header

خانه / لیست مطالب آموزشی / روتین شستشوی پوست صورت خود را فراموش نکنید

روتین شستشوی پوست صورت خود را فراموش نکنید

تعداد بازدید : 4215 تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
شستشوی روزانه پوست صورت یک عادت خوب است که بی شک نتایج فوق‌العاده‌ای برایتان به همراه خواهد داشت. بد نیست بدانید همین کار ساده نکات و ترفندهای ریزی دارد که در بهره‌مندی از یک پوست مطلوب نقش موثری بازی می‌کنند. برای این که از روش اصولی پاکسازی پوست خود اطمینان حاصل کنید، باید علاوه بر داشتن شوینده مناسب، از روتین روزانه مطلوبی هم برخوردار شوید.

شستشوی روزانه پوست صورت یک عادت خوب است که بی شک نتایج فوق‌العاده‌ای برایتان به همراه خواهد داشت. شاید پیش خود تصور کنید که شستن صورت کار ساده‌ای است و نیازی به آموزش ندارد. اما بد نیست بدانید همین کار ساده نکات و ترفندهای ریزی دارد که در بهره‌مندی از یک پوست مطلوب نقش موثری بازی می‌کنند.  برای این که از روش اصولی پاکسازی پوست خود اطمینان حاصل کنید، باید علاوه بر داشتن شوینده مناسب، از روتین روزانه مطلوبی هم برخوردار شوید. در ادامه این مطلب ترفندها و مراحل شستشوی پوست صورت را برایتان معرفی کردیم.

لزوم  شستشوی روزانه پوست صورت

شستشوی روزانه پوست صورت، منجر به پاک شدن انواع آلودگی‌ها و چربی‌ها از روی پوست می‌شود و سلول‌های مرده پوست از بین می‌برد. به علاوه این کار در جلوگیری از بسته شدن منافذ پوست و کاهش جوش‌های سر سیاه هم موثر است. بنابراین اگر پوست صورتتان مستعد ایجاد آکنه است، حتما باید به شستشوی روزانه آن اهمیت بدهید. به علاوه با شستن مداوم پوست از ایجاد میکروب و بوهای نامطلوب در موهای صورت خود هم جلوگیری می‌کنید. همچنین شستشوی روزانه مداوم منجر به رشد بهتر و تقویت موهای صورت هم می‌شود. به صورت کلی شستن پوست صورت بهتر است در دو نوبت صبح و شب صورت بگیرد. اما اگر در این میان فعالیت‌هایی از جمله ورزش‌های سنگین دارید، باید پس از آن هم صورتتان را بشویید.

  • شستشوی پوست صورت در صبح

بهتر است صبح قبل از شروع هر کاری ابتدا به شستشوی پوست صورت خود بپردازید تا روز خود را با انرژی مثبت شروع کنید. اگر از پوست تمیز و شادابی برخوردار شوید بی شک خودتان هم در طول روز از شادابی بیشتری برخوردار خواهید شد. حتی اگر آلودگی بر صورت خود نمی‌بینید، مطمئن باشید در طول استراحت شبانه، لایه‌ای از چربی‌های اضافه و سلول‌های مرده بر پوستتان نقش بسته‌اند. به علاوه بهتر است پیش از اصلاح صورت هم پوست خود را تمیز کنید. به این ترتیب دستگاه ریش تراش هم نرم‌تر و راحت‌تر بر پوستتان حرکت می‌کند.

  • شستشوی پوست صورت در شب

شستشوی پوست صورت در شب منجر به از میان بردن آلودگی‌ها و باکتری‌هایی می‌شود که بی شک همه ما در طول روز با آن‌ها برخورد داریم. به علاوه ترشحات چربی اضافه‌ای که در طول روز بر پوست جمع می‌شوند با شستن صورت از بین می‌روند. بنابراین حتما پیش از خواب شستن صورتتان را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

شستشوی پوست صورت پس از فعالیت‌های شدید

  • پس از ورزش یا فعالیت شدید

اگرچه عرق کردن یک راه طبیعی و موثر برای سم زدایی بدن شما است، اما فراموش نکنید قطرات عرق بر پوست شما می‌نشینند و فضایی برای رشد باکتری ایجاد می‌کنند. به علاوه نمک موجود در عرق می‌تواند به عنوان عامل محرک برای پوست شما باشد و آن را بیش از حد خشک کند. بنابراین پس از فعالیت‌های شدید حتما باید صورت خود را با شوینده مناسب بشویید.

 

 این مطلب را از دست ندهید: تفاوت ژل شستشو با فوم صورت  

 

انتخاب شوینده مناسب

بهترین و مناسب‌ترین شوینده برای پوست شما شوینده‌ای است که تعادل مناسبی برای از میان بردن آلودگی‌ها و چربی پوست شما ایجاد کند و در عین حال منجر به خشکی بیش از حد پوست نشود. به این منظور باید ابتدا نوع پوست خود را تشخیص دهید و بر همین اساس بهترین شوینده را برای خود انتخاب کنید. اگرچه استفاده از صابون برای پوست بدن خوب است، اما برای شستشوی پوست صورت شما اصلا مناسب نیست. در واقع استفاده از صابون منجر به از بین رفتن چربی مورد نیاز پوست و خشک شدن و کشیدگی آن می‌شود.

  • پوست‌های خشک

اگر پوستتان به ندرت چرب می‌شود و احساس کشیدگی یا پوسته پوسته شدن و خارش دارید، احتمالا از پوست خشکی برخوردار هستید. بنابراین باید به دنبال شوینده‌هایی باشید که علاوه بر از بین بردن آلودگی‌ها، پوست را خشک نکنند و چربی طبیعی آن را از بین نبرند. از شوینده‌هایی استفاده کنید که آبرسان باشند و سطح PH پوست را مختل نکنند. شوینده‌هایی که در ترکیبات خود از درصد بالایی گلیسیرین با خاصیت مرطوب کنندگی به همراه مواد تسکین دهنده‌ای از جمله آلوئه ورا و آلانتوئین داشته باشند، انتخاب مناسبی به شمار می‌روند. به این ترتیب پوست دچار سرزندگی می‌شود و حالت کشیدگی و پوسته پوسته شدن آن کاهش می‌یابد.

استفاده از شوینده‌های حاوی آلوورا برای پوست خشک

  • پوست‌ چرب 

اگر مدت کوتاهی پس از شستن پوست خود ترشح چربی را مشاهده می‌کنید و مستعد ایجاد منافذ باز و دانه‌های سرسیاه هستید، احتمالا از پوست چربی برخوردار هستید. بنابراین بهتر است از شوینده‌ای استفاده کنید که بدون خشک کردن بیش از حد، چربی پوست را کاهش دهد. شوینده‌هایی که در ترکیبات خود از موادی مانند روغن درخت چای بهره می‌برند در تنظیم چربی پوست و کاهش قرمزی موثر هستند. همچنین شوینده‌های حاوی اسید لاکتیک هم انتخاب مناسبی برایتان خواهند بود. این ترکیبات منجر به لایه برداری پوست می‌شوند و به تمیز شدن منافذ پوست و از بین بردن جوش‌های سرسیاه کمک می‌کنند.

  • پوست‌های حساس

اگر پوست شما در اکثر مواقع مستعد قرمز شدن است و در طول روز به خصوص پس از اصلاح دچار خارش می‌شوید، احتمالا از پوست خشکی برخوردار هستید. بهتر است از شوینده‌هایی استفاده کنید که قرمزی را کاهش دهند و با ترکیبات ملایم از تحریک پوست جلوگیری کنند. ترکیبات طبیعی مانند آلوورا و آلانتوئین برای تسکین پوست به شدت موثر هستند. همچنین گلیسیرین خاصیت آبرسانی دارد و از کاهش رطوبت طبیعی پوست جلوگیری می‌کند.

شستشوی پوست صورت با شوینده ملایم

  • پوست‌های مستعد آکنه

اگر به طور مداوم دچار آکنه و جوش‌های سرسیاه می‌شوید، احتمالا از پوست مستعد آکنه برخوردارید. بنابراین باید از شوینده‌ای استفاده کنید که در مرحله اول سبوم اضافی و سلول‌های مرده پوست را از میان بردارد. بهتر است حداقل دو بار در روز از شوینده‌های ملایم استفاده کنید. به دنبال پاک کننده‌هایی باشید که مخصوص پوست‌های مستعد آکنه تولید شده‌اند. اغلب شوینده‌هایی که حاوی اسید سالیسیلیک هستند در این موضوع موثر واقع می‌شوند. اما اگر حس می‌کنید این نوع شوینده‌ها پوستتان را اذیت می‌کنند، می‌توانید از گزینه‌های ملایم‌تری استفاده کنید که حاوی موادی مانند روغن درخت چای باشند.

 

مراحل شستشوی پوست صورت

شستشوی پوست صورت


 1.    خیس کردن پوست

پیش از این که شوینده را به صورت خود بزنید، ابتدا آن را با آب ولرم خیس کنید. این کار باعث می‌شود شوینده به خوبی با پوستتان ترکیب شود. استفاده از آب داغ پوست را تحریک و خشک می‌کند و آب سرد چربی اضافی پوست را به خوبی تمیز نمی‌کند. به علاوه استفاده از آب ولرم به تمیز شدن منافذ کمک می‌کند و پوست را تسکین می‌بخشد.

 2.    شوینده را به صورت مناسبی بر پوست خود پخش کنید

یکی از اشتباهات رایج افراد استفاده بیش از حد از مواد شوینده است. شوینده‌های پوست به گونه‌ای تولید شده‌اند که مقدار کمی از آن‌ها می‌تواند در تمام پوست شما به اندازه کافی پخش شود. بهتر است مقدار کمی از شوینده را بر نوک انگشت خود بریزید و سپس آن را در دو دست خود پخش کرده و به همه جای صورتتان بمالید. این کار منجر به پخش یکنواخت شوینده در همه نقاط صورتتان می‌شود.

ماساژ شوینده روی پوست

 3.    شوینده را روی پوستتان ماساژ دهید

از حرکات دورانی انگشتان خود برای ماساژ پوست صورت و گردن استفاده کنید. اما فراموش نکنید شوینده را خیلی به چشمان خود نزدیک نکنید و از فشار بیش از حد بر پوست اجتناب کنید. لازم نیست از همه قوای خود برای ساییدن پوست استفاده کنید چون منجر به آسیب رساندن به آن می‌شوید. فقط کافیست با یک ماساژ ملایم آلودگی و چربی اضافی را از میان ببرید. ماساژ پوستتان را به مدت 30 ثانیه ادامه دهید و سعی کنید بیشتر مناطقی را که مستعد ترشح چربی هستند ماساژ دهید. این مناطق اغلب اوقات در ناحیه T یعنی پیشانی، بینی و چانه قرار دارند. اگر صورت خود را در هنگام دوش گرفتن می‌شورید، بهتر است آن را در آخرین مرحله انجام دهید. به این ترتیب اطمینان حاصل می‌کنید که شامپو و مواد شوینده مضر دیگر روی پوستتان باقی نمی‌مانند. در ضمن برای شستشوی صورت نیازی به استفاده از لیف یا اسفنج نخواهید داشت. استفاده از این محصولات بیشتر منجر به ایجاد باکتری می‌شود و همچنین پوست را دچار تحریک و خراش می‌کنند. یک ماساژ ساده کفایت می‌کند. اگر در صورت خود ریش و سبیل دارید با نوک انگشتان خود به صورت عمقی در تمام جهات ریش بکشید تا از تمیز شدن آن اطمینان حاصل کنید.  

4.    آب کشی

پس از این که از تمیز شدن پوست خود اطمینان حاصل کردید، آن را با آب ولرم شستشو دهید. نواحی اطراف چشم را با دقت بیشتری بشویید زیرا برخی از مواد موجود در ترکیبات شوینده‌ها منجر به تحریک چشم می‌شوند. برای آب کشیدن ریش، دست خود را در همه جهات آن بکشید تا هرگونه مواد شوینده به صورت کامل از لابه لای موها پاک شوند.

خشک کردن پوست با حوله تمیز و لطیف

 5.    خشک کردن پوست

برای خشک کردن پوست صورت خود از یک حوله نرم و تمیز استفاده کنید و به ملایمت پوست خود را خشک کنید. هرگز حوله را با فشار به پوست خود نسایید. به خصوص اگر آکنه داشته باشید، ساییدن حوله روی آن منجر به تحریک پوست می‌شود. به علاوه برای پوست خود از حوله مخصوص صورتتان استفاده کنید و از حوله‌ای که برای خشک کردن نواحی دیگر بدن استفاده می‌کنید به پوست صورتتان نزنید. در انتها فراموش نکنید که حداقل هفته‌ای یک بار حوله صورت خود را بشویید.

 

 این مطلب را از دست ندهید: ۱۲ روش موثر در شاداب سازی پوست آقایان 

 


اشتراک در شبکه های اجتماعی :