header

خانه / لیست مطالب آموزشی / بهترین غذای گربه، نکاتی مهم در انتخاب غذای گربه

بهترین غذای گربه، نکاتی مهم در انتخاب غذای گربه

تعداد بازدید : 203 تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
تغذیه برای سلامت و تندرستی گربه شما مهم است. با گزینه‌های بی‌شماری که در دسترس است، انتخاب بهترین غذای گربه با کیفیت بالا می‌تواند بسیار دشوار باشد. بیاموزید که چگونه تکنیک‌های بازاریابی را پشت سر بگذارید و اطلاعات لازم برای انتخاب رژیم غذایی مناسب برای گربه خود را به دست آورید.

تغذیه برای سلامت و تندرستی گربه شما مهم است. با گزینه‌های بی‌شماری که در دسترس است، انتخاب بهترین غذای گربه با کیفیت بالا می‌تواند بسیار دشوار باشد. بیاموزید که چگونه تکنیک‌های بازاریابی را پشت سر بگذارید و اطلاعات لازم برای انتخاب رژیم غذایی مناسب برای گربه خود را به دست آورید.

بهترین غذای گربه

نحوه انتخاب غذای گربه

آنچه را که گربه شما نیاز دارد را بررسی کنید. دامپزشک شما می تواند کمک کند و منابع و توصیه‌های عالی را ارائه دهد.

عواملی که باید در نظر گرفته شوند:

  1. سن، گربه شما بچه گربه است یا بالغ؟ حیوانات در حال رشد به انرژی، کلسیم و سایر مواد مغذی ضروری بیشتری برای رشد سالم نیاز دارند. رژیم های غذایی سالمندان نیز در دسترس هستند. با این حال، هیچ دستورالعمل استانداردی برای فرمولاسیون آنها وجود ندارد، بنابراین بهتر است در مورد تغذیه یک گربه مسن با دامپزشک خود صحبت کنید.
  2. وضعیت عقیم‌سازی و شیوه زندگی: گربه‌های عقیم‌شده در داخل خانه بیشتر بی‌تحرک مستعد اضافه وزن هستند. پس نیاز به کالری کمتری برای حفظ وزن بدن سالم دارند و همچنین مزیت مراقبت از دستگاه ادراری را دارد، زیرا این گربه‌ها بیشتر به بیماری‌های دستگاه ادراری تحتانی مبتلا می‌شوند.
  3. شرایط سلامتی: بسیاری از شرایط یا بیماری‌های پزشکی نیاز به رژیم غذایی با فرمول خاص دارند، مانند بیماری مزمن کلیوی، که در گربه‌های مسن‌تر رایج است. رژیم‌های غذایی برای شرایط سلامتی خاص را باید با دامپزشک خود در میان بگذارید.

 

بهترین غذای گربه کدام است غذای خشک یا مرطوب؟ آیا غذای خشک برای گربه مضر است؟

غذای خشک یا مرطوب گربه فرقی نمی‌کند هر دو مزایا و معایب خودشان را دارند. تا زمانی که غذا کامل و متعادل باشد تا نیازهای تغذیه‌ای گربه شما را برآورده کند، می‌توانید یکی یا ترکیبی از هر دو را تغذیه کنید!

غذای مرطوب یا غذای کنسرو شده دارای محتوای آب بسیار بالاتری است که برای گربه‌های مبتلا به بیماری کلیوی یا دستگاه ادراری مفید است زیرا ممکن است به هیدراتاسیون کمک کند. غذاهای نرم همچنین برای گربه‌هایی که مشکلات دندانی یا درد دهان دارند ایده‌آل هستند.

کیبل خشک معمولا مقرون به صرفه‌تر است و برای نگهداری راحت‌تر است. برخلاف فرمولاسیون مواد غذایی مرطوب، می‌توان آن را در طول روز بدون خطر آلودگی باکتریایی کنار گذاشت. برخی از کیبل‌های خشک نیز برای کمک به بهبود سلامت دندان طراحی شده‌اند.

مهم است که گربه شما همیشه به آب آشامیدنی تازه دسترسی داشته باشد، صرف نظر از رژیم غذایی او. برای تشویق گربه‌ها به نوشیدن آب، به‌ویژه اگر رژیم غذایی خشک دارند، یک آبنما برای گربه‌ها در نظر بگیرید زیرا بسیاری از گربه‌ها از آب جاری لذت می‌برند. اطمینان حاصل کنید که آنها آب جدا از غذای خود دارند و با کاسه‌های ساخته شده از مواد مختلف آزمایش کنید تا ببینید آنها چه چیزی را ترجیح می‌دهند.

آیا غذای خانگی برای گربه‌ها بهتر است؟

استفاده از مواد تازه برای ایجاد یک رژیم غذایی سالم باعث می‌شود که آشپزی خانگی برای صاحبان حیوانات خانگی یک گزینه عالی به نظر برسد. اگرچه می‌توان رژیم‌های غذایی خانگی را برای برآورده کردن نیازهای تغذیه‌ای گربه‌تان تهیه کرد، مشاوره با متخصص تغذیه دامپزشکی برای اطمینان از تعادل صحیح آنها ضروری است.

مطالعه اخیر بر روی بیش از 100 دستور غذا برای رژیم غذایی خانگی برای سگ‌ها و گربه‌ها نشان داد که هر رژیم غذایی آزمایش شده حداقل در یک ماده مغذی ضروری کمبود داشت و بیش از 48٪ حاوی اندازه‌گیری‌ها یا دستورالعمل‌های مبهم بود. آهن، ویتامین E، روی و کلسیم از جمله رایج ترین مواد مغذی بودند که سطوح توصیه شده را برآورده نمی‌کردند.

 

گربه‌ها از چه غذاهایی باید اجتناب کنند؟

مقدار کمی از غذای آماده شده در خانه به عنوان یک خوراکی یا یک وعده غذایی می‌تواند برای گربه شما کاملا ایمن و لذت بخش باشد. با این حال، ضروری است که بدانید کدام مواد می‌توانند خطرناک باشند.

به یاد داشته باشید که این غذاها باید به عنوان یک درمان در نظر گرفته شوند و فقط باید 10٪ از کالری دریافتی روزانه گربه شما را تشکیل دهند تا از اضافه وزن آنها جلوگیری شود. همیشه در مورد اضافه کردن یک غذای جدید به رژیم غذایی گربه خود از قبل با دامپزشک خود صحبت کنید، زیرا برخی از غذاها ممکن است برای گربه هایی با بیماری‌های زمینه ای مشکل ساز باشد.

گربه ها چه غذایی نباید بخورند؟

غذاهای سمی

غذاهایی که برای گربه‌ها سمی هستند عبارتند از پیاز، سیر، شکلات، غذاها/نوشیدنی‌های کافئین دار، انگور و الکل. با این حال، این فهرست جامعی نیست و بهتر است از این قانون پیروی کنید که اگر نمی‌دانید بی‌خطر است، به آن غذا ندهید.

همچنین بهتر است از شیر و محصولات لبنی اجتناب شود زیرا بسیاری از گربه‌ها برای هضم لاکتوز تلاش می‌کنند و در نتیجه باعث ناراحتی شکم و اسهال می‌شوند.

 

غذاهای خام

تخم مرغ خام، گوشت خام و استخوان‌ها به راحتی با باکتری‌هایی از جمله سالمونلا آلوده می‌شوند که می‌تواند منجر به بیماری جدی شود. استخوان‌های خام نیز می‌توانند به دندان‌ها آسیب برسانند و خطر ایجاد انسداد در روده - همچنین به عنوان انسداد روده - یا یبوست ایجاد کنند.

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند (از جمله زنان باردار و افراد مسن) و خانواده‌هایی که کودکان خردسال دارند نیز باید خطرات سلامتی خود را در نظر بگیرند و از دادن گوشت خام به حیوانات خانگی خودداری کنند. زیرا چندین خطر بهداشتی مستند برای حیوانات خانگی و انسان وجود دارد و هیچ فواید شناخته‌شده‌ای وجود ندارد.

 

استخوان‌های پخته شده

ممکن است وسوسه انگیز باشد که به گربه خود بال مرغ بدهید اما این کار را نکنید. استخوان‌های پخته شده حتی از استخوان‌های خام برای گربه‌ها خطرناک‌تر هستند، زیرا تمایل به ترکیدن دارند و می‌توانند باعث آسیب‌های نافذ به دهان و روده شوند.

 

غذاهای سگ

در نهایت، گربه شما نمی‌تواند غذای سگ را بخورد. گربه‌ها نیازهای تغذیه‌ای منحصربه‌فردی دارند، از جمله نیاز به اسیدهای آمینه تورین و آرژنین که خودشان نمی‌توانند آن‌ها را بسازند (برخلاف سگ‌ها و سایر حیوانات). تورین باید در هر غذای گربه وجود داشته باشد زیرا کمبود آن می‌تواند باعث انحطاط شبکیه و کوری و بیماری قلبی در گربه‌ها شود. همچنین گربه‌ها نسبت به سگ‌ها به پروتئین بیشتری نیاز دارند و به سطوح مختلفی از ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله ویتامین A و D نیاز دارند.

 

آیا ماهی در غذای گربه برای گربه‌ها مضر است؟

آیا ماهی موجود در غذای گربه برای گربه‌ها مضر است؟

ماهی خام به دلیل خطر آلودگی باکتریایی یا انگلی هرگز نباید به گربه‌ها داده شود. با این حال، ماهی به عنوان یک عنصر در غذای کامل و متعادل گربه، تغذیه کاملاً ایمن را فراهم می‌کند.

اگرچه آلرژی غذایی نادر است، اما برخی از گربه‌ها ممکن است به ماهی حساسیت داشته باشند. اگر گربه شما علائم حساسیت یا عدم تحمل غذایی را نشان می دهد، به دامپزشک مراجعه کنید.

قبل از افزودن ماهی تن و ساردین کنسرو شده، ابتدا با دامپزشک خود درباره غذا دادن به گربه خود صحبت کنید. اگر توسط گربه شما تحمل شود، آنها باید فقط در مقادیر کم تغذیه شوند و نباید حاوی طعم دهنده اضافه شوند. از ماهی تن در روغن باید اجتناب شود زیرا بسیار چرب است و می‌تواند باعث ناراحتی شکم شود.

 

آیا گربه‌ها می توانند گیاهخوار باشند؟

خیر. گربه ها در رژیم غذایی خود به گوشت نیاز دارند تا نیازهای غذایی منحصر به فرد خود را برآورده کنند. این بدان معناست که گربه ها نمی‌توانند با رژیم گیاهخواری تغذیه شوند. این بدان معنا نیست که آنها باید یک رژیم غذایی کاملاً مبتنی بر گوشت داشته باشند، زیرا آنها به کربوهیدرات‌ها و سایر مواد مغذی ضروری از منابع گیاهی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی کامل و متعادل نیاز دارند.

 

بهترین رژیم غذایی برای گربه‌هایی با نیازهای غذایی خاص چیست؟

گربه‌های با نیازهای خاص مانند بچه گربه‌ها و سالمندان یا گربه‌های حساس به برخی غذاهای خاص نیاز دارند که گربه شما هم ممکن است داشته باشد.

بهترین غذای بچه گربه ها

بچه گربه‌ها

بچه گربه‌ها از 7 تا 8 هفتگی از شیر گرفته می‌شوند و برای حمایت از رشد و نمو سالم به رژیم‌های غذایی مخصوص نیاز دارند. یک غذای تجاری با کیفیت بالا برای مرحله زندگی بچه گربه انتخاب کنید که حاوی مقادیر بیشتری پروتئین، چربی و کلسیم باشد. هیچ شیر یا مکملی به غذای آنها اضافه نکنید - اینها غیر ضروری هستند و حتی می‌توانند باعث مشکلات سلامتی شوند!

 

سالمندان

اگر گربه سالخورده‌ای دارید، همیشه بهتر است رژیم غذایی او را با دامپزشک خود در میان بگذارید. بسیاری از گربه‌های مسن دارای مشکلات زمینه‌ای مانند بیماری مزمن کلیه هستند. اطمینان از انجام معاینات و آزمایش خون منظم از سن هفت سالگی برای تشخیص هر گونه مشکل در اسرع وقت ضروری است.

 

معده‌های حساس

بهتر است قبل از امتحان یک غذای برای معده‌های حساس با دامپزشک خود صحبت کنید. رژیم‌های گوارشی با قابلیت هضم بالا انتخاب خوبی برای بسیاری از گربه‌ها است. با این حال، گربه‌های مبتلا به آلرژی غذایی ممکن است به یک رژیم غذایی هیدرولیز شده نیاز داشته باشند.

 

حساسیت غذایی

آلرژی غذایی در گربه‌ها معمولاً به صورت یک واکنش پوستی، علائم گوارشی یا ترکیبی از هر دو ظاهر می‌شود. گوشت گاو و ماهی موادی هستند که بیشتر با آلرژی غذایی در گربه‌ها مرتبط هستند.

علائم آلرژی غذایی شامل خارش، پوست ملتهب، ریزش مو، ضربه به خود، استفراغ و اسهال است. این نشانه‌ها در تمام طول سال وجود دارند و با فصول تغییر نمی‌کنند. آلرژی غذایی معمولاً با یک آزمایش غذایی تشخیص داده می‌شود و دامپزشک شما دستورالعمل‌های دقیقی را در مورد نحوه صحیح انجام آن در صورت مناسب بودن به شما ارائه می‌دهد.

 

نتیجه گیری: سالم ترین غذای گربه چیست؟

متأسفانه، هیچ پاسخ آسانی برای این سوال وجود ندارد. هر گربه فردی منحصر به فرد است و نیازها و پاسخ های کمی متفاوت به غذا دارد، درست مثل ما! با این حال، در مورد غذای سالم و باکیفیت برای گربه، عوامل مهمی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

  • آیا غذای گربه کامل و متعادل است و آیا با استانداردهای AAFCO مطابقت دارد؟
  • آیا برای گربه من مناسب است؟ مرحله زندگی و سبک زندگی آنها و همچنین هر گونه شرایط بهداشتی زمینه ای را در نظر بگیرید.
  • تعهد برند به تحقیقات تغذیه و کنترل کیفیت چیست؟
  • چگونه بر سلامت گربه من تأثیر می گذارد؟
  • آیا آنها غذا را دوست دارند و آیا آنها را به طور مداوم می‌خورند؟ گربه‌ها می‌توانند پرخاشگر باشند، بنابراین اگر گربه شما آن را نخورد، حتی متعادل‌ترین رژیم غذایی دنیا هم بی‌فایده است!

همانطور که می بینید، چندین مورد باید بررسی شود تا مطمئن شوید که غذای گربه شما هم سالم و هم با کیفیت است. مراقب باشید به سادگی به لیست مواد تشکیل دهنده نگاه کنید، که اغلب به عنوان یک ابزار بازاریابی استفاده می‌شود و هیچ جزئیاتی در مورد ارزش غذایی واقعی غذا ارائه نمی‌دهد. یک شرکت خوب غذای حیوانات خانگی باید تجزیه و تحلیل دقیق تغذیه و راهنمای تغذیه ارائه دهد که معمولاً در وب سایت آنها یافت می‌شود.


اشتراک در شبکه های اجتماعی :