header

خانه / لیست مطالب آموزشی / درمان جوش سر سیاه

درمان جوش سر سیاه

تعداد بازدید : 1947 تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
جوش سر سیاه یکی از انواع جوش ها می باشد که همانگونه که از نام آن مشخص است، در بخش انتهایی دارای رنگ مشکی است. با توجه به اینکه این جوش ها می توانند ظاهر بدی به چهره فرد ببخشند لذا جلوگیری و درمان آن برای گروه زیادی از مردم مهم است

جوش سر سیاه یکی از انواع جوش ها می باشد که همانگونه که از نام آن مشخص است، در بخش انتهایی دارای رنگ مشکی است. با توجه به اینکه این جوش ها می توانند ظاهر بدی به چهره فرد ببخشند لذا جلوگیری و درمان آن برای گروه زیادی از مردم مهم است. در پزشکی جوش سر سیاه را در دسته آکنه قرار می دهند. این موارد بیشتر بر روی صورت و گاها بازوها و دست ها پدیدار می گردند. در این مقاله قصد داریم تا در خصوص علت نمایان شدن جوش سر سیاه و روش های مقابله و درمان با آن صحبت نماییم.

علت پدیدار شدن جوش سر سیاه:

به صورت کلی هر زمان که فولیکول های مو مسدود شود، جوش های مذکور بر روی پوست نمایان می شوند. باید در نظر داشت که این فولیکول ها از یک غده چربی و یک تار مو تشکیل شده اند. در صورتی که این فولیکول ها مسدود گردند، برآمدگی هایی بر روی پوست ظاهر می شود که کومدون نام دارند. اگر که پوست بالای این برآمدگی ها بسته بماند به آن جوش سرسفید گفته می شود در غیر این صورت نام آن جوش سر سیاه خواهد بود زیرا در برابر هوا غده چربی مذکور تغییر رنگ می دهد.

بررسی عارضه جوش سر سیاه

 باید توجه نمود که در بدن انسان برخی از فاکتور ها باعث می شوند تا احتمال پدیدار شدن این جوش ها بیشتر باشد. برخی از این موارد در زیر لیست شده اند:
 -    اگر بدن شما چربی زیادی تولید نماید و پوست شما نیز چرب باشد، احتمال بروز این عارضه بیشتر می باشد.
 -    اگر باکتری های پروپیونی که عامل اصلی آکنه هستند، بر روی پوست تجمع یابند، می تواند موجب پدیدار شدن این بیماری شود.
 -    مشکلات هورمونی نیز از دیگر عواملی است که می تواند باعث این مشکل گردد.
 -    باید توجه داشت که مصرف داروهای خاصی همانند قرص های ضد بارداری، لیتیوم، آدرین و ... احتمال دچار شدن به جوش های مذکور را افزایش می دهد.
-    گاها پوست مرده در افراد لایه برداری نمی شود، همین امر باعث تجمیع باکتری ها و در نتیجه به وجود آمدن جوش های سیاه رنگ خواهند شد.

آیا عارضه جوش سر سیاه دارای علائمی است؟

پاسخ به این سوال کمی دشوار است زیرا اغلب جوش ها به یکباره پدیدار شده و قانونی خاصی برای آنها وجود ندارد. اما اینگونه جوش ها چون دارای رنگ تیره ای هستند، به راحتی قابل شناسایی خواهند بود، از همین رو اگر جوش تیره رنگی مشاهده نمودید که دارای اندک برآمدگی می باشد، می توان احتمال داد که از نوع جوش های سر سیاه است.
باید در نظر داشت که اینگونه جوش ها هیچ گونه دردی به همراه ندارند و تنها اثری که می توان از آنها مشاهده نمود، التهاب و قرمزی است که در زیر پوست وجود دارد. اما با این تفاسیر خبر خوب این است که شما می توانید با انجام اقدامات خاصی، از به وجود آمدن آن بر روی پوست خود جلوگیری نمایید. در زیر برخی از این روش ها ذکر شده است:

 -    شستشو منظم:

پیشنهاد می شود تا صورت خود را به صورت منظم تمیز نموده و شستشو دهید. این کار موجب می شود تا چربی های انباشته شده در زیر پوست کاهش یابد. البته باید توجه داشته باشید مه پیشنهاد می شود این کار را در روز حداکثر 2 بار انجام دهید زیرا اگر این کار ادامه یابد، باعث خشک شدن پوست شما خواهد شد.

 -    از مواد شوینده و آرایشی استفاده نمایید که در آنها روغن وجود نداشته باشید:

همانگونه که در بالا توضیح داده شد، یکی از مواردی که موجب می شود تا احتمال پدیدار شدن جوش سرسیاه افزایش یابد، چربی است. حال اگر شما از محصولات روغنی و چربی دار زیادی استفاده کنید، موجب می گردد تا فولیکول ها مسدود شده و این جوش ها پدیدار گردند.

 -    از لایه بردار ها استفاده کنید:

محصولات لایه بردار همواره کمک می نماید تا سلول های مرده پوست به راحتی جدا شوند. البته در زمان استفاده از لایه بردار ها باید دقت نمایید تا از گزینه خوبی بهره ببرید زیرا در غیر این صورت باعث ایجاد حساسیت خواهد شد.

درمان جوش سر سیاه

 

 این مطلب را از دست ندهید: آشنایی باماسک‌های ضد جوش خانگی 

 

روش های درمان جوش سر سیاه:

امروزه روش های مختلف خانگی و پزشکی برای درمان این عارضه وجود دارد که در زیر به آنها پرداخته شده است:

 -    میکرودرم ابریژن:

در این روش به کمک یک دستگاه که دارای سطح خشنی است، لایه های مرده و سطحی پوست خراشیده می شوند. لذا جوش ها نمایان شده و تخلیه می گردند.

 -    استفاده از لایه بردار های شیمیایی:

این محصولات که اغلب توسط متخصصین پوست تجویز می شوند، می توانند لایه های سطحی پوست را سمباده زده و مسدودیت های پوستی را باز نمایند. در استفاده از این محصولات می بایست بسیار دقت نمود لذا این امکان وجود دارد که انواع حساسیت ها را به وجود آورند.

 -    استفاده از جوش شیرین:

یکی از روش های خانگی موثر جهت از بین بردن جوش سر سیاه، استفاده از جوش شیرین است. این مورد می تواند ph پوست را خنثی نماید. از سوی دیگر قادر است تا چربی و کثیفی موجود بر روی پوست را پاکسازی نماید. برای تهیه این ماسک می بایست دو قاشق غذاخوری از جوش شیرین را با مقداری آب مخلوط نمایید تا ترکیب خمیری به دست آید. سپس پوست خود را با آن ماساژ دهید. در نهایت می توان پوست را با آب ولرم شستشو دهید.

علل پیدایش جوش سر سیاه

 -    استفاده از شیر و عسل:

در این روش به دلیل خاصیت ضد باکتریایی عسل و نرم کنندگی شیر، می توانید تاثیرات مثبتی بر روی پوست مشاهده نمود. لازم است تا شما یک قاشق از هر دو مورد را با یکدیگر بر روی حرارت مخلوط نمایید تا به خوبی ادغام شوند. سپس یک لایه نازک را بر روی پوست خود زده و اجازه دهید تا 20 دقیقه باقی بماند. در مرحله بعد خواهید توانست تا با آب سرد آن را شستشو دهید. این ماسک برای پاکسازی پوست بسیار موثر است.

جمع بندی:

هیچ شخصی دوست ندارد تا پوست صاف و بی نقص خود را با جوش های سر سیاه مشاهده نماید لذا با انجام چند روش ساده می توان از بروز این عارضه جلوگیری کرد. همچنین باید توجه داشت که در صورت رویت اینگونه جوش‌ ها به راحتی می توان آنها را درمان کرد.

 


اشتراک در شبکه های اجتماعی :