header

خانه / لیست مطالب آموزشی / وکس صورت چیست و چگونه انجام میشود؟

وکس صورت چیست و چگونه انجام میشود؟

تعداد بازدید : 14582 تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
از بین بردن موهای زائد صورت همیشه یکی از دغدغه های خانم ها و آقایان بوده است. معمولاً هر کسی از شیوه خاصی برای این کار، استفاده می ‌کند. برخی ترجیح می دهند به آرایشگاه رفته و با بند انداختن، از شر موهای زائد صورت، خلاص شوند. برخی دیگر هم راه سریع و آسانی را مثل استفاده از ژیلت و یا تیغ مخصوص شیو صورت، برای این کار استفاده می کنند.

از بین بردن موهای زائد صورت همیشه یکی از دغدغه های خانم ها و آقایان بوده است. معمولاً هر کسی از شیوه خاصی برای این کار، استفاده می ‌کند. برخی ترجیح می دهند به آرایشگاه رفته و با بند انداختن، از شر موهای زائد صورت، خلاص شوند. برخی دیگر هم راه سریع و آسانی را مثل استفاده از ژیلت و یا تیغ مخصوص شیو صورت، برای این کار استفاده می کنند. در این بین وکس صورت و یا همان موم ‌انداختن روش محبوبی در میان خانم ها و آقایان است زیرا در این روش، موها برای رشد مجدد به زمان بیشتری نیاز دارند. در ادامه این مقاله با چگونگی انجام وکس صورت به صورت مرحله به مرحله، آشنا می شوید.

وکس صورت چیست و چگونه انجام میشود؟

وکس صورت چیست؟

وکس صورت و یا موم انداختن روشی است که می توانید در منزل و یا سالن های زیبایی، انجام دهید. اگر اولین بار است که قصد انجام وکس را دارید بهتر است آن را به فردی که در انجام این کار مهارت دارد، بسپارید. در غیر این صورت ممکن است پوست دچار سوختگی شود.
وکس با استفاده از ماده ای چسبناک به نام موم یا مومک انجام می شود. از آنجایی که انجام وکس صورت باعث لایه برداری پوست می شود؛ در بین آقایان و خانم ها روشی محبوب محسوب می شود. در واقع سلول های مرده پوست هم به همراه موهای زائد به موم چسبیده و موقع کنده شدن از روی پوست به طور کامل، حذف می ‌شوند. این موضوع باعث می ‌شود که پوست به مرور زمان شفاف تر و روشن تر شود.

مراحل انجام وکس صورت عبارتند از:

مرحله اول؛ پاکسازی پوست

برای حذف تمام آلودگی های روی پوست بهتر از قبل از انجام وکس صورت، پوست را ضد عفونی کنید. به این منظور بهتر است از ژل ها و محلول های مخصوص تمیز کردن پوست که خاصیت نرم کنندگی و ضدالتهابی دارند، استفاده کنید. محلول های حاوی آلوئه ورا برای افراد با پوست های حساس مناسب بوده و خواص ضد التهابی دارد. این محصولات را می توانید از داروخانه ها، تهیه کنید.

مرحله دوم؛ گرم کردن موم

اگر تنها قصد دارید موهای صورت را حذف کنید؛ بهتر است از وکس مخصوص صورت که در داروخانه ها و فروشگاه های لوازم آرایشی موجود است، استفاده کنید. این گونه وکس ها برای آماده سازی نیاز به گرم شدن دارند. در مقابل نوارهای آغشته به موم هم وجود دارند که برای استفاده کافی است به صورت برچسب آن ها را جدا کرده و روی پوست، قرار دهید. نوع دیگری از موم ها هم وجود دارند که به صورت سرد استفاده می شوند که البته به محبوبیت موم های گرم نیستند.

برای وکس صورت علاوه بر موم به نوار پارچه ای و یا پد مخصوص وکس، نیاز دارید. این گونه پدها یک بار مصرف بوده و می توانید به صورت بسته بندی آنها را خریداری کنید.
در صورتی که پوست حساس و مستعد آکنه دارید؛ پیشنهاد می کنیم از وکس های حاوی آلوئه ورا، استفاده کنید. این گونه وکس ها خاصیت التیام بخشی برای پوست دارند.
برای گرم کردن موم بهتر است آن را با قوطی درون آب جوش قرار دهید تا شل شود. البته می توانید ظرف حاوی مواد را به مدت چند دقیقه درون مایکروویو قرار دهید تا رقیق شود.

مرحله سوم؛ حذف موها

پس از اینکه موم به اندازه کافی گرم و رقیق شد؛ آن را با استفاده از کاردک مخصوص به صورت یک لایه نازک روی نواحی از پوست که حاوی موهای زائد هستند قرار داده و نوار پارچه ای را روی آن، بگذارید. سپس مدت زمانی را صبر کرده تا موها بخوبی به موم، بچسبند. در پایان با حرکتی سریع پد یا نوار پارچه ‌ای را در خلاف جهت رویش موها از پوست، جدا کنید. البته برای این کار بهتر است با یک دست نوار پارچه ای را گرفته و با دست دیگر پوست را محکم نگه دارید. این کار باعث می‌ شود به هنگام کنده شدن موها درد کمتری احساس کنید.

مراحل انجام وکس صورت

در صورتی که از وکس های نواری استفاده می کنید؛ آن را به مدت ۳۰ الی ۴۰ ثانیه بین دست های خود بمالید تا مومی که درون آن قرار دارد شل شده و برای استفاده، آماده شود. پس از آن روکش آن را برداشته و با فشار روی پوست، قرار دهید. نوار وکس باید کاملاً به موها بچسبد. در نهایت آن را در خلاف جهت رویش موهای صورت محکم بکشید تا موها، کنده شوند.
قسمت بالای لب از نواحی حساس برای وکس کردن است. به این منظور از دو نوار وکس در دو طرف آن، استفاده کرده و هر بار یک طرف را وکس کنید. این کار موجب می‌ شود پوست کمتر ملتهب شود.

مرحله چهارم؛ مراقبت و التیام پوست بعد از وکس

وکس صورت به دنبال خود قرمزی و التهاب دارد و این امری اجتناب ناپذیر است. برای رفع قرمزی و تسکین پوست می توانید از یک پارچه یا پد خنک، استفاده کنید. به این صورت که آن را چند دقیقه روی پوست قرار داده و بردارید. این کار را به دفعات تکرار کنید تا درد و قرمزی کاهش یابد. می توانید از ماسک های خنک کننده بر پایه آب هم برای رفع التهاب پوست، استفاده کنید. یکی از ماسک های مفید در این زمینه ماسک ‌خیار می باشد. به این منظور یک خیار را رنده کرده و آب آن را بگیرید. آب خیار را با یک قلمو به تمامی نواحی وکس شده بمالید و بعد از چند دقیقه با آب سرد، شستشو دهید.

نکاتی که در ارتباط با انجام وکس صورت باید بدانید

برای هر بار انجام وکس بهتر است اجازه دهید موها به اندازه کافی، رشد کنند. اگر اندازه مو کمتر از ۳ میلی متر باشد؛ به خوبی از پوست جدا نمی شود. پیشنهاد می ‌شود وکس صورت را هر ۴ تا ۶ هفته، تکرار کنید.
* -    اگر نواحی از پوست صورت شما دچار جوش های شدید می باشد؛ بهتر است آن نواحی را وکس نکنید؛ زیرا موجب تشدید وضعیت جوش ها و یا ایجاد لک در صورت می شود.
* -    مرطوب کردن صورت پس از انجام وکس، ضروری است اما بهتر است تنها از مرطوب کننده هایی که حاوی آلوئه ورا هستند، استفاده شود. مرطوب کننده هایی که بر پایه روغن بوده و چرب هستند باعث بسته شدن منافذ پوست و در نتیجه ایجاد آکنه می شوند.
* -    به دلیل حساس شدن و نازک شدن پوست پس از وکس صورت، بهتر است تا ۲۴ ساعت بعد از انجام وکس در مقابل نور مستقیم خورشید قرار نگیرید و یا در صورت لزوم از کرم های ضد آفتاب با spf بالا، استفاده کنید.
* -    اگر برای انجام وکس صورت به سالن‌های آرایشی می ‌روید؛ مطمئن شوید که فرد انجام دهنده وکس اصول بهداشتی را رعایت کرده و از وسایل یک بار مصرف برای این کار، استفاده کند.

نکاتی که در ارتباط با انجام وکس صورت باید بدانید

امیدواریم از این مقاله استفاده کافی را برده باشید. در صورتی که تجربه انجام وکس صورت را داشته و دیدگاهی در این باره دارید؛ آن را در قسمت نظرات با ما و دیگر مخاطبان تیپ چین، به اشتراک بگذارید.

 

 این مطلب را از دست ندهید: اصطلاحات آرایشگری زنانه و مردانه 

 

 


اشتراک در شبکه های اجتماعی :