header

عوارض اتو مو

تعداد بازدید : 930 تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
بیایید رو راست باشیم، هر کدام از ما که بطور طبیعی موهای صاف و لختی نداریم در خیال خود موهایی صاف و شلاقی را تصور می کنیم. به همین منظور ما تصور شما را درک کرده ایم. اما صاف کردن مو چه از طریق اتو مو و چه با استفاده از مواد شیمیایی در سالن های زیبایی با عوارضی همراه است که می تواند برای موها یک فاجعه محسوب شود. اما آیا از این عوارض مطلع هستید؟ فاجعه آن چیست؟

عوارض اتو مو برای سلامت و زیبایی موهایتان

بیایید رو راست باشیم، هر کدام از ما که بطور طبیعی موهای صاف و لختی نداریم در خیال خود موهایی صاف و شلاقی را تصور می کنیم. به همین منظور ما تصور شما را درک کرده ایم. اما صاف کردن مو چه از طریق اتو مو و چه با استفاده از مواد شیمیایی در سالن های زیبایی با عوارضی همراه است که می تواند برای موها یک فاجعه محسوب شود. اما آیا از این عوارض مطلع هستید؟ فاجعه آن چیست؟

اتوی مو چیست؟

اتو مو یا انبر مو نوعی ابزار است که با استفاده از گرما و به منظور عوض کردن حالت موی سر مورد استفاده قرار می گیرد از اتوی مو استفاده های زیادی می شود که می توان به صاف کردن مو، فر و مجعد کردن مو، چین دار کردن، چروک دار کردن، موج انداختن و شکنج دار کردن مو اشاره کرد.

انواع اتوی مو

اتو موی سرامیکی

این مدل اتو مو نسبت به اتو موهای تیتانیومی و تورمالینی ارزان تر هستند و برای انواع موها چه ضخیم چه نازک مناسب می باشد و نسبت به اتو موهای تیتانیومی حرارت پایین تری دارند و به همین علت اشخاص غیر حرفه ای  و ناوارد به راحتی می توانند از این اتو مو استفاده کنند و همینطور اتو موهای سرامیکی به علت حرارت مادون قرمزی که تولید می کنند یعنی مو از داخل به خارج گرما می بیند و صدمه کمتری به مو وارد می شود در نتیجه اتوهای سرامیکی به علت حرارت ملایم و یکنواخت آن برای همه موهای اغلب نازک و ظریف گزینه مناسبی است.

اتو تیتانیومی

جنس روی صفحه این اتو مو همانگونه که از اسمش معلوم است از جنس تیتانیوم می باشد که خاصیت این عنصر فلزی استحکام و ماندگاری بالا و سبک وزنی آن و همینطور رسانش گرمایی سریع می باشد و اتو موهای تیتانیومی زودتر از اتو موهای سرامیکی گرم می شوند و سفارش می شود که از این اتو مو بیشتر افراد حرفه ای در آرایشگری استفاده کنند زیرا به علت حرارت فوق العاده بالا آن چنانچه مهارت و سرعت لازم را در صاف و حالت دادن مو نداشته باشید.

در صورت بی احتیاطی امکان دارد سبب سوختن موهایتان شوید و سلامت موهایتان به خطر بیفتد و البته برخی از اتو موهای تیتانیومی از فناوری تولید یون های منفی بر خوردارند که این کار مانع خشک شدن و حفظ رطوبت موها و همینطور سبب افزایش شفافیت موها و پیشگیری از وز شدگی موهایتان می شود.

اتو موهای تور مالینی

تورمالین یک ماده معدنی کریستالی است که تکه شده و به عنوان روکش صفحات اتو استفاده می شود. اتو کشیدن مو با اتو موی تورمالین سبب می‌شود که موها براق تر و صاف تر نشان دهند و همینطور موها کمتر وز نشان داده میشوند.

عوارض جانبی اتو مو چیست؟

صاف کردن مو با اتو مو و یا استفاده از مواد شیمیایی عوارضی را به همراه دارد، از جزئی ترین این عوارض یعنی کدر شدن مو گرفته تا مشکلی جدی چون ریزش مو.

عوارض جانبی اتو مو چیست؟

1- خشکی مو:

آیا تا به حال توجه کرده اید که هنگام استفاده از اتو مو، دودی از آن بلند می شود! در حقیقت این دود نیست و بخار است زیرا روش کار اتو مو بدان صورت است که با کشیدن رطوبت مو آن را صاف و به حالت خود نگه می دارد و به همین دلیل است که پس از شستشوی موهایتان آن ها به حالت طبیعی خود بازمی گردند زیرا رطوبت داخل آن ها احیا می شود. استفاده مداوم از اتو مو و مواد شیمیایی، چربی طبیعی مو را از بین برده و آن ها را به شدت خشک، شکننده و آسیب پذیر می کند.

2- وز شدن مو:

شاید به این موضوع فکر کرده باشید که استفاده از اتو مو تنها راه خلاصی شما از موهایی وز باشد اما متاسفانه این امر برعکس اتفاق می افتد زیرا اتو مو سبب خشکی مو شده بنابراین به مرور زمان بیشتر آن ها را وز خواهد کرد.

3- شکستگی مو:

با دانستن این که صاف کردن مو (موقت یا دائمی) موجب خشکی می شود بنابراین سبب تضعیف و مستعد شکستگی آن ها نیز خواهد شد.

4- موخوره:

یکی دیگر از عوارض اتو مو، موخوره است و معمولا زمانی رخ می دهد که ساقه های ضعیف مو از وسط می شکنند. علاوه بر این که موخوره نشانه ی آسیب پذیری موهاست، ظاهر ناخوشایندی نیز به آن ها می دهد.

5- کدر شدن مو:

چربی های طبیعی پوست سر و رطوبت موجود در موها مسئول درخشش ، زیبایی و سلامت آن هستند. با صاف کردن مو ها این ویژگی های مو از بین می روند و کدر و بی جان می شوند.

6- ریزش مو:

استفاده مکرر از اتو مو و مواد شیمیایی به ترتیب به فولیکول ها و ریشه مو آسیب می رساند بنابراین هنگامی که ریشه ها ضعیف شوند ریزش مو رخ خواهد داد.

7- ریزش و از دست دادن دائمی مو:

اگر فکر می کنید که با کنار گذاشتن اتو مو بعد از چند سال می توانید سلامت را به موهایتان برگردانید سخت در اشتباه هستید زیرا استفاده مداوم از اتو مو و مواد شیمیایی برای صاف کردن آن ها فولیکول های مو را از بین می برد و در نتیجه ممکن است برای همیشه آن ها را از دست دهید.

 

 این مطلب را از دست ندهید: هفت دشمن مو 

 

8-خارش پوست سر:

با از بین رفتن فولیکول های مو، چربی های طبیعی که مسئول رطوبت مو هستند کاهش میابند. این امر منجر به خشکی ، پوسته پوسته شدن و درنتیجه خارش پوست سر می شود که حتی ممکن است پیشانی و گردن را نیز درگیر کند.

9- تغییر دائمی بافت مو:

یکی از مهم ترین عوارض استفاده از اتو مو و مواد شیمیایی صاف کننده موی سر تغییر غیر قابل بازگشت بافت آن است. دراین شرایط هیچ درمان یا ماسکی برای مو وجود ندارد که بتوان از طریق آن ها موهای سالم و طبیعی را به دست آورد و تنها چاره این است که صبر کنید تا موها به طور طبیعی رشد کنند.

10- کاهش سرعت رشد مو:

صاف کردن موها بدون استفاده از یک اتو مو مناسب می تواند به طور دائمی به کوتیکول های مو آسیب برساند و باعث کندتر شدن رشد آن ها شود.

11- بد شکل شدن موها هنگام رشد از ریشه:

روشن است که پس از استفاده از اتو مو، موهایتان دوباره با بافت طبیعی خود رشد می کنند، در این حالت شما با موهایی فر در بالای سر و موهایی صاف در پایین سر مواجه خواهید شد که خب امری ناخوشایند بوده و ظاهری زیبا نخواهد داشت.

12- خارش بدن:

بعضی از محصولات نرم کننده که پس از صاف کردن موهایتان استفاده می کنید، هنگامی که با حرارت تماس پیدا می کنند سبب آزاد شدن گاز فرمالدهید می شوند. قرارگیری مکرر بدن در برابر این گاز قوی، پوست و چشم را تحریک کرده و سبب خارش پوست و گاهی مشکلات تنفسی ( آسم ) می شود.

چگونه از عوارض صاف کردن مو پیشگیری کنیم؟

 1.    همیشه قبل از صاف کردن موهایتان از محافظ حرارتی مو استفاده کنید تا جلوی سوختن کامل آن با اتوی مو را بگیرید.

 2.    سعی کنید صاف کردن مو را به دو بار در هفته محدود کنید. با توجه به همه ی عوارضی که دارد، بهتر است از انجام دادن روزانه‌ی این کار بپرهیزید.

 3.    همیشه با درجه حرارت متوسط یا کم از اتوی مو استفاده کنید.

 4.    هیچ گاه، موهای خیس خود را اتو نکنید! زیرا موهای خیس در ضعیف ترین حالت خود هستند و بسیار شکنندهاند.

 5.    موهایتان را روغن بزنید و هربار که آن را میشویید، از نرم کننده استفاده کنید تا رطوبت موهای خود را بازیابید. همچنین میتوانید هر دو هفته یک بار از نرم کننده ای قوی برای آبرسانی بهتر موهای خود استفاده کنید.

 6.    یک هفته در میان، از ماسک طبیعی ماست، شیرهی نارگیل، عسل و روغن زیتون کمک بگیرید و موهایتان را به طور طبیعی رطوبت رسانی کنید.

 7.    موهایتان را با سرکه سیب بشویید (دو قاشق سوپخوری در یک فنجان آب) تا درخشش آن را بازگردانید.

آموزش اتو کشیدن موها

آموزش اتو کشیدن موها

- قبل از اتو کشیدن موها باید آن ها را با نرم کننده بشویید و با سشوار خشک کنید سپس شروع کنید به اتو کردن موها.

- تنظیم درجه حرارت اتو مو بستگی به موهای شما دارد اگر موهای وز و ضخیمی دارید باید درجه حرارت دستگاه را بیشتر کنید اما گر موهای نازک و تقریبا صافی دارید باید درجه حرارت دستگاه کم باشد.

- قبل از شروع به اتو کردن موها باید کمی واکس مو یا کرم مو به همه جای موهایتان بزنید تا از سوختن موها جلوگیری شود.

 

 این مطلب را از دست ندهید: کاربرد برس حرارتی 

 


اشتراک در شبکه های اجتماعی :