header

خانه / لیست مطالب آموزشی / همه چیز در رابطه با موهای چرب

همه چیز در رابطه با موهای چرب

تعداد بازدید : 681 تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
به غیر از نگرانی هایی که در حوزه سلامت بدن و همینطور بیماری‌های پوست و مو در افراد هست، دغدغه‌های زیبایی محور را نیز در افراد ایجاد می‌کنند. این دغدغه‌ها تنها مختص خانم ها نیست و آقایان را نیز شامل میشود. و امروزه اهمیت بیشتری نیز پیدا کرده‌اند. چرا که توجه به زیبایی و سلامت پوست و مو، نوعی منش اجتماعی محسوب می‌شود. معضلی با نام چربی مو نیز، که برای هر فردی می‌تواند ظاهری ناپسند و غیربهداشتی ایجاد کند، در بین مشکلات جدی پوست و مو قرار دارد.

به غیر از نگرانی هایی که در حوزه سلامت بدن و همینطور  بیماری‌های پوست و مو در افراد هست، دغدغه‌های زیبایی محور را نیز در افراد ایجاد می‌کنند. این دغدغه‌ها تنها مختص خانم ها نیست و آقایان را نیز شامل میشود. و امروزه اهمیت بیشتری نیز پیدا کرده‌اند. چرا که توجه به زیبایی و سلامت پوست و مو، نوعی منش اجتماعی محسوب می‌شود. معضلی با نام چربی مو نیز، که برای هر فردی می‌تواند ظاهری ناپسند و غیربهداشتی ایجاد کند، در بین مشکلات جدی پوست و مو قرار دارد. چربی مو می‌تواند تاحدی پیش رود که به یک بیماری جدی تبدیل شود. مرتفع ساختن این معضل نیز دغدغه‌ای مهم است که بهترین راه برای رسیدن به آن، کمک گرفتن از مشاوره تخصصی است. این مشاوره می‌تواند آنلاین یا حضوری باشد اما بدون شک موثرتر از بسیاری راه‌کارهای غیر تخصصی و غیر علمی خواهد بود. اکنون قصد داریم کمی شما را با معضل چربی مو یا موی چرب، عوامل آن و راه‌های درمانی‌اش بیشتر آشنا کنیم. پس با ما همراه شوید.

چه عواملی باعث شکل گیری موهای چرب می شود؟

چربی اضافی در موهای شما معمولاً به دو دلیل ایجاد می شود: مسائل مربوط به پوست سر یا استفاده از لوازم آرایشی و شستشوی نادرست موها.

برای حل این مشکل باید آن را ریشه شناسی کنید و راه های صحیح مراقبت از موهای چرب را بیاموزید. رسیدن به ریشه مشکل، نیاز به علم و آگاهی در مورد خود مو دارد. هر یک از منافذ روی پوست سر شما دارای غده‌ی چربی است. غددی که ماده ای روغنی به نام سبوم را ترشح می کنند و سبوم در حالت عادی به رشد و درخشش طبیعی مو بسیار کمک می کند.

سبوم موهای شما را سالم و صاف نگه می دارد و باعث می شود موهای خشک و شکننده ای نداشته باشید. با این حال، برخی از غدد چربی بیش از حد این ماده را تولید می کنند که منجر به موهای چرب و روغنی می شود. موهای چرب می توانند ارثی باشند و یا به دلیل تغییرات هورمونی (بلوغ یا بارداری) یا حتی تغییر در فصول، سبک زندگی یا آب و هوا رخ دهند.

رژیم غذایی بد، مراقبت نادرست از مو و برخی داروها هم می توانند بر چربی موهای شما تأثیر بگذارند. پیدا کردن دلیل این امر کار سختی نیست و کافی است تا به مواردی که گفته شد دقت کنید تا بدانید در چه زمان و موقعیتی این مشکل تشدید می شود.

و از دیگر موارد میتوان به علل زیر اشاره کرد:

1- دست زدن زیاد به موهایتان

همانطور که دست زدن زیاد به صورتتان آن را چرب می‌کند؛ دست زدن زیاد به مو، چربی موهایتان را افزایش می‌دهد. در واقع، این کار چربی روی انگشتان را به ساقه‌ی موهایتان منتقل می‌کند.

2- شستشوی بیش از حد مو

درست است که موهایتان را می‌شویید تا تمیز شود و چربی آن از بین برود، اما شستشوی زیاد کمکی نمی‌کند! براساس نتایج سایت healthline متأسفانه، اگر هر روز برای درمان موهای چرب و نازک خود از شامپو استفاده کنید، چربی طبیعی پوست سرتان از بین می‌رود. به همین دلیل، ریشه‌ی مو تلاش می‌کند تا برای جبران این کمبود، چربی جدید و بیشتری تولید کند. پس، حداکثر یک روز در میان یا دو، سه بار در هفته موهایتان را با شامپو مناسب بشویید.

3- استرس

استرس یکی از عوامل بسیار مضر است که می‌تواند به طور مستقیم هورمون آندروژن را تحت تاثیر قرار دهد. این هورمون وظیفه دارد تولید سبوم را کنترل کند که در صورت داشتن استرس، عملکرد آن دچار اختلال خواهد شد.

4- آکنه

در بسیاری از موارد ممکن است سلول‌های پوستی و مواد چربی در داخل منافذ گیر بیفتند؛ همین موضوع باعث می‌شود که زمینه برای رشد باکتری‌ها در این منافذ فراهم شود. این موضوع باعث تجمع زیاد چربی‌ها و ایجاد آکنه کف سر خواهد شد.

5- شانه زدن و برس کشیدن بیش از حد مو

شانه زدن بیش از حد مو ممکن است پوست سرتان را تحریک کند. به دنبال آن، چربی موهایتان افزایش می‌یابد. پس، اگر عادت دارید به طور مکرر موهای خود را شانه بزنید، فقط ساقه‌ی موی خود را شانه کنید و گره‌های انتهایی آن را باز کنید.

6- استفاده از شانه و برس کثیف

شانه‌ی شما انواع و اقسام آلودگی ها را به خود می‌گیرد، استفاده از ابزارهای حالت دهی و شانه‌ی قدیمی پر از گرد و غبار، آلودگی را به موهای شما انتقال می‌دهد. از این رو، موهایتان چرب می‌شوند. بنابراین، به طور مرتب، شانه‌ی خود را بشویید.

7- شانه یا برس پر از مو

ممکن است فکر کنید شانه‌ی شما عامل چرب بودن موهایتان نیست، اما اگر از شانه‌ای که مملو از مو است، استفاده کنید، فقط چربی تار موهای قدیمی موجود در برس را به موی تمیز خود انتقال می دهید. و باعث چربی پوست سر و ریزش مو می‌شوید. بنابراین، بهتر است بعد از شانه زدن موهایتان، هر تعداد مویی را که داخل شانه مانده، از آن خارج کنید.

8- استفاده از محصولات اشتباه

ممکن است محصولات مناسبی را برای موهای خود انتخاب نکرده باشید. معمولاً محصولات سبک برای موهای چرب مناسب ترند. پس، به دنبال محصولاتی باشید که فرمول سبکی دارند و از محصولاتی که برای «درخشان شدن» و «رطوبت رسانی» مو استفاده می شوند، مصرف نکنید، زیرا معمولاً این محصولات برای موهای خشک مناسب ترند. پس در نتیجه شما می توانید برای جلوگیری از چرب شدن بیش از حد موهایتان از شامپو مخصوص موهای چرب استفاده کنید.

9- استفاده از محصولاتی که از مواد ناسالم و مضر ساخته شده اند

محصولات حالت دهنده ی مو سبب رسوب و علت چربی موی سر می شوند. همچنین، پوست سر و تار موی شما را مسدود می کنند. اگر شما هم (مثل بقیه ی افرادی که موی چرب دارند) عادت دارید از شامپوهای خشک بدون نیاز به آبکشی استفاده کنید. باید ۲ تا ۴ بار در ماه از شامپوهای تمیز کننده ی عمیق چربی مو استفاده کنید. محصولاتی که برای لایه برداری کف سر طراحی شده اند، نیز برای این کار مفیدند. پس، از آنها کمک بگیرید تا مواد مضر به پوست سر و موهایتان نفوذ نکند.

شناخت موی چرب از روی نشانه‌ها

اغلب خاصیت موی چرب به گونه ای است که افرادی که این نوع مو را دارند تا نهایتاٌ 24 ساعت بعد از شست و شو دوباره نیاز به شست و شوی مجدد پیدا خواهند کرد. پس اگر شما دو الی 3 روز یک بار نیاز به شست و شوی موهایتان دارید موی چربی ندارید.

راه‌های خانگی برای درمان چربی پوست سر

اگر یک روز از خواب بیدار شدید و احساس کردید که میزان درخشندگی موهای شما از همیشه بیشتر است و به نظر می‌رسد لکه‌هایی شبیه به روغن در بین آن‌ها وجود دارد؛ پس به احتمال زیاد میزان ترشح چربی در پوست سر شما از حالت تعادل خارج شده است.

در اینجا است که باید به فکر راه درمان باشید. نخستین کاری که بیشتر افراد در مواجهه با این مشکل انجام می‌دهند؛ استفاده از راهکارهای خانگی برای کنترل میزان چربی‌ها بر روی پوست سر است. در ادامه تعدادی از بهترین راهکارها را برای از بین بردن چربی در ناحیه پوست سر معرفی کرده‌ایم:

 •    تغییر رژیم غذایی

یکی از موارد اصلی که می‌تواند باعث ترشح مقدار زیادی چربی در پوست سر شود؛ داشتن رژیم غذایی است که در آن مقدار زیادی کربوهیدرات وجود دارد. بنابراین در صورت مواجهه با این مشکل باید در رژیم غذایی خود، سهم ویتامین‌ها و پروتئین‌ها را افزایش دهید. به علاوه سعی کنید که مقدار کافی مواد معدنی مانند زینک و سولفور را دریافت کنید؛ زیرا این مواد باعث بهبود گردش خود می‌شوند و می‌توانند چربی پوست سر را کنترل کنند.

 •    استفاده از روغن جوجوبا

هرچند ممکن است استفاده از روغن برای رفع کردن چربی پوست سر کمی عجیب به نظر برسد؛ اما روغن جوجوبا یک ماده منحصر به فرد است. استفاده از این روغن می‌تواند چربی نامناسبی را که توسط غدد سباسه تولید شده‌اند؛ به خوبی جایگزین کند. به این ترتیب خواهد توانست چربی تولیدشده را کنترل کرده و مانع از چرب شدن پوست سر شود.

برای استفاده از روغن جوجوبا باید آن را بر روی موهای خود اسپری کرده و ماساژ دهید؛ سپس به مدت یک ساعت صبر کنید. پس از این کار می‌توانید موهای خود را با استفاده از یک شامپو با PH ضعیف بشویید.

 •    تغییر شامپو و نرم‌کننده

همانطور که گفتیم یکی از دلایل اصلی افزایش میزان ترشح چربی بر روی پوست، شامپو و نرم‌کننده‌ای است که استفاده می‌کنید. اگر این مواد حاوی سولفات یا سیلیکون باشند؛ می‌توانند به فولیکول‌های مو آسیب بزنند. زیرا سولفات می‌تواند چربی فولیکول‌های مو را به طور کامل از بین ببرد که این موضوع باعث تحریک غدد سباسه و تشویق آن‌ها به تولید چربی بیشتر خواهد شد. به همین دلیل توصیه می‌شود که در صورت چرب شدن پوست سر، از شامپوهایی استفاده نکنید که باعث خشکی پوست می‌شوند.

استفاده از آبلیمو برای درمان چربی پوست سر

 •    استفاده از آبلیمو

زمانی که تشخیص دادید که به چربی پوست سر دچار شده‌اید؛ باید یک مرحله دیگر را به شستشوی موهایتان اضافه کنید. در این حالت باید پس از شستن موها با شامپو و نرم‌کننده، یک نصف لیوان آبلیمو را با سه لیوان آب مخلوط کرده و از آن برای آبکشی موها استفاده کنید. این کار باعث تقویت فولیکول‌ها و تنظیم چربی پوست سر خواهد شد.

 •    استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب می‌تواند مانند یک پاک‌کننده بسیار قوی عمل کرده و به طور موثری آلودگی‌ها و ذرات باقیمانده در لابه لای موها را از بین ببرد. در نتیجه از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری خواهد کرد. برای استفاده از سرکه سیب باید نصف فنجان از آن را در مقداری آب ریخته و پس از شستشوی موها با شامپو، از این محلول برای شستن مو استفاده کنید.

 •    شامپوی نعناع

یکی دیگر از موادی که می‌تواند به شما در کنترل میزان چربی پوست سر کمک کند؛ نعناع است. شما باید مقداری نعناع را در آب بجوشانید و اجازه دهید تا سرد شود. پس از این کار آن را با آب مخلوط کرده و بعد از شستشوی موها با شامپو، موهای خود را با آن آبکشی کنید. برای افزایش تاثیر این محلول می‌توانید آن را با مقداری سرکه مخلوط کنید.

 •    روغن زیتون

روغن زیتون هم یکی دیگر از موادی است که می‌تواند با جایگزین شدن به جای چربی‌های نامناسب می‌تواند پوست سر شما را بهبود ببخشد. برای استفاده از این روغن باید مقداری از آن را کف دست خود ریخته و با حرکت‌های دایره وار انگشتان، آن را بر روی پوست سر ماساژ دهید. پس از یک ساعت می‌توانید موهای خود را بشویید.

 استفاده از آلوئه ورا برای درمان چربی پوست سر

 •    استفاده از آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهی است که می‌تواند چربی اضافه را از روی پوست سر برطرف کرده و آن را نرم کند. به علاوه از ساقه موها هم محافظت کرده و همچنین مانع از ریختن آن‌ها می‌شود.

 

 این مطلب را از دست ندهید: همه چیز در رابطه با موهای خشک 

 


اشتراک در شبکه های اجتماعی :