header

خانه / لیست مطالب آموزشی / فواید لایه برداری پوست

فواید لایه برداری پوست

تعداد بازدید : 720 تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
لایه برداری پوست یا (پیلینگ) به روندی در پوست گفته می‌شود که در آن سلول‌های مرده از سطح پوست برداشته می‌شوند. به طور کلی این کار به صورت فیزیکی یا شیمیایی انجام می‌شود. در روش‌های فیزیکی خانگی (مثل اسکراب‌ها) یا کلینیکی (مثل میکرودرم ابریژن) با شیوه‌های خاصی سطح پوست را ماساژ می‌دهیم تا سلول‌های مرده به شکل سایشی از روی پوست کنده شوند.

لایه برداری پوست چیست؟

لایه برداری پوست یا (پیلینگ)  به روندی در پوست  گفته می‌شود که در آن سلول‌های مرده از سطح پوست برداشته می‌شوند. به طور کلی این کار به صورت فیزیکی یا شیمیایی انجام می‌شود. در روش‌های فیزیکی خانگی (مثل اسکراب‌ها) یا کلینیکی (مثل میکرودرم ابریژن) با شیوه‌های خاصی سطح پوست را ماساژ می‌دهیم تا سلول‌های مرده به شکل سایشی از روی پوست کنده شوند. در روش شیمیایی، به کمک لایه بردارهای شیمیایی اتصال سلول‌های مرده به پوست شل میشود تا از سطح پوست جدا شوند. پوست انسان به طور طبیعی هر ۳۰ روز یکبار سلول‌های مرده را از خود جدا می‌کند تا جا برای رشد و تقسیم سلول‌های جدید باز شود. گاهی سلول‌های مرده به طور کامل نمی‌ریزند. اگر سلول‌های مرده روی پوست جمع شوند، نتیجه‌اش خشکی، پوسته پوسته شدن و انسداد منافذ پوستی است. لایه برداری پوست به شما کمک می‌کنند که این اتفاق‌ها نیفتد.

اگر در مورد خاصیت‌های لایه برداری شک دارید یا نمی‌دانید چه شیوه‌های ایمن و موثری برای این کار وجود دارد، یا با روشهای خانگی لایه برداری  و هم چنین مضرات آن  اطلاعات لازم احتیاج  دارید در ادامه با با همراه باشید.

انواع روشهای لایه برداری پوست

پنج روش لایه برداری پوست

  1.  لایه بردارهای لیزری پوست
  2.   لایه برداری شیمیایی
  3.   لایه برداری پوست با درماپن
  4.   لایه برداری پوست با میکرودرم ابریژن
  5.  لایه برداری پوست با درم ابریژن

1- لایه برداری لیزری پوست

لایه برداری لیزری، یکی از بهترین و مؤثرترین روشهای لایه برداری و بازسازی پوست است که با پیشرفت‌های چشمگیر دستگاه‌های لیزر، تا حد زیادی جایگزین روشهای قدیمی مانند پیلینگ شیمیایی، میکرودرم ابریژن و درم ابریژن شده است. لیزرهای مورد استفاده در جوانسازی پوست، به دو دسته لیزرهای تخریبی و لیزرهای غیر تخریبی تقسیم می‌شوند.

لیزرهای تخریبی، لیزرهای لایه برداری مثل لیزر CO2 هستند که به صورت سراسری یک ناحیه از پوست را لایه برداری می‌کند. و لیزرهای غیر تخریبی مانند فراکشنال و آر اف فرکشنال که عوارض کمتری نسبت به نوع تخریبی دارند. در این روشها، طی هر جلسه، مقداری از سطح مورد درمان باقی می‌ماند، بنابراین به سرعت پوست ترمیم می‌شود. از این گروه لیزرها، برای درمان برخی لک‌های پوست و بهبود چین و چروک صورت استفاده می‌شود.

2- لایه برداری شیمیایی پوست

امروزه دانشمندان انواع متعددی از اسیدها را شناسایی کرده‌اند که می‌توانند برای ایجاد تغییرات مفیدی در پوست استفاده شوند، از جمله لایه بردارهای سالیسیلیک اسید، تری کلرو استیک اسید (TCA) و فنول. لایه بردارهای صورت در طول سال‌های اخیر، به شدت محبوبیت یافته و امروزه در صورتی که توسط متخصص پوست با تجربه اجرا شوند می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند.

3- لایه برداری با درماپن

درماپن با ورود سوزن‌هایی به داخل پوست باعث تخریب لایه سطحی در پوست شده و پوست را به کلاژن سازی تحریک می‌نماید. لایه برداری با درماپن برای متوقف کردن و معکوس کردن علائم پیری است. همچنین، آسیب هایی که در اثر آکنه یا جوش در پوست ایجاد می‌شود، زخم‌ها، بیماری‌ها و دست کاری پوست موجب می‌شود که در پوست ضایعاتی به وجود آید. با لایه برداری به وسیله درماپن، می‌توان این ضایعات را بهبود بخشید.

4- لایه برداری پوست با میكرودرم ابریژن

در میکرودرم ابریژن با استفاده از دستگاهی خاص، نوعی كریستال بسیار ظریف از جنس اكسید آلومینیوم با فشار تنظیم شده‌ای با سطح پوست در تماس قرار می‌گیرد و تراش بسیار سطحی در لایه‌های فوقانی شاخی پوست ایجاد می‌كند. در ضمن یك مكش نیز روی پوست انجام می‌شود كه باعث جمع‌شدن كریستال‌ها از سطح پوست و همچنین بهتر شدن جریان خون به منطقه و فعال‌شدن سلول‌های فیبروبلاست و در نتیجه موجب ترمیم و طراوت پوست می‌شود. بسیاری از افراد از جای جوش‌ها در صورت‌شان ناراضی‌هستند كه به داروهای شیمیایی جواب نمی‌دهد از میكرودرم ابریژن می‌توان برای رفع جای ‌جوش‌ها در درمان جای آكنه و آبله‌مرغان نیز استفاده كرد. جوشگاه‌های اسكارها نباید زیاد عمیق باشد و اغلب بر حسب نوع اسكار (جای جوش) و محل و عمق آن به چند جلسه درمان هفتگی نیاز دارد. درصورت عمیق بودن جای جوش و دفعات زیاد میكرودرم از لیزر می‌توان استفاده كرد.

5- لایه برداری پوست با درم ابریژن

درم ابریژن یک روش لایه برداری به مراتب قوی تر از میکرودرم ابریژن است. در این روش با استفاده از تیغه‌ای که با سرعت بسیار بالا در حال چرخش است، ناحیه مورد نظر تراشیده می‌شود. به این ترتیب، لایه برداری پوست تا رسیدن به عمق مورد نظر ادامه پیدا می‌کند. از آنجایی که در بسیاری موارد، بخش بزرگی از ضخامت پوست باید تراشیده شود، بنابراین احتمال بروزعوارضی مانند تغییرات رنگدانه ای پوست (PIH) وجود دارد.

فواید لایه برداری پوست:

 1-    بهبود رنگ و بافت پوست

از پوست ناهموار خود که همیشه یک یا دو لکۀ خشک‌ شده روی آن هست خسته شده‌اید؟ حتی با آرایش هم نمی‌توانید این لکه‌ها را بپوشانید؟ منتظر چه هستید لایه‌برداری کنید! چه صورت خشکی داشته باشید چه رنگی و لکه‌دار، لایه برداری پوست می‌تواند به شما کمک کند. از بین بردن سلول‌های قدیمی پوست و اجازه نفوذ سلول‌های جدید، روح تازه‌ای به پوستتان می‌بخشد. لایه برداری پوست سبب بهبود بافت و رنگ پوست شده و ظاهری نرم و لطیف همانند پوست کودک به آن می‌دهد.

 2-    پاکسازی عمیق منافذ پوست

زمانی که لایه‌برداری می‌کنید به طور موثری منافذ پوستتان را از انسداد و گرفتگی نجات می‌دهید. از بین بردن پوست مرده و خشکی که در اثر پاکسازی روی پوست باقی مانده، جلوی مسدود شدن منافذ را می‌گیرد و به طور مؤثر از ایجاد جوش‌های سرسفید و سرسیاه جلوگیری می‌کند. لایه‌برداری برای مراقبت از پوست مستعد آکنه، عالی است؛ با لایه‌برداری نه تنها از جذب بیشتر محصولات مراقبت از پوست خود لذت می‌برید بلکه نرمی بیشتری در پوست احساس کرده و به علاوه پوستتان کمتر در معرض لک و جوش قرار می‌گیرد.

3-    پیشگیری از آکنه:

آکنه رایج‌ترین مشکل پوستی است که همواره در حال جنگیدن با آن هستیم! سبوم اضافی، ژنتیک، عدم تعادل هورمونی و باکتری‌های آکنه زا برخی از دلایلی هستند که منجر به بروز آکنه روی پوست می‌شوند. با این حال یک چیز قطعی است و آن اینکه از بین بردن و مقابله با آکنه آسان نیست.

لایه‌برداری و پاکسازی منافذ پوست نه تنها از جوش‌های سرسفید و سرسیاه بلکه از بروز آکنه نیز جلوگیری می‌کند. اگر پوست مستعد آکنه دارید بسیار مهم است که لایه برداری پوست را در روتین مراقبتی خود قرار دهید. می‌توانید هفته ای یک تا دو بار از لایه‌بردار فیزیکی استفاده کنید. هرگز از لایه‌بردارهای فیزیکی روی التهاباتی که تازه هستند استفاده نکنید زیرا سبب تشدید التهاب، خشک شدن و تحریک بیشتر پوست می‌شود، همچنین روند بهبودی را به تأخیر می‌اندازد. به پوستتان گوش دهید اگر بعد از لایه‌برداری حساس و قرمز می‌شود دفعات لایه‌برداری را کاهش دهید.

مضرات لایه برداری پوست

لایه برداری های شیمیایی پوست هنگامی که توسط متخصص پوست و زیبایی یا جراح زیبایی مجرب انجام شود، ایمن می باشد. در لایه برداری سطحی و متوسط، عوارض جانبی خفیف ناشی از لایه برداری شیمیایی پوست مانند قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن معمولا یک یا دو روز پس از اعمال درمان کاهش می یابد. عوارض جانبی ناشی از لایه برداری عمقی معمولا بیشتر بوده و زمان ریکاوری طولانی تر است. عوارض جانبی جدی تر مانند عفونت و زخم شدگی نیز امکان پذیر می باشد؛ به خصوص در لایه برداری متوسط و عمقی. با اینحال، هنگامی که فرآیند توسط یک پزشک خبره انجام شود، عوارض جانبی نادر می باشد.

روش های خانگی و طبیعی برای لایه برداری پوست چیست:


۳ روش خانگی لایه برداری پوست در خانه

1- استفاده از ترکیب لیمو خیار:

اولین روش پاکسازی پوست که امروز با آن آشنا خواهید شد استفاده از دو ترکیب طبیعی لیمو و خیار است. هر دو ماده خوراکی دارای ترکیبات خاصی هستند که به بهترین شکل پوست شما را تمیز و پاکسازی می کنند. با از بین رفتن سلول های مرده روی سطح پوست سلول های جدید جایگزین می شوند و بدین شکل پوست تان دوباره سرزنده و جوان خواهد شد.

{ یک عدد لیمو تازه را آب گیری کنید و روی پوست تان بمالید. بگذارید 10 تا 12 دقیقه روی پوست بماند و بعد با آب گرم آن را بشویید، نصف 1 عدد خیار را به شکل حلقه ای برش بزنید و روی پوست خود قرار دهید. برای مرطوب شدن و آب رسانی پوست تان، برش های خیار را به آرامی روی سطح پوست خود ماساژ دهید. زمانی که احساس کردید پوست به اندازه کافی خنک شده، آن را با آب ولرم بشویید و مرطوب کننده بزنید. تا انجام شدن نتیجه دلخواه تان هر روز از این ترفند ساده استفاده کنید }.

روش خانگی لایه برداری پوست

2-استفاده از جوش شیرین:

لایه برداری پوست با جوش شیرین یکی از مشهورترین روش‌های لایه برداری پوست به روش خانگی است. به دلیل ساختار دانه‌ای شکل جوش شیرین، به عنوان اسکراب سلول‌های مرده را از روی پوست جدا می‌کند. بهتر است برای لايه برداري پوست صورت با جوش شيرين این ماده را با ترکیبی که دارای ویتامین ای است، به کار ببرید تا به پوستتان آسیب نرساند.

مصرف جوش شیرین می تواند به خوبی میزان pH پوست تان را تنظیم و کنترل کند. همین مسئله یکی از مهم ترین عوامل در پاکسازی پوست محسوب می شود. علاوه بر این جوش شیرین خاصیت ضد التهابی دارد که برای از بین بردن جوش و آکنه و به طور کلی سلامتی و مراقبت از پوست ما بسیار حائز اهمیت است.

 استفاده از جوش شیرین برای از بین بردن جوش و آکنه

{ کافی است تا 1 قاشق چای خوری جوش شیرین را با 1 قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید. پوست خود را کمی با آب مرطوب کنید و بعد ماسک را روی صورت تان بگذارید و 1 دقیقه ماساژ دهید. صورت تان را با آب سرد بشویید تا تمامی منافذ آن از هر نوع آلودگی پاک شوند. برای رسیدن به نتیجه مورد نظر، هفته ای یکبار از این ترفند موثر استفاده کنید}.

استفاده از جوش شیرین


3_ استفاده از سیب زمینی:

استفاده از چند تکه سیب زمینی یا استفاده از آب سیب زمینی می تواند باعث رفع تغییر رنگ چهره، از بین رفتن لک ها و به طور کلی آسیب های پوستی شود.
سیب زمینی حاوی آنزیم هایی است که دارای خاصیت سفید کنندگی پوست هستند. بنابراین، استفاده از چند تکه سیب زمینی می تواند باعث رفع تغییر رنگ چهره، از بین رفتن لک ها و به طور کلی آسیب های پوستی شود. سیب زمینی دارای خاصیت سفید کنندگی پوست می باشد.

{ یک عدد سیب زمینی تازه را به شکل حلقه ای برش بزنید.سپس برای مدت زمان 3 تا 5 دقیقه به آرامی سیب زمینی ها را روی سطح پوست ماساژ دهید. بعد از گذشت مدت زمان لازم و آرام شدن پوست تان، آن را با آب سرد بشویید، خشک کنید و مرطوب کننده بزنید. }

فراموش نکنید تا رسیدن به نتیجه دلخواه، حتما روزی یکبار از این روش استفاده کنید.

استفاده از سیب زمینی


اشتراک در شبکه های اجتماعی :