header

خانه / لیست مطالب آموزشی / چطور از طاسی سر پیشگیری کنیم؟

چطور از طاسی سر پیشگیری کنیم؟

تعداد بازدید : 340 تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
طاسی سر که معمولاً در نتیجه ریزش بیش از اندازه موها ایجاد می ‌شود، کابوسی است که ذهن خیلی از جوانان را درگیر کرده است. طاسی سر می ‌تواند به صورت سکه‌ ای موجب ریختن بخشی از موهای سر شده و یا در وضعیت شدیدتر، باعث شود فرد اکثر موهای خود را از دست بدهد. اگر به زیبایی ظاهری خود اهمیت می ‌دهید؛ بهتر است قبل از اینکه دچار این عارضه شوید، به فکر پیشگیری از آن باشید. اگرچه روش‌ های درمانی هم برای طاسی سر وجود دارد اما همیشه این جمله معروف را شنیده ‌ایم که "پیشگیری بهتر از درمان است". پس بهتر است قبل از دیر شدن، به فکر چاره باشید. در ادامه این مقاله از تیپ چین قصد داریم شما را با روش ‌های پیشگیری از طاسی سر، آشنا کنیم.

طاسی سر که معمولاً در نتیجه ریزش بیش از اندازه موها ایجاد می ‌شود، کابوسی است که ذهن خیلی از جوانان را درگیر کرده است. طاسی سر می ‌تواند به صورت سکه‌ ای موجب ریختن بخشی از موهای سر شده و یا در وضعیت شدیدتر، باعث شود فرد اکثر موهای خود را از دست بدهد.

اگر به زیبایی ظاهری خود اهمیت می ‌دهید؛ بهتر است قبل از اینکه دچار این عارضه شوید، به فکر پیشگیری از آن باشید. اگرچه روش‌ های درمانی هم برای طاسی سر وجود دارد اما همیشه این جمله معروف را شنیده ‌ایم که "پیشگیری بهتر از درمان است". پس بهتر است قبل از دیر شدن، به فکر چاره باشید. در ادامه این مقاله از تیپ چین قصد داریم شما را با روش ‌های پیشگیری از طاسی سر، آشنا کنیم.

چرا دچار طاسی سر می شویم؟

چرا دچار طاسی سر می ‌شویم؟

ریزش موها اصلاً غیرعادی نبوده و ما انسان ها به طور معمول در هر شبانه روز، بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو را از دست می ‌دهیم. بنابراین به هیچ عنوان نباید نگران ریزش این تعداد تار مو باشید. چرا که موهای جدید به سرعت جایگزین آن ها می ‌شود. به همین دلیل است که معمولاً در ظاهر فرد تغییر خاصی ایجاد نشده و شاید خیلی افراد اصلاً متوجه این میزان ریزش مو نشوند.

اما در مواقعی که ریزش مو از حد و اندازه ذکر شده بیشتر شود؛ فرد با مشکلاتی مثل طاسی سر که به آن آلوپسی هم می‌ گویند، مواجه می ‌شود. در چنین شرایطی موهای بخشی از سر و یا کل سر شروع به ریزش می ‌کند و اگر به موقع از این عارضه جلوگیری نشود، فرد کم کم تمام موهای خود را از دست می‌ دهد. این عارضه مخصوصاً برای جوانان که به ظاهر خود اهمیت می ‌دهند، بسیار ناخوشایند است. در چنین شرایطی معمولاً افراد به دنبال روش ‌های درمانی و مراجعه به پزشک و استفاده از محصولات تجویز شده می ‌روند اما در مواقعی که فرد دچار طاسی پیشرفته شده باشد، حتی بهترین محصولات هم نمی ‌توانند تضمین کننده رویش مجدد موها باشند.

دلایل مختلفی برای بروز طاسی سر وجود دارد. شایع ‌ترین این دلایل، بیماری‌ های خود ایمنی است که موجب می ‌شود سیستم ایمنی بدن به سلول ‌های سالم، حمله کنند. به طور مثال در بیماری آلوپسی سیستم ایمنی بدن به فولیکول ‌های مو حمله کرده و تا حد امکان این فولیکول ‌ها را کوچک می ‌کند. همین موضوع باعث می ‌شود رشد مو برای همیشه متوقف شود. بیماری‌ های دیگری که باعث طاسی سر می ‌شوند شامل اختلالات غده تیروئید، کمبود ویتامین دی (D)، افزایش سن، کمبود شدید آهن در خانم‌ ها، استرس شدید، مصرف مواد مخدر، افزایش یا کاهش وزن ناگهانی، مصرف داروهای هورمونی و شیمی ‌درمانی می ‌باشد.

آشنایی با روش های پیشگیری از طاسی سر

آشنایی با روش ‌های پیشگیری از طاسی سر

اگرچه طاسی سر روش ‌های درمانی مختلفی دارد که معمولا تخصصی بوده و باید توسط پزشک بررسی شود؛ اما می ‌توان با بهره بردن از برخی روش‌ های پیشگیری کننده از بروز این عارضه تا حد زیادی جلوگیری کرد. به طور کلی، روش ‌ها و توصیه‌ های زیر می‌ تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد:

تا حد امکان موها را نبندید

معمولا خانم ‌هایی که موها را با استفاده از کش محکم می‌ بندند، بیشتر دچار طاسی قسمت جلوی سر می ‌شوند. این موضوع در آقایان نیز صادق است. بنابراین تا جای ممکن موها را محکم نبندید. با این کار فولیکول مو به مرور زمان ضعیف شده و احتمال ریزش موها، بالا می ‌رود.

اجازه دهید موها در هوای آزاد خشک شوند

خیلی افراد عادت دارند بعد از استحمام حتماً برای خشک کردن موها از سشوارهایی با باد بسیار گرم، استفاده کنند. اگرچه می‌ توانید با این کار در وقت خود صرفه‌جویی کرده و زودتر موها را خشک کنید اما انجام این کار به مرور زمان باعث صدمه به موها می ‌شود. بهتر است موها در هوای آزاد و به مرور زمان، خشک شوند. اگر عجله دارید می ‌توانید از یک حوله نرم و لطیف برای تسریع روند خشک شدن موها، استفاده کنید.

به موهایتان دست نزنید

خیلی افراد عادت دارند به هنگام مطالعه و یا کار با ابزارهای الکترونیکی، با موهای سر بازی کنند. دست زدن به موها به مرور باعث شکننده شدن آن ها می ‌شود. پس این موضوع می‌ تواند در دراز مدت به زیان شما و به نفع طاسی سر، تمام شود. در نتیجه تا جای ممکن به موهایتان دست نزنید.

روش های پیشگیری از طاسی سر

به رژیم غذایی خود اهمیت بدهید

خیلی افراد به هنگام گرسنگی تنها با هدف سیر شدن اقدام به خوردن مواد غذایی می ‌کنند اما اگر به فکر سلامت پوست و موی خود هستید؛ می ‌بایست در مورد آنچه که مصرف می‌ کنید، اطلاعاتی داشته باشید. داشتن یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی می ‌تواند به شما در عدم ابتلا به طاسی سر، کمک کند. اگر چنین امکانی برای شما فراهم نیست؛ می ‌توانید با مشورت پزشک از مولتی ویتامین ‌ها و مکمل‌ های پوست و مو استفاده کرده و از این طریق کمبود مواد معدنی را در بدن خود، جبران کنید.

مصرف مکمل آهن را فراموش نکنید

این موضوع مخصوصاً برای خانم ‌ها که اکثراً با کم خونی مواجه هستند، بیشتر اهمیت دارد. مصرف مکمل آهن به صورت مداوم و روزانه می ‌تواند تا حد زیادی مشکل ریزش مو را برطرف کند. برای اینکه از کمبود آهن در بدن اطمینان یابید؛ بهتر است قبل از مصرف مکمل آهن آزمایشات مربوط را برای تعیین سطح آهن خونتان، انجام دهید.

مطالب پیشنهادی: بهترین آرایشگاه های مردانه در تهران

استفاده از محصولات زیبایی مو را محدود کنید

قطعاً استفاده از محصولات و مواد شیمیایی حالت دهنده مو برای خیلی افراد جزء روتین‌ های روزانه شده است؛ اما اگر به فکر سلامت موها هستید سعی کنید از اسپری ‌های مو و مواد شیمیایی مثل رنگ مو، کمتر استفاده کنید. این مواد اگرچه به صورت موقتی موهای شما را خوش حالت و زیبا نشان می ‌دهند، اما در دراز مدت می ‌توانند به ریشه مو آسیب بزنند.

از وسایل حرارتی کمتر استفاده کنید

همانطور که در قسمت ‌های قبل توضیح دادیم، استفاده از وسایل حرارتی مثل سشوار می ‌تواند به مرور زمان به موها آسیب زده و سبب ریزش آن ها شود. این موضوع در مورد دیگر وسایل مثل اتوی مو نیز صادق است. بنابراین سعی کنید از این وسایل حرارتی تنها برای مواقع خاص، استفاده کنید. با این کار لطف بزرگی به سلامت موهایتان می ‌کنید.

هرچه زودتر به فکر درمان باشید

اگر با نگاه در آینه متوجه کم پشت شدن موها مخصوصاً در قسمت جلوی سر شده‌ اید؛ بدون هیچ معطلی درمان را برای برطرف کردن طاسی سر، آغاز کنید. هر چقدر زودتر این کار را انجام بدهید، در پیشگیری از ریزش موها موفق ‌تر خواهید بود.

پیشگیری از طاسی سر

موهایتان را کوتاه کنید

اصلاً عجیب به نظر نمی ‌رسد اگر به شما بگوییم بلندی موها می ‌تواند از دلایل ریزش مو و ابتلا به طاسی سر باشد. موها هر چقدر کوتاه ‌تر باشند، کمتر می ریزند. بنابراین اگر موهای خیلی بلندی دارید؛ بد نیست به صورت دوره‌ ای برای کوتاهی موها، به آرایشگاه مراجعه کنید.

البته که انتخاب آرایشگاه در این زمینه اهمیت زیادی دارد. آرایشگری که کار کوتاهی مو را انجام می ‌دهد، باید از تبحر و تجربه بالایی در این زمینه برخوردار باشد تا بتواند بدون هیچ گونه کشیدگی مو و... کار کوتاهی را انجام دهد. حتی اگر به داشتن موهای بلند علاقه مند هستید، می ‌توانید با مراقبت زیاد و استفاده از محصولات گیاهی تقویت کننده مو، موهای پرپشت و بلندی داشته باشید.

مطالب پیشنهادی: مراقبت از سر طاس

آرایشگاه تیپ چین به صورت تخصصی در زمینه کوتاهی موی آقایان فعالیت داشته و خدمات دیگر مثل خدمات حیوانات خانگی، ماساژ صورت، گریم چهره و... را هم برای شما مشتریان عزیز، انجام می ‌دهد. اگر به دنبال آرایشگران حرفه‌ ای برای کوتاهی مو هستید؛ پیشنهاد می ‌کنیم روی این آرایشگاه تخصصی، حساب کنید.

برای رزرو نوبت می‌ توانید از طریق اپلیکیشن و یا وب سایت تیپ چین، اقدام کنید.


اشتراک در شبکه های اجتماعی :