header

خانه / لیست مطالب آموزشی / کک و مک و روشهای درمان آن

کک و مک و روشهای درمان آن

تعداد بازدید : 1933 تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
کک و مک یکی از عارضه های پوستی است که به صورت لکه های قهوه ای کوچک بر روی پوست ظاهر می شود. البته لکه های مذکور دارای طیف رنگی مختلفی هستند و گاها کمی روشن تر و بعضا تیره تر نیز دیده می شوند. کک و مک بیشتر بر روی صورت و ناحیه بینی یا بازوها و گردن پدیدار می شود

کک و مک یکی از عارضه های پوستی است که به صورت لکه های قهوه ای کوچک بر روی پوست ظاهر می شود. البته لکه های مذکور دارای طیف رنگی مختلفی هستند و گاها کمی روشن تر و بعضا تیره تر نیز دیده می شوند. کک و مک بیشتر بر روی صورت و ناحیه بینی یا بازوها و گردن پدیدار می شود. دلیل اصلی که موجب این عارضه پوستی می شود، فعالیت بیش از حد معمول ملانین است که باعث به وجود آمدن رنگدانه های پوستی می گردد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با این مشکل پوستی، دلایل به وجود آمدن آن و همچنین روش های درمان کک و مک آشنا نماییم.

دلایل پدیدار شدن کک و مک بر روی پوست:

به صورت کلی برای این عارضه می توان دو دلیل اصلی بیان داشت. مورد اول بحث ژن و سابقه خانوادگی است اما مورد دوم به قرار گرفتن فرد برای طولانی مدت در زیر نور آفتاب دلالت دارد. شاید یکی از دلیل های اصلی که بیان می شود لازم است که افراد مکررا از ضد آفتاب استفاده نمایند نیز همین مورد می باشد.

همانگونه که در بالا عنوان شد، دلیل اصلی بوجود آمدن این مشکل، فعالیت زیاد ملانین ها می باشد، زمانی که شما در زیر نور آفتاب قرار می گیرد، میزان تولید ملانین و در نتیجه فعالیت های آن نیز بیشتر می شود، به همین دلیل احتمال دچار شدن به این عارضه پوستی نیز افزایش می یابد.

دلایل پدیدار شدن کک و مک بر روی پوست:

گروهی از افراد بر این باور هستند که عدم فعالیت کبد نیز می تواند بر این بیماری تاثیر داشته باشد اما باید در نظر داشت که این دو مورد هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند.

برای جلوگیری از به وجود آمدن کک و مک چه اقداماتی لازم است؟

یکی از ارزان ترین و البته کاربردی ترین روش های جلوگیری از این عارضه استفاده از کرم های ضد آفتاب است. البته در زمان استفاده از این محصول لازم است تا به موارد زیر توجه داشته باشید:

 -    کرم مد نظر شما باید دارای SPF حداقل 30 باشد.
 -    لازم است تا 15 دقیقه قبل از اینکه از خانه خارج شوید، از ضد آفتاب ها بهره ببرید.
 -    تمدید کرم های فوق پس از عرق نمودن یا شنا الزامی است.
 -    باید توجه داشت که کرم های ضد آفتاب می بایست به صورت متوسط هر 2 ساعت یکبار تجدید شوند.
 -    در زمانیکه شدت اشعه خورشید بسیار است، توصیه می گردد تا از خانه خارج نشوید.

شاید برای شما نیز این سوال به وجود آید که چه اشخاصی بیشتر در معرض این عارضه قرار می گیرند؟ در پاسخ می توان بیان داشت که کک و مک مخصوص به سن یا جنسیت خاصی نیست و ممکن است بر روی پوست همه افراد ظاهر شود اما آنچه ثابت شده است، این مهم می باشد که کک و مک بر روی پوست های سفید بیش از سایر پوست ها ظاهر می شود.

 

 این مطلب را از دست ندهید: بهترین ماسک ضد لک خانگی 

 

روش های درمان کک و مک:

کک و مک در مراحل ابتدایی با روش های خانگی و در موارد پیشرفته به کمک لیزر درمانی از بین می رود. در زیر می توانید راهکارهای مقابله با این مشکل پوستی را مطالعه نمایید:

 -    استفاده از روغن نارگیل:

در این روش لازم است تا پوست خود را ابتدا به خوبی تمیز نمایید. سپس به کمک مقداری روغن نارگیل، آن را به خوبی ماساژ دهید. این کار را می بایست به مدت 5 دقیقه انجام داده و سپس 15 دقیقه به پوست استراحت دهید. بعد از این مدت می توانید با آب ولرم پوست را شستشو نمایید. توجه کنید که در ابتدا می توانید این راه کار را 3 بار در هفته انجام دهید اما هر زمان تاثیر آن را مشاهده کردید تعدا دفعات را به 1 الی 2 بار کاهش دهد.

روش های درمان کک و مک:

 -    استفاده از عسل:

در روش دوم می توانید از تاثیرات معجزه آسای عسل بهره ببرید. لذا ابتدا صورت خود را به خوبی تمیز نموده و سپس به کمک عسل آن را به مدت 5 دقیقه ماساژ دهید. در نهایت اجازه داده تا 20 دقیقه پوست استراحت نماید. پس از این مدت قادر خواهید بود تا به کمک آب گرم به خوبی عسل را تمیز کنید. می توانید این روش درمانی را 1 الی 2 بار انجام دهید. توجه نمایید که هر بار از این ماسک بهره می برید، بهتر است تا پس از شستشو از کرم های ضد آفتاب استفاده نمایید.

 -    استفاده از آبلیمو:

آب لیمو نیز می تواند به عنوان لایه بردار و روشن کننده پوست مورد استفاده قرار گیرد. لذا ابتدا پوست خود را به کمک آبلیمو تازه به خوبی ماساژ دهید و سپس 10 تا 15 دقیقه اجازه دهید تا استراحت نماید. پس از این مدت می توانید پوست خود را با آب گرم شستشو دهید. اگر میخواهید که خاصیت لایه برداری آب لیمو بیشتر شود، می توانید به لیمو کمی شکر اضافه نمایید.

 -    استفاده از زردچوبه:

یکی دیگر از روش های درمان کک و مک، استفاده از زردچوبه می باشد. در این روش پیشنهاد می شود تا زردچوبه را به همراه کمی آب یا آبلیمو مخلوط کرده و سپس به مدت 20 دقیقه بر روی لکه های قهوه ای بگذارید. این کار را هر روز می توانید به تعداد دفعات 3 بار انجام دهید.

برای جلوگیری از به وجود آمدن کک و مک چه اقداماتی لازم است

 تا به اینجا تمام مواردی که عنوان شد، به درمان کک و مک توسط راه های خانگی دلالت می نمود اما می توان این عارضه را در موارد پیشرفته تر به کمک لایه برداری یا میکرودرم ابریژن  یا لیزر درمانی نیز کنترل و درمان نمود. در این روش ها برای اینکه بتوانید پاسخ دریافت کنید، لازم است تا روش درمانی را به مدت 6 ماه تا 1 سال ادامه دهید. البته توجه داشته باشید که این روش ها نمی توانند کک و مک را برای همیشه از بین ببرند و این امکان وجود دارد که هر زمان مجدد این لکه ها مجدد بر روی پوست ظاهر شوند.

جمع بندی:

کک و مک یکی از عارضه های پوستی است که به راحتی می توان آن را کنترل نمود. باید در نظر داشت که هرگاه متوجه لکه های پراکنده بر روی پوست خود شدید، این امکان وجود دارد که در آینده نزدیک به این عارضه دچار شوید. لذا می بایست مراتب نگهداری از پوست خود را پیگیری نمایید.

 

 

 


اشتراک در شبکه های اجتماعی :