header

خانه / لیست مطالب آموزشی / توصیه های مراقبتی از پوست در زمان پوشیدن ماسک

توصیه های مراقبتی از پوست در زمان پوشیدن ماسک

تعداد بازدید : 3524 تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
ماسک محافظ صورت یکی از عوامل موثر در جلوگیری از گسترش ویروس کرونا به شمار می‌رود. ویروس کرونا به یک معضل جهانی در دنیای امروز تبدیل شده‌است. بنابراین برای جلوگیری از گسترش این ویروس خطرناک، رعایت توصیه‌های بهداشتی و به خصوص استفاده از ماسک محافظ صورت امری ضروری به شمار می‌رود. اما متاسفانه استفاده طولانی مدت از ماسک آسیب‌های زیادی به پوست وارد می‌کند.

ماسک محافظ صورت یکی از عوامل موثر در جلوگیری از گسترش ویروس کرونا به شمار می‌رود. ویروس کرونا که با سرعت فراوانی در تمام نقاط جهان در حال گسترش است، به یک معضل جهانی در دنیای امروز تبدیل شده‌است. بنابراین برای جلوگیری از گسترش این ویروس خطرناک، رعایت توصیه‌های بهداشتی و به خصوص استفاده از ماسک محافظ صورت امری ضروری به شمار می‌رود. اما متاسفانه استفاده طولانی مدت از ماسک آسیب‌های زیادی به پوست ظریف صورت وارد می‌کند و آن را دچار شرایط محیطی نا آشنایی می‌کند. مهم نیست که از ماسک به چه منظور استفاده می‌کنید. ممکن است یکی از اعضای کادر درمان باشید که ساعت‌های طولانی مجبور به استفاده از ماسک و پوشش مخصوص هستید. شاید هم فقط برای محافظت از خود در محیط کاری یا سایر محیط‌های عمومی از ماسک صورت استفاده می‌کنید. اما در هر صورت همه ما به نوعی در برخی ساعات روز وادار به استفاده از ماسک هستیم. بنابراین بهتر است به مراقبت از پوست خود اهمیت بدهیم.

در ادامه این مطلب به شرح نکاتی برای مراقبت از پوست می‌پردازیم که با رعایت آن‌ها علاوه بر کنترل ویروس کرونا به پوست خود هم کمک بزرگی می‌کنید.

اثرات مخرب ماسک محافظ صورت

ماسک محافظ صورت اگرچه در جلوگیری از بیماری کوید-19 تاثیر مضاعفی دارد، اما اثرات زیان باری هم به همراه می‌آورد. ترکیب هوای گرم و مرطوب محبوس شده که در اثر تنفس در زیر ماسک ایجاد می‌شود به همراه ساییده شدن الیاف ماسک، می‌تواند آسیب‌های فراوانی برای پوست به همراه بیاورد. در واقع استفاده از ماسک رطوبت حاصل از تنفس را در مجاور پوستتان محبوس می‌کند و منجر به تحریک، قرمزی، خارش، خشکی و پوسته پوسته شدن می‌شود. علاوه بر این ممکن است به سبب گرمای هوا، قطرات عرق و چربی بر پوستتان ایجاد شوند که در نتیجه منجر به بروز آکنه به خصوص در نقاط تماس با ماسک بشوید. همچنین پوشیدن ماسک پوستتان را در نقاط تماس با الیاف آن دچار سایش و اصطکاک می‌کند که همین موضوع موجب تحریک بیشتر پوست می‌شود. این اتفاق به خصوص در نقاطی مانند بینی، چانه و پشت گوش‌ها که کش ماسک قرار دارد، بیشتر ملموس است.

علاوه بر این‌ها بسیاری از افراد در این شرایط بحرانی کرونا، با مشاهده وضعیت جدید و اجبار به پوشیدن ماسک دچار استرس و اضطراب می‌شوند که این هم ممکن است اثرات مخربی بر پوست وارد کند. اما اصلاح این وضعیت بسیار ساده است. کافیست از یک برنامه روزانه مراقبت از پوست برخوردار باشید که آسیب‌های وارده را به حداقل ممکن برسانید.

توصیه‌های مراقبتی قبل از پوشیدن ماسک

 

شستشوی پوست

 

  •  صورت خود را تمیز کنید

پیش از پوشیدن ماسک محافظ صورت، از تمیز بودن پوست خود اطمینان حاصل کنید. به این ترتیب هر گونه چربی اضافه، آلودگی و باکتری را از صورت خود پاک می‌کنید. بد نیست هر از گاهی از شوینده‌های لایه بردار استفاده کنید که سلول‌های مرده پوست را از میان بردارند و منافذ پوستتان را باز کنند. برای شستشوی صورت خود از آب ولرم استفاده کنید و پس از آن با یک حوله نرم و تمیز پوستتان را به آرامی خشک کنید.

  • آبرسانی به پوست را فراموش نکنید

حتی اگر پوست چربی هم داشته باشید بهتر است از یک مرطوب کننده ملایم استفاده کنید. استفاده از مرطوب کننده مناسب برای پوستتان یک سد محافظتی ایجاد می‌کند و با تقویت و آبرسانی به آن، استرس پوشیدن ماسک محافظ صورت و ویروس کرونا را از شما دور می‌کند. بهتر است از یک مرطوب کننده ملایم استفاده کنید که چربی اضافه ایجاد نکند و منجر به مسدود شدن منافذ پوستتان نشود.

 

  • اصلاح ریش

توصیه فعلی وزارت بهداشت برای کسانی که از تجهیزات و پوشش‌های پیشرفته ضد ویروس استفاده می‌کنند این است که صورت خود را همیشه اصلاح کنند تا از فیکس بودن تجهیزاتشان اطمینان حاصل کنند. اما برای افراد معمولی که فقط از ماسک محافظ صورت استفاده می‌کنند داشتن ریش مشکلی ندارد. فقط مراقبت‌های روزانه و تمیز کردن موهای صورتتان را فراموش نکنید.

محصولات ضد سایش و مراقبت از پوست

  • استفاده از محصولات محافظ پوست

اگر در نقاط خاصی از صورت خود به طور واضح دچار ساییدگی پوست می‌شوید، بهتر است در این نقاط از کرم‌های محافظت کننده استفاده کنید. به عنوان مثال بسیاری از افراد در اثر استفاده مکرر از ماسک در پشت گوش‌های خود دچار سایش و اصطکاک می‌شوند. بسیاری از متخصصین پوست توصیه می‌کنند که در این نقاط از محصولات مراقبتی کودکان  استفاده کنید که برای جلوگیری از سایش پوشک بر پوست ظریف کودکان تولید می‌شوند. اغلب این محصولات در ترکیبات خود از زینک استفاده می‌کنند که سدی مناسب برای جلوگیری از آسیب رساندن به پوست ایجاد می‌کند.

 

 این مطلب را از دست ندهید: نکات مهم برای پیشگیری از کرونا در آرایشگاهها 

 

  • توصیه‌های مراقبتی در طول روز

در طول روز سعی کنید از هر فرصتی برای ایجاد تنفس پوستی استفاده کنید. هر زمان که در شرایط ایمن قرار گرفتید حتی برای چند ثانیه ماسک خود را از صورتتان بردارید. همچنین بهتر است هر زمان که فرصت پیدا کردید صورت خود را با اسپری آب خیس کنید تا پوستتان شاداب شود و قطرات عرق از روی آن پاک شوند. البته پس از این کار باید چند دقیقه صبر کنید تا پوستتان کاملا خشک شود و بعد ماسک خود را دوباره بپوشید.

ماساژ صورت

  • ماساژ صورت

در طول روز هر زمان که فرصت مساعدی پیدا کردید، به مدت یکی دو دقیقه ماسک محافظ صورت را بردارید و  پوست خود را ماساژ دهید. البته پیش از این کار از تمیز بودن دست‌هایتان مطمئن شوید. این کار منجر به از بین رفتن استرس و تنش‌هایتان می‌شود و آرامش را به پوست شما باز می‌گرداند. به علاوه ماساژ صورت منجر به اکسیژن رسانی به پوستتان هم می‌شود.  

توصیه‌های مراقبتی پس از در آوردن ماسک

 

شستشوی دست‌ها در بحران ویروس کرونا

 

  • شستشوی پوست

پس از این که ماسک خود را در آوردید ابتدا دست‌هایتان را بشویید. سپس صورت خود را با شوینده مناسب و آب تمیز کنید تا هر گونه قطرات عرق، باکتری، چربی اضافی و آلودگی که در طول روز زیر ماسک تشکیل شده،  از پوستتان پاک شود. به این ترتیب از پوستی تمیز و شاداب برخوردار خواهید شد.

  • احیای پوست با آبرسان مناسب

پس از یک روز کامل که پوستتان را زیر ماسک محافظ صورت محبوس کرده‌اید، حالا باید به احیای آن بپردازید. آبرسانی مناسب یک سد طبیعی برای پوست شما ایجاد می‌کند و از بروز هرگونه تحریک پوستی پس از برداشتن ماسک جلوگیری می‌کند. بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که در ترکیبات خود از مواد ضد التهابی از جمله ویتامین ای و دی پنتول بهره برده باشند تا به پوست تحریک شده شما تسکین بدهند.

مراقبت از لب‌ها با وازلین

  • مراقبت از لب‌ها

احتمالا ممکن است احساس کنید که لب‌هایتان هم در طول روز زیر ماسک محافظ صورت خشک شده‌اند. برای خشکی لب‌هایتان فقط از وازلین استفاده کنید. البته زمانی از این محصول استفاده کنید که دیگر نخواهید ماسک بزنید. چون استفاده از وازلین در حین زدن ماسک ممکن است منجر به پخش شدن آن به قسمت‌های دیگر پوست شده و در نتیجه ایجاد حساسیت و خارش کند.

نحوه درمان حساسیت های پوستی و خارش

اگر با وجود همه توصیه‌های بالا در مناطقی از پوست خود دچار خارش و سوزش شدید به توصیه متخصصان بهتر است از کرم هیدروکورتیزون 1% استفاده کنید. برای تهیه این کرم نیاز به نسخه پزشک نخواهید داشت و با مراجعه به داروخانه‌ها می‌توانید آن را تهیه کنید. کافیست به مدت یک هفته روزی دو بار لایه‌نازکی از کرم را به پوست خود بزنید تا منجر به کاهش خارش، قرمزی و تحریک شود. اما در صورت شدید بودن حساسیت با پزشک خود مشورت کنید تا درمان‌های استروئیدی قوی‌تری برایتان شروع کند.

نحوه درمان آکنه

برای درمان آکنه اول از همه نباید به هیچ عنوان آن را دست بزنید یا بفشارید. فشردن و ترکاندن آکنه منجر به پخش شدن عفونت در قسمت‌های مجاور آن می‌شود و در نتیجه اوضاع را وخیم‌تر از قبل می‌کند. برای درمان آکنه پیش از هر چیز از شوینده مناسب ضد آکنه استفاده کنید و سعی کنید روزی دو بار پوست خود را بشویید. به علاوه استفاده از کرم‌های ضد آکنه معمول هم می‌توانند موثر واقع شوند. اگر نخستین بار است که دچار آکنه شده‌اید با مشورت با دکتر داروساز می‌توانید یک درمان ملایم و مناسب را آغاز کنید.

 

 این مطلب را از دست ندهید: بهترین ماسک ضد جوش خانگی 

 


اشتراک در شبکه های اجتماعی :