header

خانه / لیست مطالب آموزشی / انواع ماساژ درمانی

انواع ماساژ درمانی

تعداد بازدید : 810 تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
امروزه ماساژ از جنبه تفریحی خود فراتر رفته و به انواع درمانی تبدیل شده است. به گونه ‌ای که طبق تحقیقات انجام شده در سال ‌های اخیر، بیماران بسیاری با استفاده از ماساژ درمانی بهبود پیدا کرده اند. البته انجام ماساژ روش های مختلفی دارد و هر نوع ماساژی می تواند قسمت خاصی از بدن را درگیر کند. بنابراین قبل از اینکه به سراغ این روش درمانی بروید

امروزه ماساژ از جنبه تفریحی خود فراتر رفته و به انواع درمانی تبدیل شده است. به گونه ‌ای که طبق تحقیقات انجام شده در سال ‌های اخیر، بیماران بسیاری با استفاده از ماساژ درمانی بهبود پیدا کرده اند. البته انجام ماساژ روش های مختلفی دارد و هر نوع ماساژی می تواند قسمت خاصی از بدن را درگیر کند. بنابراین قبل از اینکه به سراغ این روش درمانی بروید؛ حتماً باید هدف انجام این کار را مشخص کنید. به عنوان مثال، خیلی از افراد ترجیح می دهند برای کاهش دردهای عضلانی از روش ماساژ درمانی استفاده کنند. در ادامه با انواع ماساژ درمانی و تاثیراتی که در بهبود بیماری های مختلف دارد، آشنا می شویم.

 

آشنایی با انواع ماساژ درمانی

 

قبل از اینکه به سراغ معرفی انواع مختلف ماساژ برویم؛ باید بگوییم ماساژ همان عمل مالش دادن و ورز دادن بدن به وسیله دست هاست. این کار معمولا توسط متخصصین ماساژ درمانی و با استفاده از تکنیک ها و روش های خاصی، قابل انجام است. در ادامه برخی از روش های مختلف ماساژ درمانی را به اختصار، توضیح خواهیم داد:

 

ماساژ سنگ داغ

 

انواع ماساژ درمانی - ماساژ سنگ داغ

این شیوه ماساژ درمانی برای افرادی که دچار درد و تنش های عضلانی هستند، بهترین گزینه است. در ماساژ سنگ داغ متخصص ماساژ درمانی علاوه بر استفاده از دست ها برای انجام ماساژ، از سنگ گرم شده هم استفاده می کند. استفاده از سنگ داغ در فرایند انجام ماساژ باعث می شود ماهیچه ها تنش کمتری داشته باشند. همچنین جریان خون بهبود پیدا کرده و درد تا حد زیادی، تسکین می یابد.

اما از این شیوه ماساژ درمانی برای بهبود چه بیماری هایی استفاده می شود؟! به طور کلی ماساژ سنگ داغ به تقویت حالات روحی و ایجاد آرامش بیشتر، کمک می کند. بنابراین افرادی که استرس زیادی دارند، می توانند از این شیوه درمانی برای کاهش استرس استفاده کنند. ماساژ سنگ داغ می تواند درد را تا حد زیادی کاهش داده و جریان خون را بهبود ببخشد. اگر متخصص ماساژ درمانی حین انجام کار سنگ های گرم و گاهی سرد را در قسمت های مختلف بدن شما قرار داد، اصلا تعجب نکنید. این کار بخشی از فرآیند انجام ماساژ است. انجام ماساژ سنگ داغ تقریباً ۹۰ دقیقه، زمان می برد.

 

ماساژ آروماتراپی

 

اگر از طرفداران ماساژهای رمانتیک هستید؛ توصیه می شود این ماساژ درمانی را برای کاهش استرس و اضطراب حتما تجربه کنید. شما با انجام ماساژ آروماتراپی می توانید روحیه خود را تقویت کرده و علائم افسردگی را در خود، از بین ببرید. علاوه بر این، تسکین فشار عضلات و تسکین درد هم از دیگر مزایای انجام این شیوه ماساژ می باشد.

به طور کلی ماساژ آروماتراپی ترکیبی از روغن های اسانسی و فشار نرم و ملایم است. به این صورت که متخصص ماساژ درمانی با انتخاب یک روغن اسانسی مناسب، فشار ملایمی روی بدن ایجاد کرده و کار ماساژ را انجام می دهد. این شیوه ماساژ هم در حدود ۶۰ الی ۹۰ دقیقه، زمان می برد.

ماساژ درمانی - ماساژ آروماتراپی

ماساژ شیاتسو

 

شاید تصور کنید این شیوه ماساژ درمانی همانند اسمی که دارد، کمی سخت به نظر برسد اما این گونه نیست. ماساژ شیاتسو برای کسانی که به دنبال احساس آرامش، کاهش استرس، درد و تنش جسمی هستند، انتخاب خوبی است. این ماساژ ژاپنی باعث می شود روح و جسم شما تقویت شده و از تمامی انرژی های منفی که حاصل استرس، اضطراب و افسردگی هستند، رها شوید.

ماساژ شیاتسو باعث رفع سردرد شده و گرفتگی عضلات را کاهش می دهد. اگرچه معمولاً این شیوه ماساژدرمانی را برای کل بدن انجام می دهند اما ممکن است متخصص ماساژ درمانی تنها روی نقاطی از بدن که نیاز به توجه بیشتری دارد، تمرکز کند. انجام ماساژ شیاتسو هم بین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه، زمان می برد.

 

ماساژ تایلندی

 

ماساژ تایلندی برای افرادی که دنبال روشی برای کاهش استرس هستند، انتخاب مناسبی است. انجام این ماساژ کمک می کند انعطاف پذیری بدن بالاتر رفته و گردش خون بهتر در بدن انجام شود. بنابراین برای افراد کم انرژی، به شدت توصیه می شود.

در ماساژ تایلندی متخصص ماساژ درمانی از حرکات متوالی مثل حرکات کششی یوگا استفاده کرده و تمام بدن را ماساژ می دهد. به دلیل فشارهایی که با استفاده از کف دست و انگشتان روی بدن فرد اعمال می گردد، ممکن است کمی احساس درد داشته باشید اما فراموش نکنید که این شیوه ماساژ درمانی می تواند مزایای زیادی برای شما، به دنبال داشته باشد. انجام ماساژ تایلندی بین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه، طول می کشد.

 

ماساژ نقاط ماشه ای

 

ممکن است طی یک حادثه تلخ دچار آسیب‌دیدگی شده و دردهای مزمن داشته باشید. در این شرایط انتخاب ماساژ نقاط ماشه ای می تواند به شما در کاهش درد و بهبودی سریع تر، کمک کند. اگر برخی از بافت های عضلانی بیمار شدیداً سفت و دردناک شده باشند، از ماساژ نقاط ماشه ای برای برطرف کردن آن ها، استفاده می شود. این ماساژ دقیقا روی همان نقاط تمرکز کرده و درد را کاهش می دهد.

روند انجام ماساژ نقاط ماشه ای به این صورت است که ماساژور با ضربه های طولانی و ممتد مرتباً فشار روی عضلات را شدید و شدیدتر می کند. این موضوع باعث می شود در نهایت بدن آرام شده و تسکین پیدا کند. این شیوه ماساژ درمانی هم تقریباً بین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه، زمان می برد.

 

ماساژ سوئدی

 

انواع ماساژ درمانی - ماساژ سوئدی

 

ماساژ سوئدی روی تمام بدن اعمال شده و برای افرادی که تجربه ای از انجام ماساژ ندارند، گزینه مناسبی به نظر می رسد. برای انجام این روش ماساژ درمانی فرد روی تخت ماساژ به شکم دراز کشیده و بقیه کار را به یک ماساژور باتجربه، می سپارد.

ماساژور در این شیوه از مالش دادن و حرکات دایره‌ ای عمیق، استفاده می کند. ضربه زدن، لرزش و تکنیک های حرکت مفصل های غیر فعال هم جزء فرایند انجام ماساژ سوئدی می باشد. در ماساژ سوئدی تمرکز روی شل کردن عضلات است. چرا که با این کار گردش خون افزایش پیدا کرده و بدن، ریلکس می شود.

ماساژ سوئدی برای آرامش و کنترل دردهای جزئی، بسیار مفید است.

 

مطالب مرتبط: خدمات ماساژ در منزل

هزینه ماساژ درمانی چقدر است؟

 

خیلی افراد درباره هزینه ماساژ درمانی سوال می ‌کنند. به طور کل نمی‌ توان یک قیمت واحد برای تمامی انواع ماساژ درمانی، تعیین کرد. هر نوع ماساژی که انجام می‌ شود؛ با توجه به اینکه چه میزان زمان وانرژی نیاز دارد و روی چند نقطه از بدن کار می شود، قیمت های متفاوتی دارد. البته مراکزی که ارائه دهنده ماساژ هستند هم ممکن است قیمت های متفاوتی ارائه دهند. به طور کلی در بین انواع ماساژ درمانی ذکر شده در این مقاله، آروماتراپی و ماساژ سنگ داغ گران تر از بقیه هستند. همچنین ماساژ تایلندی هم ممکن است هزینه بیشتری برای شما داشته باشد.

برای داشتن یک ماساژ با هزینه مناسب می توانید به مراکز ماساژ درمانی مراجعه کنید. قطعاً آرامش و حال خوب بعد از انجام ماساژ ارزش انجام این کار را خواهد داشت. ماساژ در واقع راهی برای دستیابی به احساس بهتر جسمی، روحی و عاطفی خواهد بود. بنابراین منطقی است که با صرف هزینه نسبتا پایینی این کار را در راستای حفظ سلامت جسمی و نشاط روحی خود، انجام دهید.

شما می توانید برای انتخاب نوع ماساژ درمانی با متخصصین در این زمینه مشورت داشته باشید. توصیه می‌ کنیم قبل از انجام ماساژ انتظارات و خواسته هایی که دارید را با متخصص ماساژ درمانی مطرح کرده و از راهنمایی های او به عنوان یک درمانگر، استفاده کنید.


اشتراک در شبکه های اجتماعی :