header

خانه / لیست مطالب آموزشی / کوتاهی موی نوزاد در منزل

کوتاهی موی نوزاد در منزل

تعداد بازدید : 3200 تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
کوتاهی مو نوزادان از جمله مهارت هایی است که اغلب خانواده ها و به خصوص مادران باید آن را یاد گرفته و بکار گیرند زیرا کوتاه کردن موهای کودک نیاز به شرایط خاصی دارد که گاها تنها در منزل فراهم می باشد. برای کوتاهی مو نوزادان باید در نظر داشت که این نوع موها بسیار نرم می باشند و نیاز به دقت بالایی دارند.

کوتاهی مو نوزادان از جمله مهارت هایی است که اغلب خانواده ها و به خصوص مادران باید آن را یاد گرفته و بکار  گیرند زیرا کوتاه کردن موهای کودک نیاز به شرایط خاصی دارد که گاها تنها در منزل فراهم می باشد. برای کوتاهی مو نوزادان باید در نظر داشت که این نوع موها بسیار نرم می باشند و همین لطافت نیز موجب می گردد که گاها در هنگام کوتاه نمودن با شانه، دست دچار لغزش شده و مدل مو خراب گردد. در همین راستا در این مقاله تلاش شده است تا نکات مربوط به کوتاهی مو نوزادان تشریح گردد.

 هر آنچه که باید در خصوص کوتاهی مو نوزادان بدانید؟

اگر شما نیز برای اولین بار قصد داشته باشید که موهای نوزادان خود را کوتاه نمایید، قطعا از خود سوال خواهید کرد که بهترین زمان برای کوتاهی مو نوزادان چه زمانی است؟ برای پاسخ به این سوال همواره به خاطر داشته باشید که کودکان در ماه های اول زندگی خود نمی توانند به آسانی با دیگران ارتباط برقرار کنند لذا ممکن است تا در مواجهه با افراد غیر آشنا دچار ترس و اضطراب شوند. از همین رو بهترین زمان برای کوتاهی مو نوزادان سن 8 تا 9 ماهگی می باشد. در این زمان موهای کودک دارای ضخامت کافی است و درک بهتری نسبت به اطراف خود دارد. اما به صورت کلی، برای کوتاه کردن مو کودک خود می بایست موارد زیر را در نظر داشته باشید:

هر آنچه که باید در خصوص کوتاهی مو نوزادان بدانید؟

 1-    انتخاب زمان مناسب:

در زمان کوتاهی مو لازم است تا زمانی را انتخاب نمایید که نوزاد یا کودک شما آرام ترین وضعیت ممکن را داشته باشد. از همین رو پس از خوردن غذا می تواند زمان مناسبی باشد. اما در نظر داشته باشید که کودک نباید در حالت چرت زدن باشد زیرا در این وضعیت قادر نیست تا گردن خود را نگه داشته و باعث دشوار شدن کوتاهی خواهد شد. اگر کودک گریه نکند و آرام بنشیند، می توانید بهترین بازدهی را از کوتاهی خود داشته باشید.

 2-    نشاندن کودک در بهترین مکان:

جهت کوتاهی مو نوزاد لازم است تا وی را در مکانی قرار دهید که ایمن بوده و در حین کوتاهی سر نخورد. از همین جهت صندلی های پایه بلند که دارای کمربند می باشند، می توانند انتخاب خوبی باشند. برای اینکه کودک در زمان کوتاهی، سر خود را تکان ندهد بهتر است تا به وی اسباب بازی یا کتاب های مصور ارائه دهید تا وی آرام بنشیند. 8 یا 9 ماهگی سن خوبی است که کودک به محیط خود واکنش داده و با دیگران همکاری نماید.

 3-    تعیین نمودن اندازه موها:

قبل از اینکه بخواهید دست به کار شده و اقدام به کوتاهی نمایید، لازم است تا اندازه موهای فرزند خود را بسنجید و میزان کوتاهی آن را انتخاب کنید. لذا بهتر است تا موها را مرتب نمایید. توجه داشته باشید که گاها ممکن است تا برخی از قسمت های سر پرپشت تر و برخی دیگر کم پشت تر باشد. اما می بایست تا به خوبی کل سر را شانه زده و تمام گره های آن را باز کنید. برای کودکانی که دارای موهای نرم و لطیف دارند، مرتب نمودن کار سختی نیست اما اگر موها ضخیم باشد، لازم است تا با دقت بیشتری انجام شود که کودک را نرنجاند.

 4-    استفاده از قیچی مناسب:

در زمان کوتاهی مو نوزادان لازم است تا از بهترین و تیز ترین قیچی ممکن کوتاهی را انجام دهید تا تنها با یک حرکت موها جدا شود. همواره باید در نظر داشته باشید که کودکان سریعا خسته می شوند و ممکن است دیگر با شما همکاری نکنند. از همین رو عملیات کوتاهی به کمک قیچی های تیز می بایست سریعا انجام شود.

کوتاهی مو نوزادان به صورت مرحله به مرحله

 5-    کوتاهی به صورت مرحله به مرحله:

اگر موهای کودک را به صورت کم کم و مرحله به مرحله کوتاه نمایید، موجب می گردد تا از خطاها و اشتباهات جلوگیری شود. از همین رو می توانید از گیره های مخصوص استفاده نمایید و موها را دسته بندی نمایید، در این شرایط هر بار تنها بخشی از سر را اصلاح می کنید. برای کوتاهی این نوع موها نیز می توانید آن را بین انگشت اشاره و سبابه گرفته تا میزان کوتاهی مو را بسنجید.

 6-    لجبازی و پافشاری نکنید:

این مورد یکی از گزینه هایی است که برای کوتاهی مو کودکان می بایست حتما به آن توجه داشته باشید. اگر کودک در زمان کوتاهی گریه کند، تکان بخورد یا با شما مخالفت نماید، همگی باعث می شوند تا مدل های شما خراب شده و نتوانید آنگونه که می بایست کوتاهی را انجام دهید. در این شرایط بهتر است تا وی را آرام کنید و پس از کمی خوابیدن او یا غذا خوردن پروسه کوتاهی را ادامه دهید.

 

 این مطلب را از دست ندهید: مدلهای مو ژورنالی برای کودک دلبندمان 

 

تذکرات:

به عنوان چند نکته مهم، در زمان کوتاهی مو کودکان لازم است تا به تذکرات زیر توجه داشته باشید:

  1-  اگر اولین بار است که موهای نوزاد خود را کوتاه میکنید، بهتر است تا نوک های آن را کم کم کوتاه نمایید تا میزان کوتاهی را به خوبی سنجیده و اندازه گیری کنید.

 2-  برای اولین کوتاهی پیشنهاد می شود تا موها به صورت چتری کوتاه شوند تا پس از بلند شدن موها بتوان آنها را به عقب برده و با گیره بست. باید توجه داشته باشید که اگر موها بلند باشد، لازم است تا مو دسته بندی شده و قیچی با زاویه 30 درجه بر روی موها بنشیند.

کوتاهی مو کودکان

 3-  پس از آنکه موهای نوزاد را کوتاه نمودید، برای اینکه بسنجید آیا همه بخش ها به صورت یکسان کوتاه شده اند، لازم است تا دست را داخل مو برده و موها را بین انگشتان خود بگیرید. در این شرایط قادر خواهید بود تا پرپشت بودن موها را اندازه گیری کنید و اگر بخشی نیاز به بازبینی داشت، آن را مرتب نمایید. برای کوتاهی های این چنینی، بهتر است تا ابتدا جلو موها و سپس کنار گوش و در انتها نیز پشت گردن کودک خود را کوتاه کنید. برای مرتب نمودن بخش پشت گردن لازم است تا دقت کنید که کودک تکان نخورد تا به او آسیبی وارد شود.

به صورت کلی همواره در نظر داشته که مهمترین مرحله در کوتاهی مو نوزادان رضایت و همکاری وی است لذا تا زمانی که او کوتاهی مو را نپذیرفت از این کار اجتناب نمایید.

 


اشتراک در شبکه های اجتماعی :