشن اقدام به متعادل سازی برجستگیها، فرو رفتگی ها و زوایای صورت می کند.


برای مثال در آرایش از سایه های تیره در پشت چشم، پر پشت بودن زیاد مژه ها، رنگ تیره ی گونه ها و رژ لب پر رنگ و حجم دهنده برای لب استفاده می شود. اما در گریم، ما با این طرح ها و مدل ها کاری نداریم بلکه برای مثال برای ایجاد خطای دید، با استفاده از سایه روشن کار میکنیم تا سطح صاف به نظر محدب یا مقعر (فرورفته) به نظر بیاید. با استفاده از این تکنیک ها می توان چهره ای جذاب ایجاد کرد، بدون آنکه نیاز باشد از آرایش غلیظ و تیره استفاده شود.

 

 لوازم گریم

 

در این‌جا لوازم ضروری گریمور که می‌بایست در هنگام کار، در اختیار داشته لوازم گریم، با لوازم آرایش یا میکاپ باشد را برمی‌شماریم:


1- فون صحنه
2- رنگ و روغن چهره
3- قلم مو
4- کاردک
5- اسفنج
6- مواد چرب، به رنگ سیاه، قهوه‌ای، دودی، قرمز تیره و روشن
7- فون خشک چشم، به رنگ‌های سیاه و قهوه‌ای
8- پودر بی‌رنگ
9- رنگ گونه (رژ گونه)، خشک و چرب به رنگ‌های نارنجی، صورتی، قرمز تیره و روشن
10- رنگ لب ( رژ لب) ساده، رنگ‌های نارنجی، صورتی، قرمز و قهوه‌ای متمایل به قرمز روشن و تیره
11- برس کوچک ابرو
12- شانه کوچک ابرو
13- قیچی نوک تیز ظریف
14- مو برای درست کردن ریش و سبیل به رنگ‌های مختلف
15- چسب ریش و سبیل
16- شانه دسته‌دار، شانه بزرگ
17- برس مویی سر، به شکل استوانه و برس سیمی پهن
18- اسپری موی سر
19- سشوار دستی
20- کلی فون
21- الکل طبی سفید
22- فون مصنوعی
23- روغن زیتون
24- مایع سفید کردن مو
25- مایع لاتکس
26- پودر بچه
27- گوش پاک‌کن
28- شیر پاک‌کن
29- وازلین
30- دستمال کاغذی
31- پنبه
32- استون
33- شامپو
34- حوله
35- روپوش

 

تفاوت گریم در تئاتر با گریم سینمایی

 

در نهایت در چهره پردازی سینمایی مطابق با رنگ پوست و سایه روشن از فون‌‌های مخصوص استفاده می‌شود، به طوری که چهره بی‌رنگ، چربی پوست ایجاد انعکاس و رنگ دندان‌‌ها و چشم‌‌ها درخشان‌تر از پوست و سایه و نامتعادلی چهره تشدید می‌شود.

گریم سیاه و سفید سینمایی متفاوت از چهره پردازی رنگی است. در این گریم هدف ایجاد تضاد سایه‌‌های دودی از کم رنگ تا پر رنگ است. به طوری که در گریم سینمایی رنگی کاهش تضاد، ایجاد تصویر نرم و اشباع زدایی رنگ‌‌ها مد نظر است. در هر دو نوع چهره پردازی، دوربین و گریم صحنه از مباحث مشترکی پیروی می‌کنند نظیر: چهره، سر و بدن. شناخت چهره، متعادل‌سازی  نامتعادل‌سازی  پیر کردن، جوان کردن، ریش و سبیل بـافی، کاشت مو، تکه‌سازی و ساخت اعضای بدن مانکن به صورت یکسان است.

 

مطالب مرتبط: آرایش مردانه

وظایف چهره پرداز یا گریمور

 

وظیفه گریمور ایجاد گریم مطابق با نقش هنرمند در فیلم یا سریال مربوطه و کمک به شخصیت پردازی آن با استفاده از ایجاد چهره‌ای متناسب است. به صورت کلی وظایف گریمور به شرح زیر است:

 

  • استفاده مناسب از کلاه گیس‌ها، تکه‌های مو مصنوعی و کلاه‌های طاسی
  • استفاده از پروتزهای آرایشی برای ایجاد چهره‌ای متفاوت از فرد
  • یادداشت‌برداری و عکس‌برداری از مراحل و نتایج نهایی کار برای استفاده در دفعات بعدی
  • آماده بودن برای تثبیت کردن یا انجام دوباره آرایش مو و صورت در حین کار فرد
  • پاکیزه و منظم نگه داشتن محیط و ابزار کار
  • مشورت با کارگردان و شنیدن نظرات و ایده‌های او در خصوص نوع گریم‌ها
  • بررسی و طراحی مدل‌های مو و آرایش متناسب با کار خود ( متناسب با نوع فیلم، تئاتر، برنامه‌های تلویزیونی، کنسرت، برنامه‌های تبلیغاتی و)
  • آراستن و مدل دادن به مو
  • گریمور در شغل خود با طراحان تولید، طراحان صحنه و لباس، مسئول نور و دوربین و بازیگران ارتباط کاری نزدیکی دارد

 

چرا گریم سینمایی مهم است؟

 

فرض کنید می‌خواهید یک فیلم زندگی‌نامه‌ای را کارگردانی کنید. انواع شخصیت‌ها از ابتدا تا انتهای فیلم شما حضور خواهند داشتشخصیت‌هایی که باید در مسیر نمایش یک زندگی‌نامه، سیر تحولی که نشان از گذر زمان باشد را به نمایش درآورند

این شخصیت‌ها ممکن است در ابتدای فیلم بسیار جوان باشند، در پاره‌ای از فیلم میان‌سال شوند و سپس در انتهای فیلم همراه با نمایش کهن‌سالی نقش‌های خود را بازی کنند.

اگر شما بیننده یک فیلم سینمایی باشید که چهره بازیگران باگذشت زمان در فیلم تغییر نمی‌کند، آن‌گاه چه نظری برای آن فیلم خواهید داشت؟ آیا می‌توانید گذر زمان در فیلم را باور کنید؟


اشتراک در شبکه های اجتماعی :