header

خانه / لیست مطالب آموزشی / چگونه ریزش موی مردانه را کنترل کنیم؟

چگونه ریزش موی مردانه را کنترل کنیم؟

تعداد بازدید : 4305 تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
ریزش موی مردانه یکی از مشکلات رایج آقایان است. تقریبا همه افراد در صدد هستند که راهی برای جلوگیری از ریزش مو پیدا کنند. امروزه روش‌های گوناگونی برای جلوگیری از ریزش مو به وجود آمده‌است. اما در واقع بسیاری از این روش‌ها اصلا کارآمد نیستند. شاید فقط تعداد معدودی را بتوان برای تقویت موها موثر دانست. ریزش مو یک مشکل جدی است که بهتر است هر چه سریع‌تر کنترل شود.

ریزش موی مردانه یکی از مشکلات رایج آقایان است. تقریبا همه افراد در صدد هستند که راهی برای جلوگیری از ریزش مو پیدا کنند. اگرچه امروزه روش‌های گوناگونی برای جلوگیری از ریزش مو به وجود آمده‌است. اما در واقع بسیاری از این روش‌ها اصلا کارآمد نیستند. شاید فقط تعداد معدودی را بتوان برای رشد و تقویت موها موثر دانست. به هر حال ریزش مو یک مشکل جدی است که بهتر است هر چه سریع‌تر کنترل شود. حتی اگر هم اکنون هم دچار ریزش مو نیستید، بهتر است از راه‌های جلوگیری از آن مطلع شوید تا در آینده دچار آن نشوید. در ادامه این مطلب به بررسی برخی از این روش‌های موثر پرداختیم که می‌توانند در حفظ و تقویت موها و تنظیم فولیکول‌های فعال مو موثر واقع شوند.

ریزش موی مردانه

1. ریزش مو را در اسرع وقت پیگیری کنید

  یکی از مهم‌ترین مسائل برای جلوگیری از ریزش موی مردانه این است که به محض مشاهده آثار اولیه ریزش، در پی درمان باشید. در واقع اگر در مراحل اولیه به درمان بپردازید شانس به حداقل رساندن ریزش موهایتان و اثربخشی درمان را افزایش می‌دهید. ریزش موی مردانه ممکن است دلایل متعددی داشته باشد. به همین سبب باید پیش از هر چیز به یک متخصص مراجعه کنید تا دلایل مختلف به صورت دقیق بررسی شوند و علت ریزش مو تشخیص داده شود.

 

 این مطلب را از دست ندهید: آشنایی با انواع روغن های گیاهی برای تقویت مو 

 

2. تنظیم برنامه‌ای مفید برای جلوگیری از ریزش مو

در خصوص پیشگیری از ریزش موی مردانه با سه گزینه مختلف روبرو خواهید شد. این سه گزینه می‌توانند در خصوص فولیکول‌هایی که تضعیف شده‌اند اما هنوز فعال هستند موثر واقع شوند. بهتر است با مشورت با پزشک متخصص خود یکی از این گزینه‌ها را که در ادامه توضیح می‌دهیم، انتخاب کنید.

  • فیناستراید

فیناستراید که تحت عنوان پروپشیا هم شناخته می‌شود نوعی روش درمانی است که برای جلوگیری از ریزش موی مردانه استفاده می‌شود. فیناستراید در واقع از تشکیل DHT یا دی هیدرو تستوسترون جلوگیری می‌کند. DHT یک هورمون آندروژن مردانه است که با نازک و تضعیف کردن فولیکول‌های مو در ریزش مو نقش مهمی دارد. همان گونه که می‌دانید موها در سه مرحله رشد کامل خود را می‌کنند و DHT چرخه رشد موها را در این مراحل مختل می‌کند. در نتیجه این اختلال، فولیکول‌های مو غیر فعال می‌شوند و رشد موها متوقف می‌شود. بنابراین در این روش درمانی با جلوگیری از جذب DHT به رشد موها کمک می‌شود.

ماینوکسیدل

  • ماینوکسیدل

ماینوکسیدل یکی از داروهای موثر در افزایش رشد مو است که در هر داروخانه‌ای بدون نیاز به نسخه یافت می‌شود. کافیست این دارو را دو بار در روز در قسمت‌های خالی شده کف سر خود بریزید تا با افزایش جریان خون در فولیکول‌های مو به تقویت و ضخیم شدن موهایتان کمک کنید. با استفاده از ماینوکسیدل موهای شما پرپشت تر خواهند شد و ریزش موهایتان کاهش می‌یابند. ماینوکسیدل حتی می‌تواند به رویش مجدد موهای ریخته شده منجر شود.

 

 این مطلب را از دست ندهید: از بین بردن مشکلات رایج مو در مردان 

 

  • تقویت پلاسما از طریق پلاکت یا روش پی آر پی

پی آر پی در واقع روشی جدید و لوکس برای رشد مجدد موهای شماست. در این روش از پلاکت‌های موجود در خون شما برای تحریک رشد موها استفاده می‌شود. در اولین قدم مقداری از خون فرد گرفته شده و در سانتریفیوژ ریخته می‌شود. چرخش خون در سانتریفیوژ گلبول‌های قرمز را از پلاکت‌ها جدا می‌کند. سرانجام پلاسمای به دست آمده توسط پزشک متخصص به کف سر تزریق می‌شود. این پلاکت‌ها حاوی فاکتورهای رشدی هستند که با تحریک فولیکول‌های مو منجر به بهبودی و افزایش چرخه رشد موهای جدید می‌شوند. اما برای کسب نتیجه بهتر، باید در ابتدا ماهیانه به مدت چهار ماه و پس از آن سه ماه یک بار به مدت دو سال این عمل را تکرار کنید. البته بد نیست بدانید پی آر پی روشی هزینه بر است و ممکن است حسابی جیبتان را خالی کند.

بیوتین

3. رژیم غذایی خود را در کنار مکمل بیوتین تکمیل کنید

بیوتین یکی از مکمل‌هایی است که همیشه برای ریزش مو تجویز می‌شود و به رشد و تقویت موها کمک زیادی می‌کند. اگرچه استفاده از مکمل‌ها نقش موثری در تقویت موها دارند. اما از رژیم غذایی مناسب هم نباید غافل شوید. یک رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی می‌تواند تمامی ویتامین‌های مورد نیاز را به بدن شما برساند. البته استفاده از مکمل‌های حرفه‌ای تری از جمله ویویسکال و نوتروفیل هم برای تقویت موها توصیه می‌شوند. ویویسکال یکی از مکمل‌های خوب است که با فراهم آوردن مواد مغذی مانند ویتامین‌های گروه بی و روی به رشد بهتر موهایتان می‌انجامند. نوتروفیل هم یک ویتامین شگفت انگیز است که از کلاژن‌های دریایی تشکیل شده‌است. این کلاژن‌های دریایی در ترکیب با ویتامین‌های گروه بی منجر به رشد و تقویت موها می‌شوند.

 

4. کاهش استرس

استرس یکی از مهم‌ترین عوامل در ریزش مو به شمار می‌رود. استرس می‌تواند منجر به ریزش و متوقف کردن رشد موها شود. سیستم ایمنی بدن به گونه‌ای طراحی شده که ممکن است در واکنش به شرایط پرتنش به فولیکول‌های مو حمله کرده و باعث ریزش موها شود. در نتیجه ریزش مو می‌تواند واکنشی به سیستم خود ایمنی بدن باشد. در این شرایط هورمون‌هایی که بدن به سبب استرس آزاد می‌کند می‌توانند رشد موها را متوقف کنند. این که چطور استرس خود را کاهش دهید یک موضوع شخصی است که باید خودتان در خصوص آن تصمیم بگیرید. اما به طور کلی استراحت مداوم، بهره مندی از برنامه ورزشی منظم، تغذیه سالم، آبرسانی، کاهش استعمال دخانیات و همچنین پرهیز از نوشیدن الکل و مواد مخدر از عوامل موثر در کاهش استرس هستند.

جلوگیری از ریزش موی مردانه

5. پرهیز از عادت‌های بد

شاید کنترل استرس در برخی مواقع سخت و یا غیر ممکن باشد. اما پرهیز از عادت‌های نامناسب همیشه میسر است. بسیاری از عادت‌های بد شما ممکن است منجر به ریزش موهایتان شود. یکی از این عادت‌های نامناسب استفاده بیش از اندازه از شامپو است. به توصیه متخصصان بهتر است استفاده از شامپوی مو را کاهش دهید. استفاده از شامپوی مخصوص موهای نازک دو بار در هفته برای شما کافی خواهد بود. نیازی نیست هر روز موهایتان را شامپو بزنید. اما آب کشیدن روزانه موها مشکلی ندارد. همچنین بهره مندی از رژیم‌های غیر اصولی که از مواد مغذی کافی برخوردار نیستند می‌تواند منجر به ریزش موهای شما شود. به علاوه همانگونه که پیشتر هم ذکر شد، استفاده از دخانیات و الکل نقش بسزایی در ریزش موی مردانه دارند و بهتر است محدود شوند. اگرچه استعمال دخانیات و نوشیدن الکل به ظاهر استرس شما را کاهش می‌دهند اما در واقع این گونه نیست. این عوامل می‌توانند جریان خون در رگ‌ها را محدود کنند که در نتیجه منجر به کاهش خونرسانی به فولیکول‌های مو و ریزش موها می‌شوند.


اشتراک در شبکه های اجتماعی :