header

خانه / لیست مطالب آموزشی / راهکارهای رفع و درمان سفیدی مو

راهکارهای رفع و درمان سفیدی مو

تعداد بازدید : 1063 تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
در گذشته افراد موی سفید را نشانه افزایش سن می دانستند؛ اما امروزه داشتن موهای سفید مخصوصاً در بین قشر جوان، یک پدیده کاملا طبیعی است. دلایل زیادی وجود دارد که باعث می ‌شود موها زودتر از موعد شروع به سفید شدن بکنند. یکی از اصلی‌ترین دلایل سفید شدن موها، استرس است. اگرچه معمولاً افراد در سنین بالای ۳۵ سال شاهد سفید شدن موها هستند، اما این قانون در مورد تمامی افراد صدق نمی کند. ممکن است عده ای به دلیل شرایط نامطلوب زندگی و یا فشار بالای استرس، این موضوع را زودتر تجربه کنند. خوشبختانه راهکارهایی برای رفع و درمان سفیدی مو وجود دارد که اگر به آن ها عمل کنید، می ‌توانید سال های بیشتری از داشتن موهای مشکی یا قهوه ای‌تان، لذت ببرید.

در گذشته افراد موی سفید را نشانه افزایش سن می دانستند؛ اما امروزه داشتن موهای سفید مخصوصاً در بین قشر جوان، یک پدیده کاملا طبیعی است. دلایل زیادی وجود دارد که باعث می ‌شود موها زودتر از موعد شروع به سفید شدن بکنند. یکی از اصلی‌ترین دلایل سفید شدن موها، استرس است. اگرچه معمولاً افراد در سنین بالای ۳۵ سال شاهد سفید شدن موها هستند، اما این قانون در مورد تمامی افراد صدق نمی کند. ممکن است عده ای به دلیل شرایط نامطلوب زندگی و یا فشار بالای استرس، این موضوع را زودتر تجربه کنند.
خوشبختانه راهکارهایی برای رفع و درمان سفیدی مو وجود دارد که اگر به آن ها عمل کنید، می ‌توانید سال های بیشتری از داشتن موهای مشکی یا قهوه ای‌تان، لذت ببرید.

راهکارهای رفع و درمان سفیدی مو

راهکارهای رفع و درمان سفیدی مو

همانطور که در مقدمه ذکر کردیم، راهکارهایی برای رفع سفیدی مو وجود دارد که در ادامه هرکدام را توضیح خواهیم داد:


دوری از استرس و اضطراب

همانطور که اشاره کردیم، استرس علت اصلی سفید شدن موهاست. برای کاهش استرس راهکارهای زیادی وجود دارد. هر زمانی که احساس کردید مشکلی برایشان پیش آمده است؛ قبل از اینکه بدن خود را دچار تنش کنید، بهتر است کمی مکث کرده و نفس عمیق بکشید. سعی کنید در شرایط نامطلوب آرامش خود را تا جایی که می توانید حفظ کنید.
یکی از راهکارهایی که باعث کاهش استرس در بدن می شود، یادداشت کردن احساسات منفی است. این کار رنج و عصبانیت را تا حد زیادی کم کرده و باعث می ‌شود احساس راحتی بیشتری داشته باشید.


تحرک و ورزش قاتل استرس است. بنابراین سعی کنید بیشتر به خودتان برسید و تا جای ممکن ساعاتی از شبانه روز را به تحرک و ورزش، اختصاص دهید. حتی یک پیاده روی ساده هم می تواند حجم زیادی از استرس روزانه شما را کم کند.
ورزش های مفیدی در این زمینه وجود دارد. شما می توانید از یوگا و ورزش‌ هایی مثل شنا برای رسیدن به آرامش بیشتر، استفاده کنید. توصیه می کنیم برای اینکه کمتر دچار استرس شوید، همیشه از برنامه کاری‌تان جلوتر باشید. زمانی که زندگی‌تان نظم و ترتیب داشته باشد، استرس کمتری را تجربه می ‌کنید.

درمان سفیدی مو


ماساژ پوست سر

ماساژ در هر قسمتی از بدن که انجام شود، باعث افزایش گردش خون می‌ شود. در مورد پوست سر هم به همین منوال است. وقتی سرتان را ماساژ می دهید؛ جریان خون به سمت موها حرکت کرده و البته استرس هم در این مورد بسیار کمتر می شود. می توانید برای انجام این کار از روغن های گیاهی مثل روغن بادام، روغن کنجد و یا روغن نارگیل، استفاده کنید تا علاوه بر دریافت فواید ماساژ، از خواص این روغن های سالم هم بهره بگیرید.
جالب است بدانید ماساژ کف سر با مخلوطی از روغن نارگیل و چند قطره آب لیموی تازه، روند سفید شدن موهای شما را تا حد زیادی کاهش می‌ دهد.

مطالب پیشنهادی: آموزش ماساژ با روغن زیتون


عدم مصرف سیگار

این یک واقعیت است که سیگار کشیدن موهای شما را زودتر از آنچه که تصور کنید، سفید می کند. تحقیقات نشان می ‌دهد ارتباط محکمی بین سیگار کشیدن و سفیدی زودهنگام موها، وجود دارد. البته دلایل علمی هم برای این موضوع وجود دارد. زمانی که سیگار می کشید؛ اکسیژن رسانی به سلول های پوست سر، کمتر می ‌شود. بنابراین اگر تمایل دارید رنگ موهایتان را حفظ کنید، از همین امروز یک تصمیم جدی برای ترک سیگار بگیرید.

راهکار درمان سفیدی مو


داشتن خواب کافی

نه تنها برای فرار از سفید شدن موها؛ بلکه برای تنظیم بدن و داشتن یک متابولیسم مناسب، نیاز به خواب کافی دارید. داشتن خواب کافی به سلامت عمومی بدن شما، کمک می کند. هر فرد بالغی در شبانه روز حداقل به اندازه ۷ یا ۸ ساعت خواب، نیاز دارد. البته که داشتن خواب باکیفیت و مخصوصا خواب شبانه؛ باعث می شود استرس شما نیز در طول روز، کاهش پیدا کند.


محدود کردن مصرف کافئین

اگر از جمله افرادی هستید که روزانه به نوشیدن چندین فنجان چای یا قهوه عادت کرده ‌اید؛ باید بگوییم که متاسفانه در آینده ای نه چندان دور شاهد سفید شدن موها، خواهید بود. بنابراین سعی کنید نوشیدنی های سالم و مقوی را جایگزین نوشیدنی های کافئین دار کنید. البته مصرف متعادل و محدود نوشیدنی های کافئین دار تاثیر چندانی روی سفید شدن موها، نخواهد داشت.

مطالب پیشنهادی: انواع بیماری مو کدام است؟

داشتن تغذیه سالم

تمام فعالیت ارگان ‌های بدن به خوراکی ها و مواد غذایی که شما به بدن می رسانید، وابسته هستند و از آن ها تاثیر مستقیم می گیرند. در مورد سفید شدن موها هم دقیقا به همین صورت است. متخصصان تغذیه توصیه می‌ کنند که برای داشتن موهای سالم باید حداقل ۵ واحد میوه و سبزیجات در طول روز، مصرف کنید. در واقع این ویتامین ها و املاح معدنی و البته پروتئین ها هستند که می توانند به سلامت پوست، مو و همچنین سلامت عمومی بدن، کمک کنند.

خوراکی های مناسب برای رفع سفیدی مو


حتما می پرسید چه خوراکی هایی برای رفع سفیدی مو مفید است؟!

برای اینکه از بروز زودهنگام این اتفاق ناخوشایند پیشگیری کنید؛ باید در برنامه غذایی خود انواع ویتامین ها مخصوص ویتامین A را داشته باشید. چرا که این ویتامین به سلامت پوست سر کمک کرده و در درخشندگی و شادابی موها، تاثیر زیادی دارد. برای دریافت این ویتامین می توانید به سراغ سبزیجات و میوه های زرد و نارنجی مثل فلفل دلمه ای، هویج و مرکبات بروید.
ویتامین B12 تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از سفید شدن زودهنگام موها دارد. این ویتامین در مواد غذایی مثل پنیر، شیر، گوشت گوساله، تخم مرغ، موز و ماهی، وجود دارد. پس سعی کنید این مواد را در سبد غذایی روزانه‌تان، جای دهید.


در مورد سفید شدن زودهنگام موها مخصوصا در خانم ها می توانیم به کمبود آهن در بدن، شک کنیم. برای پیشگیری از کم خونی و مقابله با موهای سفید بهتر است غذاهای سرشار از آهن مثل گوشت قرمز، جگر، تخم مرغ، کشمش و اسفناج را در برنامه غذایی‎تان، داشته باشید. علاوه بر این‌، مصرف ویتامین C را هم فراموش نکنید. چون وجود این ویتامین جذب آهن در بدن را افزایش می دهد.
از جمله مواد معدنی مفید برای رفع سفیدی موها، می توان به سلنیوم و پروتئین ها، اشاره کرد. سلنیوم می ‌تواند با رادیکال ‌های آزاد در بدن که یکی از عوامل بروز سفید شدن زودهنگام موهاست، مبارزه کند. این ماده معدنی در ماهی تن، تخمه آفتابگردان، گردو، گوشت مرغ، نان سبوس‌دار، گوشت گوساله، تخم مرغ و ماهی سالمون، وجود دارد.

مطالب پیشنهادی: رژیم غذایی مناسب برای سلامت موی سر

همچنین مواد غذایی حاوی پروتئین نیز باید حتماً در برنامه غذایی افراد، قرار گیرد. سویا یک منبع پروتئین گیاهی است که می توانید در کنار دیگر منابع، از آن استفاده کنید. علاوه بر این، منابعی مثل گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، ماهی و لبنیات هم حاوی پروتئین قابل توجهی هستند.
در این مقاله با عواملی که می ‌تواند از سفید شدن زودهنگام موها جلوگیری کند، آشنا شدید. در هر صورت مراقبت و رسیدگی به موها نه تنها از این عارضه پیشگیری کرده؛ بلکه باعث شادابی و درخشان ماندن موها می شود. برای اینکه بتوانید از موها به خوبی مراقبت کنید، باید در فواصل زمانی منظم برای اصلاح و کوتاهی مو به آرایشگاه بروید. موهای کوتاه نگهداری آسان تری هم دارند.


یکی از آرایشگاه هایی که به صورت تخصصی در زمینه اصلاح و کوتاهی موی آقایان فعالیت می کند، آرایشگاه تیپ چین است. شما می توانید برای انجام انواع خدمات مربوط به اصلاح و پیرایش مردانه مثل گریم چهره داماد، ماساژ پوست، اصلاح صورت، کوتاهی موها و... به این آرایشگاه تخصصی، مراجعه کنید.
شما می توانید برای رزرو نوبت در آرایشگاه تخصصی تیپ چین؛ از طریق اپلیکیشن و یا وب سایت تیپ چین، اقدام کنید.


اشتراک در شبکه های اجتماعی :